اکتشاف عمیق ترین غار استان چهار محال و بختیاری

 غار گرز رستم (تانا)، با ۵ چاه عمیق ترین غار شهرکرد شناخته شد. غار در منطقه ای که جنس سنگ های ان از کنگلومرا می باشد شکل گرفته و در حقیقت شکافیست در صخره های بسیار فرسوده کنگلومرائی که نفوذ آب در طول سالیان دراز به ان شکل و شمایل داده ، از این رو ریزش فراوان سنگ در اکثر قسمت های غار بویژه چاه دوم غار محسوس و غارنورد باید در این غار جانب احتیاط را بسیار نگه دارد .
تعداد چاه ها شش حلقه است و چاه شماره ۵ با عمق ۷۰ متر که از دوقسمت تشکیل شده و دارای ۵ رول می باشد ژرفترین چاه تانا است .
مشخصات غار را در ادامه مطلب بخوانید..

قبل از این چاه که فرود ۳۵ متر اول ان کاملا معلق می باشد دو سوراخ و گربه رو بسیار تنگ وجود دارد که دومی دقیقا روی همین چاه ۷۰ متری است و در صورت بی احتیاطی امکان سقوط بسیار است .
در اوسط مرحله دوم این چاه ساختار بدنه غار به گونه بسیار جالبی تغییر کرده و جنس ان به سنگ اهک تبدیل می شود و غارنورد را در غاری با سیستم غارهای منطقه غرب ( مثلا پراو ) قرار می دهد
 در کل غاریست بسیار جذاب و در بر گیرنده عوارض جالب همچون تروارس ، چاه ، تنگناهای خرچنگ رو و سینه خیز ، حفره ، ، تالاری زیبا و جریان دائمی آب . از محل پارک خودرو ها تا دهانه حدودا یک ربع ساعت زمان لازم است و می توان از شهرکرد یک روزه از این غار که رول کوبی ان به روش استاندارد ( SRT ) تعبیه گردیده بازدید کرد.
تیمی به سرپرستی خانم سمیرا زارعی و با حضور آقایان یوسف سورنی نیا به عنوان سرپرست فنی، سعیدمحمدی، مهرداد حاجی هاشمی، عبدالرضا ابراهیمی، ایمان حیدرزاده موفق شدند پیمایش غار گرز رستم (تانا) را در تاریخهای ۱ و ۲ دی ماه ۱۳۹۰ به پایان برسانند.

منبع: غارهای ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *