زمستان ۲۰۱۴ – سال نو ، بیس کمپ های نانگاپاربات
اول ژانویه است ؛ آغاز سال نو میلادی .
تیم لهستانی ، تیم ایتالیایی/آلمانی ، و تیم آلمانی/لهستانی در بیس کمپ های نانگاپاربات ( روپال / دایامیر ) سال نو میلادی را جشن گرفته اند . برفی سنگین بر زمین نشسته است و بادی سنگین بر چادر آنها می کوبد ؛ دمای داخل چادر منفی ۲۰ درجه است . اما چارلی گابل  ، این هوا شناس مشهور اتریشی و محبوب کوهنوردان دنیا می گوید فردا سرعت باد کم خواهد شد و هوا برای چند روزی نیمه ابری نیمه آفتابی خواهد بود .
رالف دیموویتس و انعطاف پذیری برنامه اش
رالف و همنورد لهستانی اش دارک زالوسکی بعد از شناسایی مقدماتی منطقه سرانجام ۲۸ دسامبر، ۷ دی ، در بیس کمپ مستقر شدند. روز بعد ، ۲۹ دسامبر ، یک شب را در ارتفاع ۴۹۰۰ متری بسر بردند . تا ارتفاع ۴۹۰۰ متری “مسیر مسنر”  و  “مسیر کینشوفر”  برای رسیدن به قله یکی است . از این نقطه دو مسیر از یکدیگر جدا می شوند .
رالف در یک تماس تلفنی می گوید : “در شرایط طوفانی مهار چادر چندان آسان نبود . ولی ما از تجربه های طولانی خود در اکسپدیشن ها استفاده کردیم و چادر را مهار کردیم “
۳۰ دسامبر آنها به ارتفاع ۵۵۰۰ متر رسیدند و  آنجا مکانی برای دپو و بارگذاری درست کردند . این مکان در آینده احتمالا کمپ ۱ آنها خواهد بود . شرایط هوا و مسیر سخت بود . آنها شاهد چندین بهمن بودند و چندین بار در حفره های برفی فرو رفتند . و سرانجام شب به بیس کمپ خود برگشتند .
۳۱ دسامبر ، تمام روز برف بارید . “بدون اغراق ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر برف تازه “
در صعودهای زمستانی باید انعطاف پذیر بود . و حالا شرایط سخت زمستانی رالف را وادار به تجدید نظر در استراتژی صعود کرده است .
“امیدوارم  1000 متر ارتفاع در بخش بالایی ( آبشار یخی ) را به توانم فقط در یک تلاش صعود کنم . اما پیدا کردن مسیر از میان شکاف های یخی و برج های یخی ( سراک ها ) کاری پیچیده ، و حقیقتا زمانبر و ترسناک است . می ترسم هم هوایی ام را از دست بدهم . بنابراین ممکن است مجبور باشم صعودم را کمپ به کمپ انجام دهم … و این البته برنامه اصلی و اولیه ی من نبود ” .
بازی انتظار برای لهستانی ها
در جبهه ی روپال تیم لهستانی ۲۶ دسامبر به کمپ ۱ پیشرفته ( C – 1 A ) در ارتفاع ۵۵۰۰ متری رسید و با تغییر هوا مجبور به بازگشت به بیس کمپ شد و هنوز در بیس کمپ است .
“حالا ۳۰ دسامبر است . تا رسیدن به روزهای آفتابی وقت کشی می کنیم . ریکاوری می کنیم . کارت بازی می کنیم . می خوریم و به داستان های یکدیگر گوش می دهیم” .
از کوهنوردان نورت فیس
کوهنوردان شرکت تجاری نورت فیس یعنی سیمونه مورو ( این ایتالیایی پرسروصدا و شدیدا Show off ) همراه با دیوید گوتلر آلمانی و امیلیو پرویتالی فعلا در بیس کمپ روپال هستند .
دانیل ناردی
دانیل ناردی کوهنورد ایتالیایی قرار است هفته آخر ژانویه دربیس کمپ دایامیر باشد . ظاهرا این ایتالیایی بر خلاف هم وطنش سیمونه مورو لاف زن نیست ، خیلی هم متواضع است . “خیلی خوش شانس هستم که رالف دیموویتس در بیس کمپ دایامیر است …”
دانیل نادی می گوید که او به این دلیل دیر وارد منطقه می شود که نمی خواهد با تیم های دیگر در رقابت قرار گیرد .
جالب است بدانید که رالف قبل از عزیمت به پاکستان  گفته بود برای صعود نانگا من جبهه ای را انتخاب می کنم که سیمونه مورو در آن جبهه نباشد !!
http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?url=winter-2014-new-year-at-nanga-parbat-bcs_138851492
با تشکر از وبلاگ همخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *