برقراری کمپ در برنامه های غارنوردی:
انجمن پزشکی کوهستان ایران: برای گذراندن زمان معینی در طبیعت یا شب مانی گاهی اوقات استفاده از قسمت هایی از یک غار مانند دهانه موجب ایمنی بیشتر است. این حرکت از زمان های گذشته تاکنون توسط شکارچیان و طبیعت گردان انجام می شده. برای این کار لازم است به نکات زیر توجه شود.
برقراری کمپ در غار
(توجه داشته باشید که این راهنما برای ایجاد کمپی موقت در نزدیکی دهانه یک غار تهیه شده و کمپینگ در داخل غارها و مسیرهای عمیق آنها نیاز به آموزش ها، تمرین های خاص خود را دارد.)
استقرار کمپ در غار روشی خاص و پر ماجرا برای تجربه برقراری کمپ در محلی بی آب و علف خواهد بود. برنامه ریزی برای اکتشاف غار و گذران یک شب در محلی ابتدایی تر از چادر یا پناهگاه خاطره به یاد ماندنی را برای همیشه در ذهن شما حک می کند. به همین خاطر باید با نحوه چگونگی استقرار کمپ در غار آشنا شوید…….

وسایل ضروری مورد نیاز:
– تلفن همراه
– کیسه خواب
– جعبه کمکهای اولیه
– بطری آب
– غذا
– کبریت ضد آب
-هدلامپ
مواردی که باید رعایت کنید:
۱. لباس مناسب، لباس اضافی، جوراب و کفش مناسب برای هوای نامناسب همراه داشته باشید. گذران شب در بیرون از منزل بدون لباس مناسب ممکن است منجر به آسیب جدی و یا حتی مرگ شود.
۲. در صورتی که در نظر دارید در غار کمپ برقرار نمایید از قبل برنامه ریزی را انجام داده و حداقل دو نفر را از تصمیم خود آگاه نمایید. این کار برای اطلاع رساندن به امداد گران در هنگام عدم بازگشت و یا مجروحیت شما لازم و ضروری است، که البته این کار را باید همیشه قبل از تصمیم به استقرار کمپ در خارج از شهر انجام دهید. نقشه غار و منطقه را همراه داشته باشید؛ اگر به دستگاه ردیاب ماهواره ای(۱) دسترسی دارید آن را با خود همراه ببرید.
۳. کوله پشتی خود را با وسایل مورد نیاز پر نمایید. تلفن همراه با شارژ کامل، بطری آب، کیسه خواب مناسب، کیف کمکهای اولیه، غذا، کبریت ضد آب، هدلامپ و پتوی نجات از لوازم ضروری است که باید حتما همراه داشته باشید. ممکن است به همه این وسایل احتیاج پیدا نکنید، اما برای نجات زندگیتان در مواقع ضروری به آنها نیاز دارید. به همراه بردن لوازمی غیر از موارد نام برده شده به تجربه ی شما از طبیعت گردی مربوط است. هر آنچه را که نیاز است با خود ببرید اما مراقب وزن و حجم بار خود باشید.
۴. غاری را که می خواهید در آن شب مانی کنید از قبل بررسی نمایید و اطمینان حاصل کنید که محل زندگی حیوانات نباشد و یا افراد دیگری از قبل در آن کمپ برقرار نکرده باشند. در برخی غارها حیوانات موذی وجود دارند که ممکن است در هنگام خواب به لوازم و ذخیره غذایی شما دستبرد بزنند، آنها را خوب بسته بندی کرده و در جای مناسب قرار دهید. از رها کردن ظروف غذای کثیف خود بپرهیزید زیرا باعث جذب حشرات و حیوانات می شوند و با آلودگی برای شما خطرساز خواهند بود. از آسیب زدن به جانوران داخل غار پرهیز کنید.
۵. غار را کاوش نمایید. محلی را برای خواب در نظر بگیرید که از بقیه قسمتهای غار مرتفع تر باشد و رطوبت کمتری داشته باشد. هوای اطراف محل خواب را خوب استشمام کنید تا از عدم نمور بودن آن اطمینان حاصل نمایید. کیسه خواب خود را در محلی قرار دهید که عاری از نم و رطوبت باشد. کوله و لوازم خود را در جای مناسبی دور از دسترس حیوانات قرار دهید.
۶. اگر نیاز به روشن کردن آتش دارید بیشتر سعی کنید تا از اجاق های کوهنوردی استفاده کنید؛ اما اگر مجبور بودید آتش را در محلی برقرار نمایید که در مسیر جریان هوا باشد. نزدیکی دهانه  و یا دودکش غار(۲). این کار موجب می شود دود آتش را که برای گرما و یا روشنایی بر پا کرده اید خارج شود. اطراف آتش را سنگ چین کنید تا آتش پخش نشود. گاهی حتی لازم است مراقب سیاه شدن دیواره های غار توسط دود آتش خود باشید.
۷. هر آنچه را که به دورن غار برده اید جمع نمایید و هیچ چیزی از خود به جای نگذارید تا زیبایی غار به همان صورتی که وارد آن شده اید باقی بماند. به شعار غارنوردان توجه کنید: هیچ چیز با خود از غار خارج نمی کنیم جز خاطره، هیچ چیز به جا نمی گذاریم جز رد پا، و هیچ چیز نمی کشیم جز زمان، شما می توانید از زیبایی های غار برای خود عکسهایی تهیه کنید و برای همیشه همراه داشته باشید.
۸. ممکن است که برای شما صحبت در این مورد خیلی جالب نباشد، اما مهم است: اگر شما برای دفع ادرار و یا مدفوع بایستی به توالت بروید، صبر کنید تا از غار خارج شوید. در غیر این صورت با خود یک دبه یا ظرف در دار ببرید. غارنوردانی که برای مسیر های طولانی به غار می روند، ظرف خود را همراه می برند. فضولات انسانی برای ارگانیسم های داخل غار، مضر و برای آب های زیرزمینی، ناسالم هستند، – آن آب ممکن است آب آشامیدنی شما یا دیگران باشد- به آرامی تجزیه می شوند، بدبو هستند و تا زمان خیلی طولانی همان طور باقی می مانند.
 
1- GPS   – جی پی اس
۲- دودکش ها: دهانه های عمودی در سقف غارها هستند که به بیرون راه دارند.
عکسها از: اردوی تمرینی کمپینگ درغار انجمن در هامپوییل – خرداد ۱۳۹۰
منابع: مطالب موجود در اینترنت و سایت غارنوردی در ایران
ترجمه از: خانم مزینانی
تصحیح و انتشار: جلال زارعی
برداشت از وبلاگ غارنوردان الیرز – انجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *