پایان عملیات جستجو و نجات کوه نورد بندرعباس در ارتفاعات دماوند
مسئول انجمن پزشکی کوهستان ایران گفت: طبق اعلام کارگروه جستجو و نجات فدراسیون کوه نوردی و نظر مشورتی دیگر مسئولان امر باتوجه به شروع دوره جدید بارش برف در ارتفاعات دماوند و تداوم این سامانه تا روز جمعه ، عملیات جستجو برای یافتن کرامت صادقی کوه نورد بندرعباس پایان یافت.
به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا از انجمن پزشکی کوهستان ایران، حمید مساعدیان افزود: ادامه عملیات جستجو در ارتفاعات دماوند به دلیل نداشتن دید کافی و همچنین خطر حضور امدادگران در شرایط بد جوی و بارش برف و برودت هوا و به جهت پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی جدید با توجه به پایان پنجمین روز مفقودی این کوه نورد امکان پذیرنیست و ساعت ۱۶ عصر روز سه شنبه چهارم خردادماه پایان این عملیات اعلام شده است…….

وی ، متوسط برودت منهای ٢٠ درجه در ارتفاعات طی روزهای گذشته ، مشخص نبودن مختصات آخرین نقطه تماس تلفن همراه وی ، بارش برف سنگین روزهای جمعه و شنبه (٢ روزبعد از آخرین تماس وی)، به همراه نداشتن آب و آذوقه کافی و گذشت پنج شبانه روز از زمان مفقودی را از دیگر عوامل تاثیرگذار در تصمیم گیری برای پایان دادن به عملیات جستجو ونجات اعلام کرد.
مسئول انجمن پزشکی کوهستان ایران اظهارکرد: همزمان با انجام ٢ عملیات جستجو در روز دوشنبه سوم خرداد و براساس آخرین اطلاعات دریافتی از سیگنال های تلفن همراه کوه نورد مفقود شده در محدوده ناندل و قوت گرفتن احتمال حضور کوه نورد در ارتفاعات بالای پنج هزارمتری دماوند و خارج شدن وی از مسیر اصلی جبهه جنوبی به طرف جبهه شرقی مذاکره تلفنی با سرپرست تیم اعزامی جستجو نجات هرمزگان ومدیرکل جمعیت هلال احمر تهران برگزار شد.
مساعدیان اضافه کرد: طبق این مذاکره ، درخواست اعزام نیروی باتجربه به ارتفاعات یادشده و با تاکید بر محدوده تپه گوگردی و جبهه شرقی و شمال شرقی و همچنین اعزام این نیروها با پرواز به بارگاه سوم دماوند جهت سرعت بخشیدن به کار، این موضوع در نشست سازمان مطرح و طبق اطلاع دریافتی انتقال نیروی امدادی با چرخبال به بارگاه سوم دماوند منوط به تائید شرایط ایمنی پرواز و وضعیت هوایی مناسب اعلام شد.
وی گفت: روز گذشته نیز طبق تماس تلفنی ساعت شش و پنج دقیقه صبح با سرپرست تیم اعزامی جستجو ونجات هرمزگان با مدیرکل جمعیت هلال احمر تهران اعلام شد که انجام پرواز به دلیل نبود احراز شرایط مناسب جوی منطقه دماوند لغو شده و این امر می تواند خطراتی را برای بالگرد و امدادگران داشته باشد.
این مسئول یادآورشد: طبق بررسی نقشه ها و گزارش های هواشناسی کوه دماوند ناپایداری های جوی در ارتفاعات بالای چهار هزار و ۵۰۰ متری دماوند از ساعت ١٠ صبح روز سه شنبه چهارم خردادماه جاری روند افزایشی داشته تا جایی که از بعد از ظهر روز سه شنبه بارش برف در ارتفاعات آغاز که این بارش ها تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت و روز جمعه نیز براساس همین گزارش ، بارش ها از سر گرفته می شود.
برکت صادقی کوه نورد ۵۵ ساله اهل بندرعباس از پنجشنبه گذشته ۳۰ اردیبهشت ماه به تنهایی قصد صعود به قله دماوند را داشت که بدون توجه به تذکر مسئول پناهگاه بارگاه سوم مبنی بر فراهم نبودن صعود انفرادی و نامناسب بودن ؛ اقدام اما پس از ترک بارگاه سوم دیگر به بارگاه بازنگشته است.
یک تیم از نیروهای امداد ونجات هلال احمراز مسیر ملاخوران اقدام به صعود مسیر جنوبی کرده که با توجه به هوای مه آلود و نبود دید کافی تا ارتفاع ۴۵۰۰ متر صعود کرده و به جستجو پرداختند ولی اثری از برکت صادقی نیافتند سپس به ارتفاعات پایین آمدند.
پس از نتیجه نگرفتن جستجوی تیم امدادهلال احمر اعزامی جلسه ای بااعضای کار گروه جستجو ونجات استان تشکیل شد و راهکارهای لازم برای امداد رسانی سریع تر مورد بررسی قرار گرفت که درهمین زمینه یک تیم ۱۲ نفره جهت جستجو برکت صادقی از بندرعباس اعزام شدند.
دمای ارتفاعات دماوند از منفی ۱۷ تا ۲۳ درجه سانتیگراد می باشد که با بارش متناوب برف وتگرگ همراه است و در اردیبهشت و خرداد بدترین شرایط کوهستانی درمنطقه دماوند است.
 
منبع: ابرنا با تشکر از کلاغ ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *