قانون جدید جمع آوری زباله در اورست
طبق قوانین جدیدی که برای پاکسازی اورست در نظر گرفته شده کوه نوردانی که از سال جدید قصد صعود به این قله را دارند باید با حداقل هشت کیلوگرم زیاله علاوه بر زباله های خود به پایین برگردند.
بورلاکوتی یکی از مقامات وزارت گردشگری نپال اعلام کرد که اقدامات قانونی علیه کوهنوردانی که قانون جدید را رعایت نکنند به اجرا درخواهد آمد ، اگرچه معلوم نیست که آیا جریمه تعلق خواهد گرفت یا مجازات دیگری در نظر گرفته شده.
چند دهه کوه نوردی موجب تلنبار زباله روی این قله شده و اکسپدیش های اجرا شده موجب بر جای گذاشتن زباله ، سیلندر اکسیژن وحتی بدن کوه نوردانی شده که در اثر سرمای زیاد تجزیه نشده اند. تیمها باید زباله خود را به دفتری که از ماه آینده در کمپ اصلی مستقر خواهد شد تحویل دهند ، در این مکان کمک های پزشکی نیز ارائه خواهد شد و به حل و فصل منازعات هم رسیدگی می شود که دلیل این اقدامات نزاع بین کوه نوردان اروپایی و راهنمایان محلی در سال گذشته بوده.
همچنین تیمها ملزم به سپردن وثیقه ۴۰۰۰ دلاری برای تضمین برگرداندن تمامی وسایل خود خواهند شد که اجرای آن تاکنون با مشکل روبرو بوده ، مقام رسمی یاد شده ادامه می دهد تلاش های قبلی تاکنون چندان موثر نبوده ، این بار اگر کوه نوردان زباله خود را برنگردانند ما آنها را مجازات خواهیم کرد.
ماه گذشته این دولت هزینه صعود به اورست را کاهش داد تا از این طریق کوه نورد بیشتری را جذب کند و همین اقدام موجب نگرانی آنها از افزایش ترافیک و زباله بیشتر شده است . برای پیاده نمودن امنیت در این کوهستان دفتر جدید در کمپ اصلی ، ایستگاه سربازان و پلیس خواهد شد و کوه نوردان در صورت مواجهه با هرگونه مشکلی می توانند به آنها مراجعه کنند.
سیلندرهای دور انداخته شده ، کپسولهای  اجاقهای پخت و پز ، طناب ، چادر ، بطری ، قوطی های نوشابه ، پلاستیک و حتی بقایای ۷۵ قطعه ای یک هلیکوپتر که در نمایشگاه سال ۲۰۱۲ کاتماندو شرکت کرده بود موجب اثرات زیست محیطی نامطلوبی بر گردشگری کوهستان شده است.
اورست و صدها صعود به آن در فصول آوریل و مه کلید درآمد کشورهای فقیر می باشد.
منبع: گل کوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *