صعود به قلل البرز مرکزی بمناسبت نهمین سالگرد زنده یاد سامان نعمتی
مورخه ۲۷ و ۲۸ تیر ماه ۱۲ تن از اعضای باشگاه کوهنوردی، کوهپیمایی، غارنوردی دره نوردی قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول به قلل البرز مرکزی(خلنو،کلون بستک، برج، سرک چال) صعود نمودند.
این صعود بمناسبت نهمین سالگرد زنده یاد سامان نعمتی بود که در سال ۱۳۸۷ در ارتفاعات نانگاپاربات برای همیشه جاودانه شد.
صعود به قلل البرز مرکزی در قالب دو تیم انجام گرفت
تیم اول: صعود به قله خلنو از مسیر لالون
تیم دوم: پیمایش خطالراس کلون بستک به خلنو
در این قسمت ابتدا گزارش تیم اول نگاشته می شود ….
قله خلنو

گزارش برنامه تیم اول….
شب سه شنبه ۲۷ تیر ماه ابتدا ۱۰ تن از اعضای باشگاه قاجر با اتوبوس ساعت ۲۴:۳۰ راهی تهران شده و ساعت ۵:۴۰ آنجا رسیدیم.
قبلا هماهنگی لازم با محمد ظاهری یکی از اعضای باشگاه قاجر که ساکن تهران انجام شده بود و به محض ورود به ترمینال ایشان با یک دستگاه ون به استقبال همنوردها آمد. همزمان سینا ابراهیمی یکی دیگر از اعضای تیم قاجر که درکمپ جهانی جوانان در حصارچال (علم کوه) بود، به ترمینال آمد و همگی اعضا(۱۲ تن) با دو دستگاه ماشین ( ون و یک سواری) راهی شدیم.
در بین راه تیم دوم با یک سواری راهی کلون بستک شده و تیم اول بسمت فشم روستای لالون رفتند.
پس از عبور از بزرگراه شهید بابایی به سمت رودبار قصران ساعت ۸ به میدان  روستای لالون رسیدیم.
بعد از آماده شدن همنوردان ساعت ۸:۳۰ حرکت را از کوچه پس کوچه های آسفالته لالون شروع کردیم.
میدان روستای لولان
پس از عبور از پلی که در سمت راست قرار داشت به انتهای روستا رسیده و از پاکوب مالروی مشخصی که در سمت چپ رودخانه قرار داشت، از کناردرختان سیب و گیلاس ادامه مسیر دادیم.
این روستایی زنده و سرسبز با آب و هوای خنک در ارتفاع ۲۴۸۰متری قرار دارد. وجه تسمیه آن به جهت وجود گل های فراوان لاله در این منطقه، می باشد و با گذشت زمان از لاله گون به لالون تبدیل شده است.
این منطقه یکی از مناطق جذاب کوهنوردی در البرز مرکزی است و قلل سرکچال، برج، خلنو، گردنه ورزآب و تیغه های ژاندارک -که همگی ارتفاعی بیش از ۴۰۰۰ متر دارند از این دره قابل دسترس می باشند.
صبحانه را در انتهای باغ های روستا صرف کردیم.
صرف صبحانه
در انتهای روستا و ابتدای تنگه ای که وارد دره لالان می شود، رسیدیم. در مسیر اصلی چندین بار از رودخانه عبور کرده تا در مسیر اصلی صعود قرار گرفتیم.
 دره لالان  مناظری چشم نواز، مراتعی سر سبز ، چشمه های متعدد با آبی گوارا و قللی بسیار زیبا را در مقابل دیدگان کوهنوردان پدیدار می سازد.
پس از عبور از رودخانه و قرار گرفتن در مسیر اصلی صعود، که پیمایش آن  نسبتاً سبک و تراورس در دامنه‌ تپه‌های کم ارتفاع به سمت شمال،است  به چشمه‌ای به نام تلخآب رسیدیم که از بارزه‌های آن رنگ نارنجی گاز دار و نسبتا تلخ می باشد. آب این چشمه غیر قابل شرب می باشد. این چشمه در ارتفاع ۳۰۹۰ متری قرار دارد در حقیقت در این چشمه چهار مسیر آب وجود دارد که هر کدام از آنها دارای طعم و مزه خاصی هستند.
چشمه تلخاب
 با ادامه راه به پیش چادرنشین ها رسیده آنجا توقف تقریبا زیادی داشتیم.
دوباره به مسیر ادامه داده تا به تنگه‌ای رسیده که در ابتدای آن، آبشاری نه چندان بلند دیده می شود. این آبشار در ارتفاع ۳۳۴۰ متری قرار دارد.
بالای آبشار که مسیر دسترسی به آن از سمت راست است، محل مناسبی برای استراحت‌های کوتاه و همین‌طور شب‌مانی می‌باشد.
 تیم ما ساعت ۱۳ آنجا رسیده در بالای آبشار کنار رودجانه ای زیبا  3 کمپ برپا کردیم.
ابتدا فقط تیم ما در منطقه بود.
پس از جابجایی وسایل ناهار را صرف کرده مدتی استراحت کردیم و عصری موفق شدیم با تیم خطالراس بوسیله بی سیم ارتباط برقرار کنیم.
تیم دوم موفق شده بودند تا گردنه زیر قله بروند و همانجا شبمانی کرده بودند و شهرام نعمتی همان روز قله خلنو را هم صعود کرده بود. همگی از موفقیت آنها مسرور شدیم.
هوا نسبتا خوب بود اما گاهی باد شدیدی می وزید.
دره بالای آبشار
در این برنامه هم یادی از کوه نوردی فقید شیلا صالحی شد که ایشان هم در عنفوان جوانی در حین انجام وظیفه در استخر غرق شدند.

عصری چند گروه هم از شیراز و تهران آنجا آمده و چادر زدند.
پس از صرف شام همگی در چادرها خوابیدیم.
چهار شنبه ۲۸ تیر
صبح پس از آماده شدن همنوردان ساعت۶:۱۵ از دره بسمت گردنه «ورزا» حرکت کردیم البته قبل از ما همنوردان شیراز و تهران حرکت کرده بودند.
مسیر را از بالای محل استقرار چادرها در امتداد رودخانه که همواره بر خلاف جهت آب است، ادامه دادیم.
 پس از عبور از کنار رودخانه به سمت شیب یال سمت راست رفته تا به مسیر شن اسکی رسیدیم از اینجا به بعد دیگر چشمه و رودخانه ای وجود ندارد هوا بسیار مطبوع و گاهی همراه وزش باد بود. در انتهای شن اسکی به گردنه «ورزآ» در ارتفاع ۳۹۷۰ متری، رسیدیم .
گردنه ورزا
ورزا در اصطلاح بومی به «گاو نر» گفته می شد زیرا اگر از گردنه ورزآ به پایین دره نگاه کنیم دره بصورت کله گاو نمایان است.
از گردنه‌ «ورزا» می توان از دو مسیر قله را صعود کرد:
۱- یالی که به قله‌ی برج، تیغه‌های ژاندارک و پس از آن به قلل خلنوی کوچک و بزرگ منتهی می‌شود.
۲- تراورس به سمت شمال و عبور از زیر تیغه های زاندارک و صعود قله ی خلنو.
مدتی را در گردنه استراحت کرده همانجا با تیم خطالراس تماس گرفتیم و آنها موقعیت خود را گفته و شهرام بیان داشت که الان پیش شما آمده تا با هم بسمت قله بریم.
از گردنه کم کم قله دماوند همیشه سرفراز خودنمایی می کرد هر چه بالاتر می رفتیم  عظمتش بیشتر نمایان می شد.
دورنمای قله دماوند
تیم ما از مسیر یال منتهی به قله برج حرکت می کرد که در بین راه شهرام به ما رسید و پبشنهاد داد که بصورت تراورسی از زیر قله برج بگذریم.
پس از تراورس به ابتدای تیغه ژاندارک رسیده و بعد از عبور از قسمت ابتدایی بقیه مسیر را از پشت تیغه رفته و به گردنه پیش همنوردان خطالراس رسیدیم که شب قبل آنجا چادر زده بودند.
تیغه ژاندارک
همگی با هم پس از عبور از خلنو کوچک ساعت ۱۱:۴۵ درهوایی صاف و آفتابی به قله ۴۳۷۵ متری خلنو، بلندترین قله استان تهران، رسیدیم.
 آنجا ابتدا با بنر یادمان زنده یاد سامان نعمتی عکس گرفته یاد و خاطره او را گرامی داشتیم سپس همنوردان شیرازی و تهرانی هم بعد از ما قله آمده با آنها نیز عکس یادگاری گرفته و حدود ۳ ربع در قله بودیم.
قله با همنوردان تهران و شیراز
بانوان تیم قاجر
در هر جبهه از این قله که عنوان بلندترین قله البرز مرکزی را دارد، نگاه بیندازیم قلل متعدد و معروفی از البرز همچون قله بی همتای دماوند در شرق و دومین کوه بلند علم کوه در غرب و آزاد کوه رقیب نزدیک خلنو در شمال و سایر کوه های رودبار قصران همچون سرکچال، کلون بستک و جانستون و …دره زیبای وارنگه رود در اطراف آن جلوه گری می کردند.
دور نمای علم کوه
 مسیر برگشت از خلنو بزرگ شامل دو شن اسکی خوب است که مدت برگشت تا گردنه را به یک ساعت کاهش می دهد و معمولا توصیه می شود که مسیر رفت از تیغه های ژاندارک و مسیر برگشت از داخل کاسه انتخاب شود.
مسبر شن اسکی
ساعت حدود ۱۲:۲۰ از مسیر شن اسکی بسمت کمپ آمده و ساعت ۱۴:۴۵ آنجا رسیده و پس از صرف مختصر ناهار و جمع کردن چادرها و کوله ها ساعت ۱۵:۳۰ راهی روستا لالون شدیم.
در همه طول مسیر خالق یکتا را شاکر این همه زیبایی و طراوات در جای جای کشورمان بودیم.
مسیر برگشت دره لالون
ساعت ۱۸:۳۰ به میدان روستا رسیده و با همان ماشین ون که ما را آورده بود به تهران برگشتیم
محمد ظاهری زحمت کشیده و همه را برای شام دعوت نمود و پس از صرف شام راهی ترمینال غرب شده و ساعت ۲۳:۱۵ بسمت قروه حرکت کرده و همگی در نهایت سلامت و اجرای یک برنامه موفق ساعت ۴:۴۵ صبح به قروه رسیدیم.
گزارش از: لیلا صالحی
 معرفی مختصر قله خلنو…
قله خلنو یکی از قلل مرتفع و سرسخت البرز مرکزی می‌باشد که بعد از قله دماوند، دومین قله مرتفع البرز مرکزی و بلندترین قله استان تهران است.
این قله سرسخت از شمال‌غربی به دره وارنگه‌رود، از شرق به دشت لار، از غرب توسط خط‌الرأس هرزه‌کوه به رودخانه کرج و از جنوب توسط خط‌الرأس سرکچال‌ها به شمشک منتهی می‌شود و سرچشمه اصلی رودخانه وارنگه‌رود بوده و تأمین‌کننده و منبع سد کرج می‌باشد.
قله خلنو با ارتفاع ۴۳۷۴ متر در شمال روستای لالان، از توابع فشم قرار دارد.

تاریخ اجرای برنامه: ۲۷ الی ۲۸ تیرماه ۱۳۹۶
شرکت کنندگان آقا: عبدالله سنگین آبادی،رحمان مرادیانی، محمد ظاهری، بهنام اقدامیان ،علی رضا میرانی، سینا ابراهیمی، محمد صالحی، شهرام نعمتی(سرپرست)