سریعترین فاتح اورست
انجمن پزشکی کوهستان ایران: در ۲۱ می ۲۰۰۴ پمبا دورجی شرپای ۲۶ ساله موفق شد در یک صعود اعجاب انگیز از کمپ اصلی جبهه جنوبی، قله اورست را در زمان ۸ ساعت و ۱۰ دقیقه صعود نماید و رکورد لاکپا جلو با زمان ۱۰ ساعت و ۵۶ دقیقه را ارتقاء دهد. 
پمبا متولد ۲۹ آوریل ۷۷ در منطقه دولکا در دره خومبو می باشد. او که علاقه و توان بسیاری داشت به جز صعود سریع به اورست رکوردهایی نظیر دوبار صعود قله طی ۵ روز در سال ۲۰۰۴ (صعود نخست با زمان ۱۲ ساعت و ۴۵ دقیقه رکورد محسوب می گردید و به محض آنکه پس از این صعود لاکپا جلو توانست آنرا به ۱۰ ساعت و ۵۶ دقیقه کاهش دهد، پمپا صعود سریع دیگری را بر روی قله صورت داد) و سه بار صعود قله طی ۱۰ روز (۸ تا ۱۷ می) در سال ۲۰۰۷ را نیز به نام خود به ثبت رسانده است. 
او همچنین در تلاشی سخت مین بهادر شیرخان پیرمرد ۷۶ ساله نپالی را با خود راهی قله نمود، تا بدین صورت رکورد مسنترین فاتح اورست نیز از دست کاتسوسوکه یاناجیساوا ژاپنی خارج گردد. 
همچنین در سال ۲۰۰۷ پمبا در اقدامی جالب کاپشنی مزین به پرچم ۲۵۰ کشورجهان را بر فراز بام دنیا به نشانه دوستی ملتها بر تن نمود.
 
اما در صعود سریع اورست، پمبا کمپ اصلی را در ساعت ۱۸ روز ۲۰ می ترک نمود و در ساعت ۲.۱۰ بامداد روز ۲۱ می بر فراز قله ایستاد.
البته بر سر صعود یا عدم صعود سریع پمبا بحث و جدل بسیاری وجود داشته و دارد. از جمله لاکپا جلو صاحب پیشین رکورد سریع اورست! وی در این باره می گوید: “در روزی که پمبا مدعی شد قله را صعود کرده تمام کوهنوردان و شرپاها بدلیل خرابی هوا در کمپ دوم به سر می بردند. پمبا مدعی بود بر روی قله گروهی را دیده که از جبهه شمالی به سمت قله می آیند، اما اتحادیه کوهنوردی تبت این ادعا را رد کرد و عنوان کرد در این روز هیچ کوهنوردی از مسیر شمالی به قله نرسیده”. 
گرچه به رغم همه بحثها رکورد پمبا مورد توجه مسئولین وزارت توریسم نپال قرار گرفت و اینک در اغلب کتابها، از جمله گینس، از او به عنوان رکورددار صعود سریع به اورست یاد می شود.
با تشکر از کوه قاف
وب سایت لاکپا جلو
وب سایت پمبا دورجی
http://www.everestnews2004.com/4002expcoverage/pictures/pemba-dorjee.jpg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *