علائم کم آبی در بدن
در برنامه های کوهنوردی یکی از ضروری ترین چیزی که باید همراه هر کوهنوردی یا طبیعت گرد باشد ” آب ” است ، آب مایع حیات و فعالیت است . 
کلمه تشنگی یا کبودی لب های آخرین آلارم بدن به کم آبی است ، هیچوقت نباید منتظر باشید تا تشنه شوید آنگاه آب بنویشید ، تمام واکنش هایی که در بدن اتفاق می افتد در حضور آب است و مصرف آب در هر زمان ممکن لازم است . برای سبک سازی کوله هیچ وقت آب را کنار نگذارید و آب ضروری ترین چیزی است که یک کوهنوردی به آن نیاز دارد . آب را جرعه جرعه بنوشید ( اصطلاحا گفته می شود آب را بجوید ) بدین صورت که مقداری آب را به دهانتان وارد کنید و سعی کنید آنرا قورت ندهید ، هر چه زمان بیشتری بتوانید آنرا در دهان نگه دارید به همان نسبت زمان لازم برای متعادل کردن دمای آب برای ورود به بدن میسر خواهد بود . 
در مورد نشانه های کم آبی در بدن موارد زیر قابل ذکر می باشد :
نشانه های کم آبی در بدن به قرار زیر است:
 سردرد؛
 رخوت و بی حالی؛
 تغییرات خلقی؛
واکنش های کند؛
 خشکی مجاری بینی؛
  لبهای خشک و ترک خورده؛
ادرار تیره رنگ؛
ضعف و خستگی؛
  پریشانی؛……

نوشیدن مایعات وآب، کارایی کوهنورد را افزایش می‌دهد، مایع موجود در خون کلوکز را به عضله در حال فعالیت منتقل می‌کند و مواد زائد را از عضله خارج می‌کند، مایع موجود در ادرار موجب دفع مواد زائد از بدن می‌شود و مایع موجود در بدن به وسیله عرق کردن، دمای بدن را تنظیم می‌کند.
وقتی آب بدن کم می‌شود، بدن نمی‌تواند وظایف خود را انجام دهد در نتیجه کارایی کوهنورد کم می‌شود که نشانه های آن  می‌تواند  پررنگی ادرار و کمی ادرار باشد، اگر کمبود آب بدن ادامه پیدا کند و مایعات از دست رفته بدن جایگزین نشود، می‌تواند موجب شوک هایپو لو میک که باعث تنگی نفس،  افت فشار خون، افت دمای بدن و… و همچنین گرفتگی عضلات یا کرامپ عضلانی ناشی از کمبود املاح در عضلات و بدن، گردد که این موارد عدم کارایی کوهنورد گردیده و فعالیت وی را مختل نماید.
بنابراین اهمیت وجود آب کافی برای بدن امری مسلم وقطعی است که یک کوهنورد باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشد و بدون مقدارآب حداقل برای مصرف ۲۴ ساعت در هر برنامه و پیش بینی استحصال آب مورد نیاز طی برنامه از قبیل شناسایی چشمه ها ومنابع دیگر آب، اقدام به اجراء برنامه ننماید.
در صورت برخورد با موارد غیر مترقبه و شرایط از قبل پیش بینی نشده همراه کمبود و بی‌آبی، نقش مدیریت موضوع یا به عبارتی مدیریت بحران بی‌آبی، حائز اهمیت می‌باشد که باید یک کوهنورد در این شرایط بهترین مدیریت راداشته ودر نتیجه  جان خویش و همنوردانش رانجات دهد.
دربرخورد با این شرایط یک کوهنورد باید دانش و، علم و روشهای استحصال، تهیه  و یافتن آب در طبیعت کوهستان را دانسته، روشهای بقاء و زنده ماندن در شرایط بی‌آبی در کوهستان را کسب کرده تا در شرایط برخورد با موضوع بتواند با اتکاءبه دانسته‌ها ودانش خود و هنر مدیریت خویش بر بحران بی‌آبی فائق آمده، نجات یابد.
·         اولین، مهمترین وموثر ترین سلاح در مقابله با این بحران، مدیریت درونی، تسلط بر خویشتن و داشتن امید است.
·         دوم دانستن مقدار آب مورد نیاز بدن و حداقل مقدار آب  برای زنده ماندن و بقاء درشرایط سخت می‌باشد.
·          سوم  راه‌های رفع تشنگی بدون آب ودر شرایط بی‌آبی است.
·         چهارم تشخیص نشانه های وجود آب در کوهستان می‌باشد.
·          بعد شناسایی محل ها و مکان‌های دارای آب  ودسترسی به آب در کوهستان می‌باشد.
·         بعدی یافتن وپیدا کرد ن آب  به کمک حیوانات در طبیعت کوهستان  است.  
·         بعدی تهیه آب از رطوبت هوا و شبنم می‌باشد.
·         آخر تهیه آب از گیاهان و ریشه ی آن‌ها است
البته  استحصال آب از ادرار و همچنین گند زدایی یا ضد عفونی کردن آب‌های استحصالی و آب‌های موجود در طبیعت کوهستان، نیز از موارد بسیار مهمی است که یک کوهنورد باید آن‌ها را دانسته و در شرایط اضطرار بکار گیرد و در ادامه و انتهای  موضوع به شرح وتفصیل در حد آشنایی و کاربردی، خواهد آمد.
استفاده از فیلترهای تصفیه آب در صورت داشتن آن کمک بزرگی به کوهنورد خواهد بود .
منبع: اینترنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *