بازگشت اولین اکسپدیشن در نانگاپاربات
دایره ها نشان دهنده برج های یخی بوده و علامت ضربدر موقعیت کمپ یک 
در ارتفاع ۵،۵۰۰ متری را در چبهه دایامیر نشان می دهد
کوه نورد آلمانی رالف دوجموویتس (Ralf Dujmovits) به خاطر ریسک بالای بهمن تصمیم گرفت اکسپدیشن نانگا را تمام شده اعلام کند. او می گوید دو برج یخی درست بالاتر از ارتفاع ۶،۰۰۰ متری قرار دارند که هر لحظه ممکن است فرو بریزند. تمام مسیر رالف و همینطور کمپ یک در زیر برج های یخی تماما در خطر سقوط قطعات یخی قرار دارند.
رالف در گزارش نهایی خود می نویسد: ” من انتظار سطح مشخصی از خطر در جبهه دایامیر و در مسیر مسنر را در زمستان داشتم اما نه این خطرات غیر قابل محاسبه و نامعلوم، من نمی خوام چنین ریسکی بکنم. آن حادثه جدی K2 در سال ۲۰۰۸، وقتی که یک قطعه یخی بزرگ بالای “تنگه” فرو ریخت، یکی از اتفاقات بیشماری ست که می تونست پیشگیری بشه.”
رالف قبل از عزیمت به نانگا چند روز را جهت همهوایی در قله آکونکاگوا ، واقع در آمریکای جنوبی، سپری کرده بود. برنامه او این بود که یک صعود سریع و سبک بار را درست بعد از رسیدن به بیس کمپ شروع کنه اما زمستان نانگا با چنین صعودهای راحتی میانه ای ندارد. رالف بعد از رسیدن به بیس کمپ در ۲۴ دسامبر اقدام به تحقیق به درباره جبهه دایامیر کرده و مشاهده نمود که مسیر انتخابی او یعنی “کینشوفر” پر از یخ هایی به رنگ آبی ست و به همین دلیل او تصمیم گرفت به سمت مسیر مسنر تغییر مسیر دهد. در تاریخ ۳۰ دسامبر او و دارک زالوسکی قبل از بازگشت به بیس کمپ به خاطر هوای بد به ارتفاع ۵،۵۰۰ متری رسیده بودند.
در یکم ژانویه هوا صاف شد و آنها توانستند تمام جبهه دایامیر را برای اولین بار ببینند. اما این هوای خوب حاوی خبرهای خوب هم نبود و برج های یخی در معرض سقوط مشاهده شدند. البته به غیر از این رالف بعد از شبهایی که در قله آکونکاگوا گذرانده بود، نگران کمبود همهوایی و عدم دریچه هوایی مناسب تا هشتم و نهم ژاونیه هم بود.
در نهایت او دیروز پنجشنبه ۲ ژانویه تصمیم گرفت تا صعود را رها کند. او می گیود: “ما بعد از ارزیابی های دقیق ریسک، دوباره یخچال را در برف عمیق به مدت دو ساعت صعود کردیم و تصمیم گرفتم صعود را رها کنم. من در یک حس و حال نوستالژیک منطقه را ترک می کنم. این یک ماجراجویی سخت اما رام نشده و زیبا بود.”
لازم به ذکر است با شکست این اکسپدیشن هیجدهمین اکسپدیشن ناموفق در نانگا رقم خورد.
از دیگر اکسپدیشن های موجود (سه اکسپدیشن باقی مانده) تیم سیمونه مورو و لهستانی ها در جبهه روپال بوده و دانیل ناردی به دایامیر خواهد رفت. لهستانی ها با وجود هوایی خوب بعد از سال نو میلادی قصد دارند از امروز تا حدودا یک هفته آینده اقدام به صعود و ثابت گذاری مسیر تا کمپ سه را کنند. سیمونه نیز در پیام ارسالی تویتر اعلام کرده هوا در طول روز منفی ۲۰ درجه بوده و شب ها سردتر هم می شود. آنها همچنان منتظرند. دانیل ناردی ایتالیایی نیز آخرین هفته ژانویه به بیس کمپ دایامیر خواهد رسید.
منبع:  http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?url=winter-2014-ralf-dujmovits-quits-nanga-p_138873711
با تشکر از کلوپ کوهنوردان سولدوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *