زندان کوه سلیمان تکاب در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
به گزارش واحدمرکزی خبر : معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت : زندان کوه سلیمان تکاب به عنوان اولین اثر طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
آقای  فتحی امروز اضافه کرد :  اقدامات کارشناسی برای ثبت این اثر از اوایل دی ماه امسال آغاز شد و بعد از تکمیل پرونده و ارسال به سازمان مرکزی با موافقت مسوولان کشوری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسید.
وی  با اشاره به ویژگی های شاخص این اثر اظهار کرد: استقرار زندان کوه سلیمان در حریم مجموعه جهانی تخت سلیمان بر اهمیت این اثر افزوده و به خاطر ساختار آن که جزو کوه های منحصر به فرد حاصل از چشمه های جوشان است و شکل طبیعی اش ( که به صورت توخالی است) مسوولان رای به ثبت این اثر دادند.
آقای فتحی  گفت : هم اکنون شصت  مورد اثر طبیعی در آذربایجان غربی شناسایی شده که هم اکنون برای یک مورد پرونده ثبت در حال تکمیل است.
در دو ماه گذشته با ثبت کوه زندان سلیمان و شش اثر (تپه اسلام آباد میاندوآب و عمارت قدیمی هلال احمر تکاب، مسجد قره آغاج، کلیسای حضرت مریم ریحان آباد از شهرستان ارومیه و ثبت آثار قلعه دم دم و کتیبه اورارتویی عین الروم اشنویه) تعداد آثار تاریخی ثبت شده استان آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی کشور به یک هزار و چهارصد و هفتاد و سه  اثر رسیده است.
کوه میان تهی زندان سلیمان یکی از بخش های مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان غربی محسوب می شود.
 با تشکر از کلاغ ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *