حوادث اخیر کوه نوردی
حادثه در شیرپلا
به گزارش رسیده به انجمن پزشکی کوهستان ایران مقارن ساعت ۲.۱۵ ظهر جمعه ۹۴/۲/۱۱  یک کوهنورد جوان ۱۶ ساله در اثر بی احتیاطی در مسیر صخرهای منتهی به شیرپلا در محل منسوب به “تابلو بوتان” دچار سقوط گردیده و جانسپرد.
این کوهنورد بدلیل عدم آشنایی به مسیر نرمال در مسیرهای فرعی و صخره ای خطرناک شیرپلا قرارگرفته و در اثر سقوط جان خود را ازدست داد.
بلافاصله خبر به نیروهای امداد و نجات هلال احمر مستقر در دربند و شیرپلا گزارش گردید و تیم های فنی مشغول دسترسی به وی گردیدند که پس از پیدا کردن جسد جوان حادثه دیده با مرگ وی مواجه گردیدند.
بدلیل صخره ای بودن مسیر تا لحظه رسیدن خبر(۱۶.۱۵) هنوز انتقال پیکر کوهنورد حادثه دیده امکان پذیر نشده و لازم است امکانات فنی بیشتری به محل حادثه منتقل شود.
به گزارش “حامد ارشدی فرد” سرپرست پایگاه امداد و نجات هلال احمر دربند سه روز گذشته روزهای شلوغ و پر حادثه ای برای نیروهای امداد و نجات هلال احمر حاضر در منطقه بوده است.


جادثه در کلکچال
همچنین صبح  جمعه ۱۱ اردیبهشت ۹۴ یک کوهنورد ۵۷ ساله در مسیر کلکچال دچار حمله قلبی گردید که پس از اطلاع به نیروهای امداد و نجات کوهستان و انتقال نیروهای امداد و نجات هلال احمر متاسفانه پس از احیای قلبی ریوی عملیات نجات موفقیت آمیز نبود و کوهنورد مزبور فوت نمودند.
این حادثه چندمین حادثه قلبی در کوهنوردان در سنین میانسالی است که متاسفانه در چند سال اخیر اتفاق افتاده و لازم است کوهنوردانی که دارای سابقه وراثتی قلبی و عروقی در خانواده هستند و یا زمینه بیماری های قلبی عروقی را دارند قبل از صعود و پرداختن به ورزش کوهنوردی با یک متخصص قلب و عروق و یا متخصص پزشکی ورزشی مشاوره پزشکی نمایند
استان گیلان
بنا بر گزارش های رسیده به انجمن پزشکی کوهستان ایران ظهر روز گذشته ۱۱ اردیبهشت ۹۴ یک کوهنورد آزاد ۶۵ ساله در ارتفاعات “للندیز” و زیر قله کله قندی ماسوله دچار عارضه قلبی گردید.
این حادثه بلافاصله به نیروهای کارگروه جستجو و نجات هیئت کوهنوردی استان گیلان اطلاع داده شد که در اولین فرصت تعدادی از کوهنوردان این کارگروه از شهرستان فومن و همچنین نیروهای پرتلاش امداد و نجات هلال احمر استان به کمک فرد حادثه دیده شتافتند.
در ابتدای گزارش رسیده خبر مبنی بر فوت فرد یاد شده بود که با رسیدن نیروهای امداد و نجات هیئت استان و عملیات احیای قلبی ریوی بلافاصله فرد مذکور بسکت شده و به ارتفاعات پایین منتقل گردید و با هماهنگی قبلی به نیروهای اورژانس تحویل داده شد.
در نقل و انتقال این فرد کوهنوردان آزاد نقش بسزایی داشتند و مدیریت عملیات بعهده آقای “امین حاجتی” از کارگروه جستجو و نجات فومن بود(که لازم است از تلاشهای ایشان و همچنین نیروهای امداد و نجات هلال احمر استان نهایت تشکر و تقدیر بعمل آید).
براساس آخرین خبر فرد حادثه دیده ساعت ۹ دیشب در بیمارستان بستری و بیهوش می باشند.
خبر تکمیلی….
متاسفانه این کوه‌نورد گیلانی مقارن ساعت ۱۱ صبح روز شنبه در بیمارستان جان سپرد.
 
منبع: نجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *