پاسخ رییس فدراسیون یه مسائل مختلف کوه
مسئول تجاوز و سوء استفاده از جوانان
در تورهای گردشگری کوه‌ کیست ؟!
مساله سوء استفاده از دختران و حتی پسران در تورهای کوه‌نوردی مساله تازه ای نیست، چون هر ساله با آغاز فصول گرم و سرد سال برخی شرکت های سودجو و البته در بیشتر اوقات بدون مجوز با بهره گیری از برخی عناوین فریب دهنده نظیر شرکت های توریستی و حتی تورهای کوه‌نوردی اقدام به فریب مردم به خصوص قشر جوان جامعه می کنند. فریب هایی که گاه از جنس سودجویی‌های مالی است و گاه پا را فراتر گذاشته و در مسائل خلاف اخلاق و حتی سوء استفاده‌های جنسی نیز تعریف می‌شود.
شاید در طول سال های گذشته اخبار بی‌شماری از اتفاقات هولناکی که در جریان همین برنامه های به اصطلاح تفریحی رخ می دهد، مخابره شده باشد. از قتل و مرگ برخی افراد بیگناه در کوه ها و مناطق توریستی تا تجاوز و سواستفاده‌های جنسی از برخی دختران و پسران فریب خورده جامعه که با نیات دیگری با برخی تورها همسفر شده اند و بسیار اتفاقات از این دست که به هیچ وجه قابل کتمان نیست.
اما سوال اساسی این است که پاسخگوی این شرایط کیست؟ چه کسی باید در برخورد با چنین وضع نگران کننده ای به مردم پاسخگو باشد. فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی یا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؟
 
در همین ارتباط خبرنگار «پیام نو» در تماسی با رئیس فدراسیون کوه‌نوردی پاسخ های خود را در این خصوص جویا شد. «رضا زارعی» که البته خود اخیراً سکان این فدراسیون را برعهده گرفته سعی کرد پاسخ های قانع کننده ای به ما بدهد.
 
ما مخالف تورهای گردشگری کوه بدون مجوز هستیم!
رئیس فدراسیون کوهنوردی در واکنش به اولین سوال که نقش این فدراسیون در بروز چنین شرایط نگران کننده ای چیست؟ گفت: در زمان محمود شعاعی، رئیس پیشین فدراسیون کوه‌نوردی این مساله مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت منجر به این شد که فدراسیون کوه‌نوردی به همه دستگاه ها و نهادها اعلام کند با هرگونه گردشگری در حوزه کوه بدون مجوز مخالف است و مسئولیت هیچ اتفاقی را در این خصوص نمی پذیرد.
وی افزود: مساله تورهای گردشگری تماما زیر نظر سازمان میراث فرهنگی است و این سازمان است که باید سوابق افراد و شرکت های توریستی را مورد بررسی قرار داده و نسبت به ارایه مجوز به آنها اقدام کند.
 
برنامه‌های کوه‌نوردی سود چندانی ندارد، می‌روند سراغ گردشگری!
رئیس فدراسیون کوهنوردی در ادامه اظهار کرد: شرکت های توریستی از آنجا که می دانند برنامه های کوه‌نوردی برای آنها سودی ندارند، ناخودآگاه به حوزه گردشگری سوق می یابند و از آن راه به نیات خود هم می رسند. اما نکته ای که هست اینکه همه این مجوزها در سازمان میراث به افراد و شرکت ها داده می شود.
وی ادامه داد: البته سازمان میراث هم در این زمینه قوانین خاص خودش را دارد. برخی از همین شرکت ها بدون داشتن مجوز، تورگردانی می کردند به اسم باشگاه‌داری و کوهنوردی که اتفاقا همانطور که گفتم فدراسیون در دوره گذشته این قضیه را منع کرد و این را به همه اعلام کرد که کار تورگردانی افراد به اسم کوهنوردی خلاف است.
 
سوء استفاده از گردشگران؟! … بله متأسفانه اتفاق می‌افتد!
زارعی در پاسخ به این سوال که قبول دارید در جریان برخی از این تورهای گردشگری و کوه‌نوردی از افراد سوءاستفاده شده و حتی گاهی به برخی تجاوز می شود، گفت: تمام این مباحث متاسفانه اتفاق می‌افتد. ما صراحتا مخالفت خود را با این قضیه اعلام کرده‌ایم و حتی چند وقت پیش جلسه‌ای را با آقای فیاضی از مسئولین سازمان میراث داشتیم اما با توجه به تغییراتی که در این سازمان ایجاد شد بحث تقریبا مسکوت ماند.
وی ادامه داد: ما صراحتا اعلام کرده‌ایم کسانی می‌توانند افراد را به کوه ببرند که هم دوره های آموزش کوه‌نوردی را در فدراسیون کوه‌نوردی گذرانده باشند و هم دارای مدرک کوه‌نوردی از فدراسیون باشند. بی‌شک هر کسی بخواهد اقدام به گردشگری در حوزه کوه بکند باید جدای مسائلی که گفتم از سازمان میراث فرهنگی هم مجوزهای لازم را بگیرد.
 
مرگ ۹۴ کوه‌نورد آمار ما نیست! 
رئیس فدراسیون کوهنوردی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به خبر مرگ ۹۴ کوهنورد در ۱۰ ماه گذشته سال ۹۲ گفت: این آماری که ما اعلام کردیم به نقل از آمار سازمان هلال احمر بود که که در تلویزیون اعلام شد. اساسا ما دسترسی به آمار شفافی در این زمینه نداریم و معمولا همه آمارها در این زمینه مربوط به هلال احمر و سازمان آتش نشانی است.
وی افزود: البته این درست نیست که بگوییم اینها همه کوهنورد بوده اند و اسم کوهنورد روی همه آنها بگذاریم، چون ممکن است بخشی از این آمار مربوط به افرادی باشد که در کوه خودکشی کرده اند یا اصلا با انگیزه دیگری به کوه رفته باشد.
 
۹۵۰ امداد رسانی در ۱۰ ماه
زارعی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان هلال احمر و آتش نشانی در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۹۵۰ امدادرسانی در بخش های مختلف کوه داشته، اظهارکرد: کشور ما از این جهت که شهرهای نزدیک به دامنه کوه های زیادی دارد، طبیعی است که حوادث زیادی هم در این حوزه متوجه اش باشد. متاسفانه نبود آموزش های لازم برای کوهپیمایی و کوهنوردی در بسیاری از موارد مشکلات زیادی برای هموطنان مان ایجاد کرده و می کند.
وی تصریح کرد: اگر به آمارهای موجود دقیق نگاه شود در نهایت به این نتیجه می رسیم که بخش زیادی از مرگ و میرها در حوزه کوه مربوط به افرادی است که آماتور هستند و کمتر آموزش های لازم کوهنوردی را ندیده اند. متاسفانه هموطنان ما با این تفکر که در کوه اقامت گاه ها و کافه های بین راهی وجود دارد، با کمترین امکاناتی راهی کوهستان می شوند و گاه و بیگاه چنین مشکلاتی برایشان به وجود می آید.
 
افرادی که در کوه جان خود را از دست می‌دهند؛ سه دسته‌اند
رئیس فدراسیون کوه‌نوردی در پاسخ به این سوال که فکر نمی کنید این تعداد کشته قدری بیش از حد تصور و انتظار باشد، گفت: در اینکه آمار در کشور ما بالاست هیچ شکی نیست اما توجه داشته باشید که در خیلی از کشورها هم شرایط بهتر از این نیست. مثلا در رشته کوهای موبلان فرانسه سالانه افراد زیادی جان خود را از دست می دهند یا همین رشته کوه هیمالیا.
وی ادامه داد: به طور کل افرادی که در کوه ها جان خود را از دست می دهند، سه دسته هستند. دسته اول کوه‌نوردهای حرفه ای هستند که در مسیر راه خود اسیر یخچال ها و حوادثی از این دست می شوند. دسته دوم کوه گردهایی هستند که تجربه این کار را ندارند و دسته سوم هم افراد بین این دو که خود را حرفه ای می دانند اما در برخورد با حوادث نمی توانند تصمیم درست را بگیرند و دچار حوادث می شوند.
 
همه چیز آموزش فنی نیست!
رئیس فدراسیون کوه‌نوردی در پایان در پاسخ به این سوال که با آموزش صحیح به افراد تا چه اندازه می توان از مرگ و میرها جلوگیری کرد، گفت: همه چیز قضیه آموزش های فنی و کاربردی نیست. بخش مهم مساله فرهنگ سازی در این زمینه است. اینکه ما یاد بگیریم با چه شرایط و ضوابطی اقدام به کوهنوردی کنیم و هر کسی کوهنورد نیست خیلی از مسائل را حل می کند که البته این هم یک مساله فرا فدراسیونی است و همه دستگاه ها باید کمک کنند.
 منبع: کوه نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *