پیمایش فنی ترین غار ایران توسط اسراء مفاخری
اسراء مفاخری جوانترین غار نورد استان کرستان عضو هیئت و گروه قاجر قروه مورخه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۵ موفق به پیمایش کامل غار پراو شد.
ایشان ساکن سنندج هستند و گزارش ذیل به نقل از پورتال اداره آموزش و پرورش ناحبه یک سنندج می باشد.
دانش آموز آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج موفق به پیمایش غار پرآو ( اورست غارهای ایران) شد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج: اسرا مفاخری نوجوان ۱۳ ساله دانش آموز سال اول متوسطه دوره اول  آموزشگاه بصیرت ناحیه یک سنندج از اعضای اصلی گروه کوهنوردی قاجر, علیرغم پیمایش تا چاه ۲۴ غار پرآو در سال ۱۳۹۳ بار دیگر تصمیم به پیمایش کامل این غار گرفته و موفق شد در یک برنامه منسجم در ۲۲مهرماه ۱۳۹۵ این غار را به طو ر کامل پیمایش نماید.
این دانش آموز جسور و پرتوان در سال ۱۳۹۵ علاوه بر پیمایش تعداد زیادی غار در تیم اکتشاف و پیمایش غار قلا دومین تک چاه عمیق جهان شرکت فعال داشته و این کار را با موفقیت به انجام رسانده است.
ایشان همچنین با پیمایش کامل بیش از ۵۵غار تا کنون بعنوان یکی از فعالترین غارنوردان ایران و از نظر سنی جوانترین غارنورد جهان می باشد….
اسراء مفاخری و پدرشان آقای داوود مفاخری در انتها غار با بنر گروه قاجر مهرماه ۱۳۹۵

گفتنی است: پراو یا پَرو ( به معنی پر آب) نام غاری است که درر ارتفاع ۳۰۵۰ متری کوه پرآو در ۱۲ کیلومتری شمال شرق شهر کرمانشاه با موقعیت جغرافیایی E471442 N342437  . این غار در ۳۰۰ متری پایین  قله شیخ علیخان یا پرآو قرار دارد. عمق غار پرآو ۷۵۱ متر و طول آن ۱۴۵۴ متر می باشد. تعداد ۲۶ حلقه چاه دارد که عمیق ترین چاه آن , چاه شماره ۱۶ است به عمق ۴۲ متر.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد غار پرآو وجود دهانه آن در ارتفاع ۳۰۵۰ متری از سطح دریاست که این بالاترین سطح دربین تمام غارهای دنیا می باشد.
اکتشاف و اولین پیمایش غار در ۳۰شهریورماه سال ۱۳۵۰ با حضور ۱۱ نفر از زبده ترین غارنوردان انجمن غارشناسی انگلستان به سرپرستی جان میدلتون شروع و پس از چند روز به اتمام رسید. برای دومین بار ۳۰مردادماه سال ۱۳۵۱ گروه دیگری از غارنوردان انگلیسی به سرپرستی دیوید جادسون تصمیم می گیرند به اعماق غار نفوذ کنند و رکورد قبلی را بشکنند که عملیات آنها در حوضچه انتهایی چاه ۲۶ به پایان رسیده و تنها موفق به تکمیل تحقیقات قبلی می شوند و نمی توانند به عمق بیشتری دست پیدا کنند. این غار یک اصطلاح ماندنی در غارنوردی آنها به جا گذاشت . بدین معنی که اگر یک غار بزرگ , که تصور عمق بیشتری از آن دارند ناگهان به آخر خود برسد می گویند : غار پرآوی شد. طلسم ۱۸ ساله برای ایرانیان نیز در مهر ماه ۱۳۷۰ با پیمایش موفقیت امیز آن شکسته شد و طی آن کانون کوهنوردان کرمانشاه علیرغم پیمایش ناتمام سال ۱۳۶۸ موفق شدند بعنوان اولین گروه ایرانی تا انتهای غار را پیمایش کنند.
وجود یخچالهای طبیعی و ارتفاع بالای آن , برودت هوا(هیچ جای غار دمایی بالاتر از ۱الی ۳ درجه سانیگراد ثبت نشده است) , درجه سختی ۵D , بدنه و دیواره سنگی خشن و متخلخل غار , عبور از سوراخهای تنگ و گذرگاههای خرچنگ رو , تروارسهای خطرناک و چاههای عمیق پرآو را در دنیا به غاری صعب العبور و سخت مشهور کرده است و تاکنون ۵ نفر از غارنوردان ایرانی در هنگام پیمایش این غار جان خود را از دست داده اند. لذا پیمایش آن مستلزم داشتن اطلاعات فنی , قدرت و استقامت بدنی بالا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *