ثبت اولین صعود زمستانی برودپیک به نام لهستان
 بلاخره بعد از تحمل سختی های فراوان و تلاش حماسه آمیز خود تیم چهار نفره قله (آرتور مالک، آدام بیلیسکی، ماسیج بربکا و توماژ کووالسکی) به رهبری کرزیشتف ویلیسکی امروز توانستند اولین صعود زمستانی برودپیک را به نام لهستان به ثبت برسانند.
طبق گزارش آرتور هایزر (Artur Hajzer) که رهبر صعود های زمستانی لهستان(۲۰۱۰/۲۰۱۵) در هیمالیا ست این صعود بین ساعت های ۱۷:۳۰ الی ۱۸:۰۰ به وقت محلی پاکستان اتفاق افتاد.
لازم به ذکر است که با این صعود تنها دو قله دیگر باقی ماندند که در زمستان صعود نشده اند و آن دو قله K2 و نانگا پاربات می باشند که چند وقت پیش تمام تلاش ها برای صعود نانگا به شکست انجامید.
اما در این میان یادداشت هایی نیز درباره تیم صعود کننده به برودپیک (۸،۰۴۷ متر) منتشر شده که از جمله آنها درباره آدام بیلیسکی ست (Adam Bielecki) که با این صعود تعداد صعودهای او در بازه زمانی یک سال به عدد سه رسید که هر سه آنها در هیمالیای پاکستان اتفاق افتاده اند. این صعودهای عبارت اند از اولین صعود زمستانی گاشربروم یک در سال ۲۰۱۲، صعود K2 در سال ۲۰۱۲ و اولین صعود زمستانی برودپیک در سال ۲۰۱۳.

تصویری از قله و مخروطی اول (قله فرعی) که بربکا در زمستان سال ۱۹۸۸ آن را صعود کرده بود. قله اصلی در پشت مخروطی اول قابل مشاهده است.  این تصویر در تابستان ۲۰۰۵ گرفته شده است.
دیگر یادداشت مربوط به ماسیج بربکا ست (Maciej Berbeka). ماسیج که متولد ۱۹۵۴ بوده و ۵۹ ساله می باشد با این صعود سومین صعود زمستانی خود را به قلل بالای هشت هزار متری رقم زد (صعود در تقویم زمستان) و در این عنوان با سیمونه مورو از ایتالیا برابری می کند و البته باید اضافه کنیم که این سه صعود همگی برای اولین بار بوده اند. اولین صعود زمستانی او به قله ماناسلو در سال ۱۹۸۴ بود که به همراه ریژارد گایوسکی (Ryszard Gajewski) صعود کرد، دومین صعود زمستانی او به قله چو آیو در سال ۱۹۸۵ بود که به همراه ماسیج پاولیکووسکی (Maciej Pawlikowski) صعود کرد و نهایتا امروز ۵ مارس ۲۰۱۳ به همراه سه همنورد خود از لهستان سومین صعود زمستانی را در برود پیک رقم زد.
این صعود دوازدهمین صعود زمستانی بر روی قلل هشت هزار متری ست که ده تای آن توسط لهستانی هایی ست که عضو تیم های صعود کننده بودند و نهمین صعود زمستانی ست که منحصرا توسط لهستانی به ثبت رسیده است.
در این اکسپدیشن سه باربر حرفه ای نیز از پاکستان حضور داشتند، شاهین بیگ و امین الله که هم اکنون در بیس کمپ هستند و کریم حیات که در ارتفاع ۷،۴۰۰ متری منتظر تیم صعود کننده ست.
 منبع: http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?id=21314
با تشکر از کلوپ کوهنوردان سولدوز
———————————————————-
پی نوشت: تیم لهستان با تعداد نفرات و نام های بزرگی که راهی این اکسپدیشن شده بودند بهترین، قوی ترین و مجهزترین تیمی بودند که برای صعود یک هشت هزار متری در زمستان عازم پاکستان شده بودند و لایق ترین تیم برای اولین صعود زمستانی در برودپیک بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *