صعود به قله یوسف سیاه

۴ نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۰ به قله صخره ای  2950 متری یوسف سیاه در جنوب قروه صعود نمودند.
گزارس برنامه در ادامه مطلب بخوانید…

قله یوسف سیاه

گزارش برنامه صعود به قله یوسف سیاه
۱۴ مهرماه ۱۳۹۰
طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه دوم ۴ نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر پنجشنبه ساعت ۱۶:۴۵ به قصد صعود به قله یوسف سیاه، ساعت ۱۶:۴۵ با یک دستگاه وانت پیکان از قروه حرکت کردیم. پس از گذشتن از روستاهای میهم سفلی و میهم علیا ساعت ۱۷ به ولی آباد آخرین روستا رسیدیم. آنجا پیاده شده کوله ها را برداشتیم  و به راه افتادیم. در دامنه کوه چشمه ای وجود داشت که آب آن خشک نشده اما مقدارش کم شده بود.  پس از عبور از چشمه از مسیر دره ای به راه خود ادامه دادیم. قصد داشتیم شب را در پای دیواره چادر بزنیم .

حدود یک ساعت مسیر زیر دیواره شیب تندی داشت. ساعت ۲۰ به زیر دیواره و محل چادرکه در ارتفاع ۲۷۹۰ متری قرار دارد، رسیده و همانجا چادر را برپا کردیم. هوا خوب بود و شام را بیرون چادر زیر نور ماه و آسمان صاف پر ستاره خورده و پس از ساعتی خوابیدیم.

۱۵ مهر ۱۳۹۰
 صبح بعد از صرف صبحانه، وسایلها را در چادر گذاشتیم و مقداری تنقلات و آب برداشته و ساعت ۹:۱۰راهی قله شدیم.
تاکنون اعضای هیئت و گروه قاجر، بر روی دیواره یوسف سیاه سه مسیر باز کرده اند. مسیر تنوره ،مسیر شهرام، مسیر نیمه تمام که در پشت دیواره قرار دارد. طول دیواره آن حدود ۲۵۰ متر می باشد.

برای رسیدن به قله دو مسیر وجود دارد. یکی مسیر سمت چپ که شن اسکی و سخت تر است و باید از پای دیواره ای به نام مسیر تنوره رد شد .

دومی مسیر سمت چپ قله است که نسبت به مسیر تنوره راحت تر می باشد . ما همان مسیر دوم را برای بالا رفتن انتخاب کردیم. برای رسیدن به قله باید دست به سنگ شد و ۵۰ متر زیر قله سخت تر و پرتگاه بلند دارد.
ساعت ۱۰ به قله صخره ای ۲۹۵۰متری یوسف سیاه رسیدیم. پس از گرفتن چند عکس و خوردن آب و تنقلات از مسیر اول یعنی کنار تنوره به سمت پایین حرکت کردیم .

این کوه به واسطه داشتن قله  صخره ای و شیب زیاد همچنین صعب العبور بودن ، کمتر کسی آن را برای صعود انتخاب می کند و بیشترین فعالیت را سنگنوردان برای گشایش مسیر بر روی دیوارهای آن انجام داده اند و همین امر باعث شده تا پوشش گیاهی غنی داشته و حیوانات زیادی آنجا را برای خود پناهگاهی امن انتخاب کنند.

پس از نیم ساعت به محل چادر رسیدیم. وسایل را جمع کرده  به سمت پایین حرکت کردیم.  ساعت ۱۲:۱۰ به کنار چشمه رسیده و همانجا ناهار را صرف کردیم و پس از استراحت کوتاهی به راه افتادیم و ساعت ۱۴:۴۰ به روستای ولی آباد رسیدیم.
از آنجا نیز با وانت پیکان دیروزی که منتظرمان بود، حرکت کرده و ساعت ۱۵:۴۵ به قروه رسیدیم.

گزارشگر: رحمان مرادیانی

تاریخ اجرای برنامه: ۱۴ و ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۰
شرکت کنندگان آقا: ابراهیم شیری- مسلم فیضی- رحمان مرادیانی(سرپرست)