کشف غار جدید در گنبد نمکی دشتی

صبح امروز ۱۷ آذر ماه در پی تجسس گروه هیئت کوهنوردی شهرستان دشتی یک دهنه غار جدید در گنبد نمکی دشتی کشف شد.
به گزارش کوه نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس هیئت کوه نوردی دشتی با اعلام این خبر به فارس گفت: در این برنامه تجسس که سه تن از کوهنوردان به نام‌های محمد جمشیدی، سید کریم موسوی و اکبر پاریابی حضور داشتند، موفق شدند این غار جدید را کشف کنند.
گنبد نمکی دشتی در استان بوشهر و در نزدیکی روستای گنخک و در فاصله ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و ۶۴ کیلومتری شهر خورموج قرار دارد و بزرگ‌ترین و زیباترین گنبد نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید.
وسعت گنبد در حدود ۳ هزار و ۶۶۶ هکتار بوده و ارتفاع قله آن یک‌هزار و ۴۹۰ متر از سطح دریاست و حداقل ارتفاع آن از سطح دریا نیز ۷۰ متر است.
همزمان با کشف این غار توسط اعضا، پیمایش نیز شد و طول تقریبی آن نزدیک به ۴۰۰ متر است. پیش از این ۱۵ غار نمکی توسط هیئت کوهنوردی دشتی اکتشاف و پیمایش شده بود…..

 این غار در ضلع غربی گنبد نمکی دشتی و در طول شرقی ۵۶ درجه و ۵۷ دقیقه و ۸ ثانیه و عرض شمالی۳۱ درجه و ۲۳ دقیقه و ۲۲ ثانیه و در ارتفاع ۴۴۶ متری قرار دارد.
 از مشخصه‌های این غار ارتفاع بلند ورودی آن تا میزان حدود ۱۲ متر و تا انتهای غار حداقل ارتفاع شش متر است.
در ورودی این غار قندیل‌های زیادی وجود داشته و خفاش‌های بسیار زیادی از نوع دم موشی مسقطی نیز در این غار زندگی می‌کنند.
تشکیل گنبد شمال غربی به جنوب شرقی بوده و از سمت غرب به روستای گنخک و روستای جاشک کشیده شده و از سمت شرق از روستای باغان تا روستای درویشی ادامه دارد و راه دسترسی به گنبد از سمت شرقی از فاصله سه کیلومتری بعد از روستای گنخک از طریق جاده خاکی معدن قدیمی سنگ نمک که در منطقه فعالیت می‌کرده است و از سمت شرقی گنبد بعد از پل روستای کردلان جاده خاکی را به سمت گنبد پیش گرفته تا به پای کوهپایه‌های گنبد برسیم.
موقعیت خاص گنبد نمکی دشتی که موجب شوری آب رودخانه مند گشته است شاید تنها عامل زیان رسان به منطقه باشد زیرا رودخانه تا قبل از روستای باغان شیرین و قابل شرب و استفاده کشاورزی است.
اما پس از عبور از کنار گنبد و دور زدن آن آب رودخانه با درصد زیادی شوری همراه می‌شود که نشان از فعالیت زیاد گنبد و روان بودن آب آن تا بستر رودخانه مند است و در فصل پر بارش آب رودخانه سطح دشت‌های چغابور و دشتی را فرا گرفته و به علت تبخیر زیاد نمک بر روی سطح خاک باقی مانده و موجب شوری زمین‌های منطقه می‌شود.

منیع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *