انزو اودو و صعود از La Ramba

انزو  اودو  سنگنورد ۱۶ ساله فرانسوی مسیر  La Ramba  اصلی را به درجه ۹a+ در سیورانای اسپانیا بصورت redpoint صعود کرد. این مسیر قبلا” توسط رامون جولیان (رامونت) ، ادو مارین گارسیا ، کریس شارما ، آندراس بیندهامر ، پاتیکسی  اوسوبیژ و آدام اوندرا صعود شده بود. اینها اسامی سنگنوردانی است که موفق شده اند مسیری را صعود کنند که برای سالها دشوارترین مسیر سنگنوردی اسپانیا محسوب می شد ….

 اولین بار آلکساندر هوبر در سال ۱۹۹۴ یعنی یکسال قبل از اینکه انزو  بدنیا بیاید این مسیر را صعود کرد و چیزی حدود ۴/۳ آنرا پیمود و در سال ۲۰۰۳ رامونت این مسیر را ادامه داد و درجه آنرا ۹a+ اعلام کرد بنابراین La Ramba به دو مسیر معروف است مسیر اصلی و مسیر ادامه یافته رامونت ، اودو این مسیر ۴۵ متری را روز گذشته بعد از تقریبا” ۲۵ تلاش صعود کرد و حالا امتیازی که بابت مسیرهایی به درجه ۹a+ جمع آوری کرده فوق العاده است.

Redpoint = در سنگنوردی اسپرت این واژه به معنی صعود طبیعی ازیک مسیر بعد از تلاش و تقلا برای شناسائی و حتی چندین توقف برای استراحت است . اکثر سنگنوردانی که در صعودهای flash و onsight (صعود یکباره و بدون آگاهی از نوع ودرجه سختی مسیر وبدون پاندول) موفق نمی شوند از این روش برای صعود استفاده می کنند. این واژه از لغت آلمانی Rotpunki (نقطه قرمز) گرفته شده که کورت آلبرت ، سنگنورد آلمانی آن را در اواسط دهه ۱۹۷۰ ابداع نمود ، او علامت ضربدر قرمز را روی یک میخ یا گیره ثابت می کشید تا از استفاده از آن بعنوان گیره دست و پا خودداری کند و وقتیکه تمامی مسیر را بصورت طبیعی صعود می کرد یک نقطه قرمز در زیر آن ایجاد می کرد .

http://www.planetmountain.com/english/News/shownews1.lasso?l=2&keyid=38927#
منبع: گل کوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *