صعود به دماوند از جبهه شمال شرقی

مورخه ۳۰ اردیبهشت ماه ۳ تن از اعضای هیئت و گروه قاجر طیق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول به قله دماوند از جبهه شمال شرقی صعود نمودند.

گزارش صعود برنامه جبهه شمال شرقی قله دماوند اردیبهشت ماه ۱۳۹۴
طبق برنامه شش ماهه اول سالجاری با یک هفته تاخیر به علت نامساعد بودن شرایط جوی دماوند در مورخه ۹۴/۲/۲۸ سه تن از اعضاء (طیب صالحی، شهرام نعمتی ، پدرام نعمتی ) راس ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه با خودرو شخصی بطرف ضلع شمال شرقی دماوند از مسیر همدان ، ساوه ، تهران به روستای زیبای ناندل حرکت نمودیم که در ساعت ۲۲ به آنجا رسیده و با استقبال خانواده محترم صالحی در منزل آقا هوشنگ بیتوته کرده و پس از صرف شام قرار شد فردا ساعت ۶ از خواب بلند شده و برای ساعت ۷ با توجه به وقت کافی با نیسان آقا هوشنگ به محل گوسفند سرای پناهگاه تخت فریدون عزیمت کنیم .
مورخه ۲۹/۲/۹۴
پس از صرف صبحانه ساعت ۷ روستا را توسط وانت نیسان ترک کرده و پس از ۴۵ دقیقه به آخرین مسیر ماشین رو رسیدیم و ساعت ۸ بطرف پناهگاه تخت فریدون از مسیر پا کوب حرکت کردیم با توجه به بارش کم نزولات آسمانی فقط داخل دره ها برف داشت و بعد از دشت چمن زیر پناهگاه برف شروع می شد
ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه به پناهگاه رسیدیم که بعلت شکسته بودن درب ورودی ابتدای پناهگاه پر از برف بود که  حدود یک ساعتی طول کشید تا توانستیم توسط کلنگ راهی برای ورود به داخل باز کنیم.

سپس نهار آماده ای که داشتیم صرف شد و مشغول استراحت شدیم هوای قله و دامنه بسیار آرام  و حجم برف نسبت به سنوات گذشته بسیار کم بود ، هوا کم کم مشغول گرگ و میش و تاریکی بود که مشغول تهیه آب توسط برف شدیم بعد از آن سوپی آماده کرده و با پوره سیب زمینی خوردیم  و ساعت ۲۳ بعد از آماده کردن کوله فردا به داخل کیسه خواب رفته و مشغول استراحت شدیم.
مورخه ۹۴/۲/۲۹
ساعت ۵ از خواب بیدار شده و بعد صرف صبحانه مختصر (سمنو) ساعت ۵:۵۰ دقیقه بطرف قله حرکت کردیم کل مسیر پوشیده از برف بود در بعضی از قسمتها پا تا ساق در برف فرو میرفتم وقتی از روی یال دره یخار عبور میکردیم با توجه به صاف بودن هوا زیبائی خاصی به منطقه حاکم بود گاهی هم عکسی از مسیر گرفته می شد در نزدیکی قله که مسیر شمالی و شمال شرقی یکی میشود جانپناههای ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ ضلع شمالی پیدا بود و کسی در مسیر و یا در آن اطراف دیده نمی شد.
ساعت ۱۰:۳۰ در یک هوای بی نظیر بهاری به قله رسیدیم دو نفر در آنجا بودند مشخص بود که از ضلع جنوبی صعود نموده اند
پیش آنها رفتیم متوجه شدیم که اروپایی هستند و انگلیسی هم خوب بلد نبودند و یا ما نمیدانستیم  البته پدرام که به زبان انگلیسی مسلط بود متوجه نشد که از کدام کشور آمده اند.
 پس از یاد همنوردان بخصوص زنده یاد سامان عزیز که در تمامی صعودها به یاد خاطرات آن عزیز بوده و هستیم و انداختن چند عکس ساعت ۱۱:۴۵ بطرف پائین حرکت کردیم. با توجه به اینکه برفها نسبتا نرم شده بودند از روی آنان پائین آمده و ساعت ۱۴ به پناهگاه رسیدیم پس از دقایقی استراحت و صرف نهار ساعت ۱۵:۲۰ بطرف گوسفندسرا حرکت نمودیم و در ساعت ۱۷:۱۵ به آنجا رسیدیم که آقای صالحی با توجه به هماهنگی که زمان حرکت کرده بودیم منتظرمان بود در ساعت ۱۷:۵۰ به روستا رسیدیم پس از شستن دست و صورت و جابجا کردن وسایلها در ساعت ۱۸:۳۰ با خداحافظی از خانواده خونگرم صالحی بطرف قروه حرکت کرده و  ساعت ۲ بامداد ۹۴/۲/۳۱ به قروه رسیدیم.
                                                                                                                         شهرام نعمتی

تاریخ اجرای برنامه: ۲۹ الی ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
شرکت کنندگان آقا: طیب صالحی، پدرام نعمتی، شهرام نعمتی(سرپرست)