«عظیم قیچی ساز» راهی K2 می‌شود
«عظیم قیچی ساز» فاتح هشت قله بالای هشت هزار متر، برای صعود به دومین قله مرتفع جهان (K2) در منطقه قراقروم، نیمه اول تیرماه سال‌جاری عازم این قله می شود. 
   این کوه‌نورد تبریزی که ماه گذشته به عنوان اولین ایرانی موفق به صعود قله «آناپورنا» یکی از خطرناکترین و پرتلفات‌ترین قلل هیمالیا شد، نیمه اول تیرماه سالجاری برای فتح قله ۸۶۱۱ متری K2 واقع در منطقه قراقروم مابین پاکستان و چین راهی این قله خواهد شد.
این قله برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ توسط دو کوه‌نورد ایتالیایی به نام ‌های «لینو لاچدلی» و «آکیله کومپانیونی» صعود شده است.
یکی از فاکتورهایی که صعود به این قله را به مبارزه تبدیل کرده فنی بودن کوه می باشد. وجود بیش از ۴۵ درجه شیب در اکثر نقاط کوه آن را نیازمند ثابت گذاری در اغلب نقاط صعود نموده و نیاز به ۲۵۰۰ متر طناب در جبهه جنوبی و ۵۰۰۰ متر در جبهه شمالی باعث شده تا اغلب تیم ها به قصد صعود سبک به کوه بیایند.
از طرفی عدم فعالیت باربرها موجب شده تا خود کوه‌نوردان مجبور به آماده کردن مسیر شوند و این امر بر خطرات صعود افزوده است. 
منبع: ایرنا
———————
پی‌نوشت:
گفتنی‌ست: «داوود خادم اصل» در سال ۸۳ پس از دو ماه تلاش بر روی این قله در ارتفاع ۷۶۰۰ متری دچار حادثه  و پیکرش در ارتفاعات این کوه سرسخت جاودانه شد … اما در ۳۱ تیر ماه سال ۸۶، «کاظم فریدیان» موفق شد به عنوان اولین ایرانی این قله را صعود کند.
منبع: کوه نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *