حوادث کوهنوردی
مرگ یک شهروند شنندجی در کوه آبیدر
مسوول کانون کوه نوردان کردستان گفت: یک شهروند میانسال سنندجی حین کوه پیمایی در کوه آبیدر به دلایل نامعلومی درگذشت.
صلاح حقیقیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این فرد ساعت شش و ۲۵ دقیقه صبح امروز و در سنگ قرآن در ۲۰۰ متری قله کوه آبیدر ناگهان نقش بر زمین شد.
وی که نام کامل این فرد را نمی دانست نام کوچک او را صادق بیان کرد و گفت: امدادگران هلال احمر که در پایگاه این نهاد در آن نزدیکی بودند خود را به مصدوم رساندند.
حقیقیان با اشاره به اینکه از زمان تماس با آمبولانس تا رسیدن به آبیدر نیم ساعت طول کشید، اظهار کرد: این در حالی است که من با خودروی معمولی خود ظرف شش دقیقه به همان نقطه رسیدم.
وی اضافه کرد: آمبولانس تنها توانست تا محل دکل های صدا و سیما بالا بیاید اما با توجه به اینکه آمبولانس های هلال احمر دو دیفرانسیل هستند انتظار می رفت دست کم تا ۱۰۰ متری پایگاه هلال احمر و ۳۰۰ متری قله بالا بیایند.
مسوول کانون کوهنوردان کردستان افزود: پایگاه هم امکانات لازم را ندارد و تنها کار امدادگران به رساندن مصدومین به آمبولانس خلاصه می شود.
وی گفت: وقتی این فرد دچار حادثه شد ساعت شش و ۲۵ دقیقه بود اما زمانی که وی را به آمبولانس رساندند ساعت هشت بود که این تاخیر زیاد، نگران کننده است.
حقیقیان افزود: انتظار می رود در روزهای جمعه که تعداد زیادی از شهروندان به منظور کوه پیمایی به آبیدر می آیند یک پزشک به همراه امکانات لازم در این پایگاه امدادی حضور داشته باشد.
مدیر عامل هلال احمر نیز در رابطه با مرگ این شهروند در آبیدر ضمن اظهار بی اطلاعی از اینکه آمبولانس های این نهاد تا کجای کوه بالا رفته اند، وجود هرگونه مشکل در آمبولانس ها را رد کرد و یادآورشد که همه آمبولانس های این نهاد نو هستند.
حسن خدابنده لو، افزود: فردی که امروز فوت کرد در زمانی که امدادگران بر بالین وی رسیدند علایم حیاتی از خود نشان نمی داد.
وی همچنین از زمانی که طول کشیده است تا آمبولانس به محل برسد و فرد به آن منتقل شود نیز اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: اگر آمبولانس نتوانسته بالاتر از آن نقطه برود به دلیل شرایط صعب العبور کوه برای خودرو بوده است.
شبرنگ، یکی از شهرواندان سنندجی نیز در این رابطه گفت: اگر آمبولانس های هلال احمر نمی توانند تا بالای کوه بروند، ما که یک گروه آفرودی را تشکیل داده ایم آمادگی داریم در مواقع لازم این کار را انجام دهیم.
 دو کوه‌نورد حادثه دیده در ارتفاعات «ماکو» نجات یافتند!
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان ماکو روز جمعه در گفت و و با خبرنگار ایرنا گفت: اکیب امداد و نجات کوهستان شهرستان «ماکو» طی انجام عملیاتی جان دو نفر از حادثه دیدگان را نجات دادند.
«نجف آذرنیوتور» اظهار کرد: ‍‍‍‍‍پیرو گزارش کشیک جمعیت هلال احمر در خصوص وقوع حادثه ای برای دو نفر که برای تفریح به کوه‌های اطراف شهرستان «ماکو» رفته بودند در اثر پیچ خوردگی پای یک نفر از آنها که در بالای کوه گیر کرده بود اکیپ امداد و نجات بلافاصله جهت امدادرسانی عازم محل شد.
وی افزود: پس از طی مسافت طولانی و انجام اقدامات اولیه از جمله گرم کردن حادثه دیدگان افراد گیر افتاده را از بالای کوه به پایین انتقال دادند وسپس به مراکز درمانی اعزام کردند.
«آذرنیوتور» گفت: در این عملیات یک تیم امداد ونجات کوهستان شامل پنج نفر امدادگر و دو نفر پرسنل جهت انجام عملیات مذکور حضور داشتند.
منبع: ایرنا
حادثه سقوط در ارتفاعات «کرمان» بر اثر بی‌احتیاطی!
 مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان از سقوط یک کوه‌نورد از ارتفاعات مسجد صاحب الزمان(عج) این شهر بر اثر بی‌احتیاطی خبر داد.
 «محمد حسین مومنی» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، اظهار کرد: روز گذشته در پی تماس تلفنی یکی از شهروندان با آتش نشانی کرمان و اعلام سقوط فردی از کوه در ارتفاعات مسجد صاحب الزمان(عج)، بلافاصله ستاد فرماندهی آتش نشانان ایستگاه شماره ۵ و گروه نجات از ایستگاه شماره ۱ به محل حادثه اعزام شدند.
 مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان، افزود:فردی که بر اثر بی‌احتیاطی و به همراه نداشتن تجهیزات کوه‌نوردی و آشنا نبودن به کوه، از کوه سقوط کرده بود با کمک  آتش‌نشانان به پائین منتقل شد.
 مومنی با بیان اینکه این شخص از ناحیه پا و کمر آسیب دیده بود،تصریح کرد:به دلیل نزدیکی کوه‌های مسجد صاحب الزمان(عج) به شهر کرمان و بالا رفتن بدون تجهیزات مردم به ویژه نوجوانان از کوه شاهد حوادث ناگوار بسیاری در کوه‌های این مسجد هستیم.
 وی خاطرنشان کرد:والدین در این باره توجه لازم را به عمل آورند و برای صعود از گروه‌های کوه‌نوردی و افراد متخصص استفاده کنند.
  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *