بزرگنمائی و رسانه ای شدن یک برنامه امداد رسانی
خبری تحت عنوان نجات ۶ کوهنورد از ارتفاعات روستای همه کسی همدان در شبکه خبر و سایت هلال احمر همدان منتشر گردید که در شرح این برنامه مطالبی عنوان شده که به هیچ وجه با واقعیت همخوانی ندارد، اینک در جهت روشنگری افکار عمومی و همچنین جلوگیری از تداوم این روند مخرب بر اساس مشاهدات عینی تیم هلال احمر شهرستان قروه که بشکل مستقیم در جریان امدادرسانی بصورت لحظه به لحظه بوده اند به این موضوع میپردازیم…….
در فصول پر مخاطره سال مانند امسال که سرما و برف زیادی اکثر مناطق را فرا گرفته، قطعا بروز حادثه برای افراد بی تجربه و حتی با تجربه دور از انتظار نیست. بسته شدن و یا گم کردن راههای ارتباطی ،ریزش بهمن، سرما ، خستگی، آسیب دیدگی و … از جمله مواردی است که میتوان برای کلیه افرادی که قدم به دامن طبیعت میگذارند مشکلات جدی فراهم آورند. 
هر چند که افراد با تجربه و آشنا به اصول کوهنوردی می توانند با رعایت نکات فنی و ایمنی خطرات را بسیار کاهش دهند اما باز حادثه می تواند رخ دهد علی الخصوص برای افراد مبتدی.
 لذا بحث امدادی رسانی بعنوان یک عامل حیاتی و نیاز اساسی مطرح میباشد. اما با این اوصاف نباید با بزرگ جلوه دادن برخی حوادث در جهت اهداف خاصی مثلا کسب امتیاز یا تشویق و … حرکت کرد. زیرا با این روند مخرب ضمن آسیب زدن به اعتماد افکار عمومی چهره ای غیره واقعی از طبیعت و کوهستان خواهیم ساخت که به هیچ وجه پذیرفتنی نبوده و نخواهد بود . پس راست بنویسیم.
عین خبر ارائه شده توسط هلال احمر همدان 
گزارش جستجو و نجات مورخ ۹۲/۱۰/۸
روابط عمومی تیم امداد و نجات کوهستان همدان اعلام کرد :در اطلاع رسانی عصر یکشنبه ۹۲/۱۰/۸ واحد E.O.C هلال احمر استان همدان به مسئول تیم امداد و  نجات کوهستان همدان مبنی بر گم شدن یک گروه ۶ نفره در کوههای اطراف روستای آق بلاغ ، تیمی از اعضای تیم امداد کوهستان همدان به محل اعزام شدند .

این گروه ۶ نفره که به دلایل نامعلومی در کوههای اطراف روستا حضور داشتند دچار سرمازدگی شدید شده بودند . ۴ نفر از این گروه به سرعت محل را ترک کرده و دو نفر را در همان محل باقی گذاشتند . اعضای تیم امداد و نجات کوهستان همدان بعد از ساعاتی جستجو دو نفر گم شده را که دچار هیپوترمی شدید شده بودند پیدا کرده و بعد از انجام کمکهای اولیه یکی از مصدومین را  توسط آمبولانس هلال احمر قروه (که جهت پشتیبانی در محل حضور داشتند) به قروه اعزام و مصدوم بعدی توسط آمبولانس هلال احمر همدان به بیمارستان بعثت همدان اعزام شد .
روابط عمومی تیم امداد و نجات کوهستان همدان از کلیه نفرات شرکت کننده در این عملیات تقدیر و تشکر می نماید.
نجات ۶ کوه‌نورد از ارتفاعات «همه کسی» همدان!
امدادگران هلال احمر ۶کوه‌نورد گرفتار در کولاک ویخبندان در ارتفاعات «همه کسی» همدان را نجات دادند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: این کوه‌نوردان دیشب در دام کولاک و یخبندان ارتفاعات «همه‌کسی» گرفتار شده بودند.
«اشرفی» افزود :عملیات امداد ونجات موفقیت‌آمیز برای نخستین بار با حضور مشترک ۸ پرسنل و امدادگر کوهستان جمعیت هلال احمر «همدان» و ۲ امدادگر کوهستان «کردستان» صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه ارتفاعات «همه‌کسی»در محدوده مرز میان «همدان و سنندج» قرار گرفته است گفت: در این عملیات دو امدادگر از شهرستان «قروه» نیز حضور داشتند و جست‌وجو و نجات حادثه‌دیدگان سه ساعت به طول انجامید.
عصر دیروز کوه‌نوردان که حال یکی از آنها به شدت وخیم بود در تماس با اورژانس و هلال احمر خواستار کمک شدند و واحد عملیات جمعیت هلال احمر نیز به محض اطلاع، امدادگران را به منطقه حادثه اعزام وامدادگران ساعتی پس از جست‌وجو، ۴ نفر از کوه‌نوردان را که توانسته بودند خود را به کوهپایه برسانند را یافتند.
با کسب اطلاع از محل استقرار دو کوه‌نورد دیگر که به علت دارا بودن سابقه بیماری قلبی در وضعیت بدی قرار داشتند، جست‌وجو برای یافتن آنها نیز ادامه یافت و پس از یافتن و حمل دو کوه‌نورد آسیب‌دیده با تجهیزات امدادی به به بیمارستان بعثت همدان اعزام شدند.
  منبع: واحدمرکزی‌خبر
و اما آنچه که اتفاق افتاده است:
پس از آنکه هلال احمر قروه از حادثه در تپه های وینسار مطلع شد، ۶ نفر به منطقه اعزام نمود و زمانی که امدادگران قروه به آنجا رسیدند، تیم هلال احمر همدان را در کنار جاده اصلی مشاهده نمودند وقتی که از آنها در خصوص حادثه پیش آمده سؤال شد، اظهار نمودند که دو نفر در کوه مانده و دوستانشان در کنار کارگاه قیر آقبلاق هستند، گروه هلال احمر شهرستان قروه بدون درنگ به کنار کارگاه قیر رفته و دو دستگاه خودرو و چند نفر در آنجا بودند. این افراد که از دوستان دو نفر حادثه دیده بودند عنوان کردند جهت تفریح و گرفتن کبک در برف از روستای وینسار پیاده حرکت کردیم اما در بازگشت یکی از دوستانمان بدلیل خستگی، بسیار کند حرکت میکرد در نتیجه یکی دیگر از دوستان کنار او ماند و ما پایین آمدیم و قرار شد آنان از جای پای ما به سمت جاده بیایند؛ که دیر کردند و با توجه به تاریک هوا با ۱۱۰ تماس گرفتیم.
 پس از کسب اولین اطلاعات ۵ نفر از امدادگران قروه به همراه یکی از دوستان شکارچیان که اهل وینسار بود، از مسیر برفکوبی شده، و در یک هوای خوب و بدون حتی وزیدن نسیمی به سمت بالا حرکت کردند و در عرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به بالای تپه های فرهاد تراش رسیدند در همین زمان از فاصله ای نه چندان دور شعله آتش را دیدند و در عرض ۱۰ دقیقه به آنها رسیدند. 
 هر دو نفر با وصف خستگی و کمی کمر درد حال بدی نداشته کنار آتش نشسته بودند و به هیچ وجه شرایط نگران کننده و بحرانی نداشتند، لذا پس از جویا شدن شرایط آنها حرکت تدریجی به سمت بالا آغاز شد.
 پس از اتمام سربالایی تیم ۶ نفره هلال احمر همدان نیز به تیم قروه ملحق شدند. اگر چه آن دو نفر با وجودی که خسته  بودند اما با پای خودشان تا آنجا آمدند ولی اعضای هلال احمر همدان چنان برخورد نگران کننده و شوک آوری به آنها  وارد نمودند که فرد خسته شروع به گریه کردن نمود و اظهار داشت که من دیگر خواهم مرد، حتی در خبر دادن به خانواده این افراد باز شوکی دیگر به آنها وارد آوردند و بیان داشتند که حال این افراد بد بوده و باید به بیمارستان اعزام شوند. در حالیکه به هیچ وجه اینگونه نبوده و تنها دو نفر در یک تپه به دلیل خستگی دچار تعلل شده و عملیات جستحو و امداد رسانی خاصی در کار نبود، و امیدوارم در مراحل بعدی با بزرگ نمایی و ارائه نادرست اخبار، ترس و وحشت کاذبی در خصوص  طبیعت و کوه در میان خانواده ها ایجاد نکنیم.
موارد تناقض خبر های اعلام شده خطاب به آقای اشرفی 
آقای اشرفی : این افراد در کولاک و یخبندان و ارتفاعات همه کسی همدان نمانده بودند بلکه در تپه های فرهاد تراش روستای وینسار و آقبلاق بودند
 امدادگران قروه ۲ نفر نبوده بلکه ۶ نفر بودند. 
افراد کوهنورد نبوده  بلکه جهت گرفتن کبک به آنجا رفته بودند
 جستجویی انجام نشد و آن ۴ نفر در کنار جاده و داخل ماشین بودند نه پایین کوه. 
منطقه اصلاً کوه ندارد بلکه تپه است-«تعریف کوه: به ارتفاعاتی اطلاق می شود که نسبت به پیرامون خود ۶۰۰ متر بلند تر باشد» 
حال وخیمی نداشتن به طوری که فرد خسته با پای خود مسیر شیبدار را آمد و بقیه مسیر سراشیبی بود. …..
بار دیگر خواهشمندیم مسائل جزیی را بزرگنمایی نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *