درمانگاه «اورست»!

قله اورست در ارتفاعات هیمالیا یکی از خطرناکترین نقاط روی زمین است. در این منطقه مرگ در ارتفاع بیش از هشت هزار متر کوه‌نوردان در معرض بادهایی با سرعت صد و شصت کیلومتر در ساعت، سرمازدگی، کمبود اکسیژن و آسیب‌های ناشی از ارتفاع زیاد هستند که باعث آماس مغز و پوشیده شدن شش‌ها از آب می شود.
اورست در هر بهار برای دو ماه، خانه بیش از هزار و دویست نفری است که از همه جای دنیا می آیند. اما در آنجا اجساد آنهایی که از کوه سقوط می کنند را می توان دید. این اجساد بازگوکننده داستان شوم تاریخ سیاه اورست است: در مقابل هر پانزده نفری که به قله می رسند، یکی در راه می میرد.
کوه‌نوردان برای زنده ماندن در صعود به قله بلندترین کوه جهان به تجهیزات، تمرینها و بخت و اقبال خود تکیه می‌کنند اما در نهایت این پزشکان کلینیک انجمن امداد هیمالیا هستند که در لحظات بحرانی بین مرگ و زندگی، به کمک آنها می شتابند.
در قرارگاه اصلی که در ارتفاعات هیمالیا و در قلمرو نپال، و در ارتفاع پنج هزار و سیصد و شصت متری واقع شده، گروهی از پزشکان داوطلب هر روز در تلاشند تا به کسانی کمک کنند که گرفتار تب قله شده اند و آنهایی که برای رسیدن به قله، خطرات زیادی را تحمل می کنند.
برنامه “درمانگاه اورست”، که در پنج قسمت تهیه شده، داستان مرتفع‌ترین بیمارستان دنیاست، خط مقدم طبابت در ارتفاع بالا، جایی که پزشکان برای نجات جان آنهایی که بلندترین قله دنیا را به مبارزه خوانده اند، خود با شرایطی خیلی دشوار دست و پنجه نرم می کنند.

منبع: کوه نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *