پنج نامزد برتر اسکار کوهنوردی
کلنگ طلایی ۲۰۱۴ که به صعودهای برتر سال ۲۰۱۳ تعلق خواهد گرفت امسال نیز از تاریخ ۲۶ الی ۲۹ مارس (۶ الی ۹ فروردین ۱۳۹۳) در شامونی و کورمایر برگزار خواهد شد. هیات داوری کلنگ طلایی امسال که از گرایش های متنوع صعودهای ورزشی کنار هم جمع شده اند، از میان صعودهای برجسته سال ۲۰۱۳ پنج گزینه خود را انتخاب کرده اند. این نامزدها در شامونی واقع در پای کوه مون بلان، مهد کوه نوردی، گرد هم خواهند آمد تا شاخص ترین صعودهای سال گذشته را گرامی بدارند.
اما سال گذشته هیات داوری هر شش نامزد را لایق دریافت کلنگ های طلایی دانست که به قولی همه برنده و به گفته منتقدین هیچ کس برنده نبود و برخی ها آن را جدال آمیز و برخی هم بهترین مصلحت کوه نوردی بود.
لیست نامزدهای زیر از بین لیست بزرگی تهیه شده که توسط کلود گاردین (Claude Gardien) از مجله Vertical Magazine و لیندسی گریفین (Lindsay Griffin) از مجله American Alpine Journal آماده شده است.
نامزدها:
۱- تالونگ (Talung) با ارتفاع ۷،۴۳۹ متر ــ اولین صعود این قله توسط دو کوه نورد اهل چک از جبهه شمالی به نام های زنک هرودی (Zdenek Hrudy) و مارک هولسک (Marek Holecek) که متاسفانه زنک در تابستان ۲۰۱۳ در حال بر روی یک مسیر جدید در گاشربروم یک جان باخت.
۲- مانت لارنس (Mt. Laurens) به ارتفاع ۳،۰۵۲ متر ــ گشایش یک مسیر جدید در دیواره شمال شرقی توسط دو کوه نورد آمریکایی گراهام زیمرمان (Graham Zimmerman) و مارک الن (Mark Allen)
۳- کونیانگ چیش شرقی (Kunyang Chhish East) به ارتفاع ۷،۴۰۰ متر ــ اولین صعود این قله از جبهه جنوب غربی توسط کوه نورد سویسی سیمون آنتاماتن (Simon Anthamatten) و دو برادر اتریشی هانسیورگ و ماتیاس آور (Hansjorg and Matthias Auer)
۴- کی ۶ غربی (K6 West) به ارتفاع ۷،۰۴۰ متر ــ اولین صعود کی ۶ غربی توسط دو کوه نورد کانادایی به نام های رافائل اسلاوینسکی (Raphael Slawinski) و این ولستد (Ian Welsted)
۵ – آناپورنا یک (Annapurna I) به ارتفاع ۸،۰۹۱ متر ــ صعود و فرود ۲۸ ساعته یولی استک از سوئیس از جبهه جنوبی این قله سرسخت و تکمیل یک مسیر جدید (مسیر لافای ـ بگین)
یادآوری ویژه:
دو کوه نورد فرانسوی، استفن بنوئیست و یانیک گرازیانی به خاطر صعود هشت روزه به سبک آلپاین از مسیر تازه تکمیل شده لافای ـ بگین لایق یادآوری ویژه این دوره از مراسم کلنگ طلایی قرار گرفتند.
جایزه موفقیت تمام دوران ” جایزه والتر بوناتی ” :
کوه نورد آمریکایی جان روسکلی (John Roskelley) به عنوان ششمین کوه نورد (بعد از کوه نوردانی چون والتر بوناتی، رینهولد مسنر، داگ اسکات و رابرت پاراگوت و کورت دیمبرگر) شناخته شد که جایزه تمام دوران والتر بوناتی به وی تعلق خواهد گرفت. لازم به ذکر است که روسکلی در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ پیشگام چندین صعود چالش برانگیز بوده است.
هیات داوری کلنگ طلایی ۲۰۱۴:
George Lowe..  USA
Erri de Luca..  Italy
Catherine Destivelle.. France
Denis Urubko.. Russia
Sungmuk Lim.. Korea
Karin Steinbach.. Germany
منبع خبر: سایت اکسپلوررز وب – با تشکر از آلتای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *