کوهنوردی رشته ای انسان ساز

ساعت ۸ صبح امروز (۲۴ مهر) شهرام نعمتی عضو تیم اعزامی استان کردستان طی مصاحبه ای زنده با شبکه  استانی، راجع به برنامه هیمالیانوردی استان مطالبی را ایراد نمودند.
متن مصاحبه را در ادامه مطلب بخوانید…

روابط عمومی گروه کوهنوردی قاجر قروه

ایشان ابتدا راجع به نحوه تشکیل تیم مسائلی را بیان نمودند از جمله اینکه بنابه تصمیم فدراسیون کوهنوردی، قرار شد تیم هایی از استانها به طور مجزا برنامه صعود به هیمالیا داشته باشند بر اساس این تصمیم از آذز ماه ۱۳۸۹ از کل استان داوطلبان اعلام آمادگی کردند در نتیجه ابتدا ۴۰ نفر از کوهنوردان شهرستانهای استان کردستان  به سرپرستی سید واسع سید موسوی که عضو تیم ملی می باشد، تمرینات را شروع نمودندو طی ۶ اردو که در ارتفاعات آوالان (کامیاران) بدر و پریشان( قروه) الوند( همدان) سبلان( آذربایجان) دماوند ( دو نوبت)  بر گزار گردید، در نهایت با صلاحدید نماینده فدراسیون سه نفر از شهرستانهای استان انتخاب شدند.

در مهرماه ۱۳۹۰ تیم عازم نپال شد و هدف صعود قله بارونتسه بود اما  ابتدا جهت هم هوایی قله ۶۴۲۹ متری مراپیک را صعود نمودند.  البته یک هفته طول کشید تا به بیس کمپ مراپیک رسیدند چون کل مسیر را تراکینگ نمودند.

کل اعضای تیم موفق به فتح قله مراپیک شدند سپس به سمت بارونتسه حرکت کردند و صعود بی نظیری را انجام دادند چون بنا بر اظهارات شرپاها، طی ۶ سال گذشته هیچ تیمی تا این قسمت از ارتفاع را صعود نکرده بود و علتش وجود قارچ برف هایی است که نزدیکی قله قرار دارد. بارونتسه از جمله ارتفاعات هیمالیا است که کوهنوردان زیادی را به خود جلب می کند و شاید مهم ترین دلیلش نزدیکی به اکثر قلل ۸۰۰۰ متری هیمالیا مانند لوتسه، ماکالو، آناپورنا،اورست….. باشد

همچنین در باره تغذیه در ارتفاع و نحوه انتخاب شرپاها نکاتی را ذکر نمودند، از جمله اینکه شرپاها را شرکت های طرف قرار داد تعیین می کنند و بعضی از آنها از بیس کمپ به بالا  به عنوان راهنما هستند و در برپایی چادر ها کمک و مسیر را ثابت گذاری می کنند که به آنها شرپای ارتفاع می گویند.  

مجری برنامه راجع به تاثیر کوهنوردی سئوال نمود و ایشان پاسخ دادند: کوهنوردی ورزشی انساز است و کوهنورد با طبیعت سر و کار دارد در نتیجه اراده ، استقامت و صبر  را از خود طبیعت می آموزد طبیعت جذابیت خاص خودش را دارد.

کوهنوردی ورزشی است که در آن رقابتی برای رسیدن  به قله وجود ندارد زیرا قله سرجایش می باشد و اگر شرایط هوایی مناسب نباشد باید منتظر شد تا شرایطش فراهم شود.

در انتها ایشان اظهار نمودند که جای همه دوستانی که در اردوها با هم بودند واقعا خالی بود و  انتخاب نشدن آنان دلیلی بر عدم توانایی آنها نبوده، با توجه به خطرات صعود های هیمالیا نوردی ومحدود بودن نفرات، این اعضا از جانب نماینده فدراسیون انتخاب شدند. 

روابط عمومی گروه کوهنوردی قاجر قروه

    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *