چگونه در کوهنوردی ها از شر حشرات موذی در امان بمانید
یکی از مشکلاتی که کوهپیمایان و دوست داران طبیعت خصوصا در اقامت شبانه با آن مواجه هستند حشرات مزاحم خصوصا پشه است. وجود شپش، کنه، ساس  و سایر حشرات که خود ناقل یا باعث بیماری هستند، در اقامتگاههای موقت نیز خود میتواند باعث ایجاد بیماری گردد. از این رو به همراه داشتن تجهیزاتی که بتواند از کوهنوردان و طبیعت دوستان محافظت نماید ضرروری به نظر میرسد.
 در این زمینه دو محصول اسپری پرمترین و پشه بند پرمانت توسط شرکت گیلارانکو به بازار ارائه شده است.
پشه بند پرمانت که آغشته به ماده دلتامترین است به عنوان محافظ در برابر حشرات از جمله پشه برای طبیعت گردان عمل می نماید و میتواند از بروز بیماریهای ناشی حشرات مانند مالاریا و سالک جلوگیری نماید. دلتامترین موجود در الیاف این پشه بند تا ۵ سال اثر بخش خواهد بود .این پشه بند قابل شستشو است.
محصول مفید دیگر برای کوهنوردان اسپری دافع حشرات درمین ® است که به منظور دفع حشرات توسط شرکت گیلارانکو تولید شده است. این فراورده برای پوشاک، کفش، پشه بند، رختخواب، ملحفه و چادر کمپینگ قابل استفاده است. پرمترین موجود در فراورده درمین® به الیاف پارچه متصل می گردد . در تماس با حشرات جذب بدن آنها شده و باعث مرگ یا دفع حشرات میگردد. ارتش امریکا به مدت ۲۰ سال از اسپری پرمترین برای البسه سربازان خود استفاده می نماید. پرمترین تنها ماده دافع حشراتی است که توسط EPA(آژانس محیط زیست آمریکا) جهت استفاده برای پوشاک مورد تایید قرار گرفته است. پرمترین به مقدار کم از پوست انسان جذب میگردد. اگر چه کرمهای ضد افتاب و محصولات دیگر آرایشی و بهداشتی ممکن است جذب آن را افزایش دهند.
پرمترین با الیاف پارچه اتصال محکمی برقرار می نماید و در نتیجه مقدار کمی از آن در هنگام شستشو حذف می گردد. اثر اسپری به مدت ۶ هفته و حتی پس از ۶ بار شستشو از بین نخواهد رفت. لابه محافظ حاصل شده مصرف کننده را در برابر بیماریهای ناشی از حشرات محافظت می نماید.
در هنگام استفاده باید لباسها و سایر وسایل را در فضای باز اسپری نمود تا سطح انها مرطوب گردد سپس باید اجازه داد تا خشک شوند. پس از ان میتوان از لباس ها و وسایل آغشته به پرمترین استفاده نمود.
منبع:انجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *