حادثه منجر به فوت در رودخانه هزار
جامعه امداد و نجات کشور ایران یکی از یارانش را از دست داد.
پیام بنی هاشمی از اعضای  قدیمی و پیشکسوتان و مدرسان امداد کوهستان کشور  حین امداد رسانی در رودخانه هراز در گذشت.
وی از مربیان و مدرسان کمکهای اولیه ،  امداد کوهستان  و از اعضای تیم ملی رفتینگ ایران بود و چه زیبا  که او در راه نجات انسان ها در رودخانه هراز به آسمانها پرکشید. 
چگونگی حادثه تاسف بار فوت “پیام بنی هاشمی”؛ از کوهنوردان خوشنام کشورمان از زبان یکی از همنوردان وی….

 با توجه به درج خبرهای نادرست و ضد و نقیض در خصوص حادثه مرگ دوست و همکار عزیز، پیام بنی هاشمی وظیفه خود می دانم شرح حادثه را ارسال کنم:
دیروز جمعه ۲۹ مرداد طی حادثه ای در رودخانه هراز، دوست و همکار عزیزمان جان خود را از دست داد.
شرح حادثه: 
ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر آماده اجرای سفر رفتینگ شدیم. طبق استانداردهای بین المللی سفرهای ماجراجویانه و رفتینگ تجهیزات ایمنی شامل جلیقه نجات، کلاه ایمنی و پارو را به مسافران تحویل دادیم. 
حدود ۲۰ دقیقه Safety Briefing یا نکات ایمنی در رودخانه که مهم ترین قسمت در سفر رودخانه ای است را آموزش دادیم. 
سپس سفر را شروع کردیم. پس از حدود یک کیلومتر قایقرانی در قسمت های تکنیکی رودخانه در مقابل شرکت ۱۰۳ برای دیدن قسمت خروشان توقف کردیم. از مسافران خواستیم تا پیاده بیایند 
و قسمت خروشان که درجه ۳ بود را ببینند. 
به عنوان سرپرست برنامه برای تمام مسافران به طور واضح توضیح دادم که قایق ها باید از شما چپ رودخانه عبور کنند و احتمال واژگون شدن و حادثه برای قایق ها وجود دارد، لذا هر کس آزاد است که با اختیار خود سوار قایق شود و یا پیاده از کنار قسمت خروشان عبور کند (در تمام سفرها این نکته رعایت می شود). 
تمام مسافران تصمیم گرفتند از قسمت خروشان با قایق عبور کنند. 
ابتدا من و پیام در پایین رودخانه با تجهیزات نجات مواظب قایق ها بودیم. یه قایق به طور صحیح از قسمت خروشان عبور کردند. و در جای  مخصوص برای امداد و نجات مستقر شدند.
قرار بود پیام با قایق چهارم حرکت کند و من قایق آخر باشم. پیام مسافرانش را آماده کرد و به سمت چپ رودخانه راهی شدند. ولی متاسفانه موفق نشدند به سمت چپ بروند و به سمت راست رودخانه یعنی شیارهای صخره ها کشیده شدند.
به محض دیدن این صحنه با سرعت به سمت قایق و مسافران دویدم.
قایق به شکل کاملا غیر منتظره وارد شیار صخره شد و ۶ نفر مسافر و پیام در این وضعیت گرفتار شدند. 
ابتدا چند مسافر که بالای قایق بودند روی صخره نشستند. پیام پشت قایق گرفتار بود و به زیر قایق کشیده می شد. ابتدا با کمک یکی از مسافران سعی کردیم او را  بیرون بکشیم ولی موفق نشدیم. از طرفی قایق پر آب شده بود و به هیچ وجه نمی توانستم آن را حرکت دهم . در همین لحظه آن مسافر نیز به زیر آب و قایق کشیده شد. مرگ سه نفر را می دیدم. به سختی باد قایق را خالی کردم، که در نتیجه قایق رها شد و جریان مسافران و پیام را با خود برد.
مدت زمان زیر آب بودن پیام حدود یک دقیقه بود. اعضای تیم در پایین قسمت خروشان مسافران را نجات دادند ولی پیام بیهوش بود.
خودم را با شنا به او رساندم و بلافاصله با دو راهنمای هندی (Bheem و Dipak) و مسافران شروع به ماساژ قلب cpr کردیم. همزمان اورژانس را هم خبر دار کردیم که بعد از یک ربع آمبولانس رسید.  تمام مدت هر کاری برای احیا بلد بودیم انجام دادیم.  بلافاصله او را در آمبولانس گذاشته و پس از تزریق آمپول اپی نفرین توسط اورژانس با یکی از ماموران اورژانس بدون مکث ماساژ قلب دادیم و به او اکسیژن رساندیم. 
او را به بیمارستان امام رضا آمل بردیم و پزشک او را بلافاصله معاینه کرد و نوار قلب گرفت. و سپس مرگ پیام را به طور قطعی اعلام کرد. 
این سفر همانند سایر سفرها با رعایت کامل استانداردهای ایمنی رفتینگ برگزار شده و تمام اعضای تیم عملیات نجات را به درستی انجام داده اند و مسافران سالم هستند.
پیام تمام تلاش خود را در اجرای ایمن سفر برای مسافران به کار گرفت ولی متاسفانه رودخانه به او امان نداد.
روحش شاد…
کیانوش محرابی
از کانال اکوتوریسم
انجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *