بهمن در نانگا پاربات و مصدومیت دو لهستانی
با اینکه تیم The North Face متشکل از سه کوه نورد ایتالیایی و آلمانی (سیمونه، دیوید و امیلیو) چندین روز پیش بیس کمپ نانگا را ترک کرده اند، لهستانی ها (Justice For All) با سماجت اقدام به آخرین تلاش برای صعود زمستانی قله نانگا پاربات کردند که در نتیجه آن دو روز پیش یعنی روز شنبه گذشته دو کوه نورد این تیم به نام های پاول دونای (Pawel Dunaj) و مایکل اوبریسکی (Michal Obrycki) در اثر برخورد بهمن به شدت مجروح شده اند و در حال حاضر به لاتابو (Latabo)  رسیده و منتظر پرواز هلی کوپتر برای تخلیه آنها هستند.
به طور طبیعی در ماه مارس (اسفند) بارش برف در نانگا سنگین تر میشه و همین امر باعث وقوع بیشتر بهمن در این کوهستان می شود. در این میان برنامه تیم لهستان این بود که پاول دونای (Pawel Dunaj) و مایکل اوبریسکی (Michal Obrycki) در ۸ مارس (روز شنبه) صعود کرده و چادر و طناب ها رو از زیر برف بیرون بکشند و یاسک تلر (Jacek Teler) و تومک ماسکییویچ (Tomek Mackiewicz) روز یکشنبه پیشروی کنند. در واقع وظیفه پاول و مایکل این بود که مسیر را برای صعود یاسک و تومک جهت صعود قله مهیا کنند.
پاول و مایکل طبق برنامه قبلی روز شنبه بیس کمپ را ترک کردند و بعد از ظهر همان روز به ارتفاع ۵،۰۰۰ متری رسیدند که در همین زمان حادثه بهمن اتفاق افتاد. یکی از کوه نوردان حادثه دیده (مایکل) با برقراری تماس با لهستان، مارک را در جریان اتفاق قرار داد.
عملیات نجات بلافاصله از بیس کمپ آغاز شد و تومک و یاسک از لاتابو (ارتفاع ۳،۵۰۰ متر) به همراه دو آشپز پاکستانی به حرکت درآمدند. این عملیات با موفقیت و بعد از ۱۲ ساعت تلاش مداوم و رساندن این دو کوه نورد به لاتابو به انجام رسید. در این عملیات چندین نفر از اهالی روستای نزدیک به بیس کمپ نیز شرکت کرده بودند.
با توجه به مکالمه انجام داده این دو کوه نورد درباره وضعیت و صدمات وارده به خود با تیم ناظر در لهستان به نظر می رسد وضعیت پاول بحرانی تر باشه. بازو و دنده های پاول شکسته و بینی مایکل شکسته و پایش آسیب دیده که به نظر نشکسته است. در ضمن تمام بدنشان نیز کبود شده است. در حال حاضر هلی کوپتر به دلیل نامساعد بودن شرایط هوایی به پرواز درنیامده است.
منبع: http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?url=nanga-parbat-polish-climbers-injured-in-_139443438
با تشکر از آلتای
تیم لهستانی Justice For All

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *