مرگ دو کوه نورد روس در آما دابلام و موفقیت کوه نوردان اکراینی در لوبوچه
             
Victor Igolkin ……………………………………………….. Pavel Ivanovsky
سایت RussianClimb در تازه ترین اخبار ارسالی خود از مرگ دو کوه نورد روس در کمپ ۵،۰۰۰ متری آما دابلام (Ama Dablam) به ارتفاع ۶،۸۱۲ متر خبر داد. این دو کوه نورد به دلیل بیماری ارتفاع (HAPE) یا همان ادم ریوی جان خود را از دست داده اند.
ویکتور ایگولکین (Victor Igolkin) که ۶۲ ساله ست، رهبر باشگاه کوه نوردی مگنیتیگیرسک (Magnitigirsk mountaineering club) و از کوه نوردان باتجربه روس به شمار می رود. ویکتور دارای عنوان پلنگ برفی (Snow Leopard) بوده و از اساتید صعودهای ورزشی شوروی سابق و روسیه فعلی به شمار می رود. او چهار بار قهرمان کوه نوردی شوروی بوده و دارای بالاترین نشان مربی گری ست. این کوه نورد با تجربه از سوی شرکت “Edelweiss” نیز جایزه دریافت کرده بود. پاول ایوانوفسکی (Pavel Ivanovsky) دیگر کوه نورد روس نیز عضو “Zlatoust worker” و یک روزنامه نگار بود. پاول ۵۲ ساله بود.
New route on Lobuche
اما در مقابل خبرهای خوبی برای اکراین (در این روزهای سخت!) به دست رسیده است. اعضای باشگاه کوه نوردی اودسا (Odessa Alpine Club) موفق شدند در یک صعود ۸ روزه لوبوچه شرقی (Lobuche East) را از یک مسیر جدید صعود کنند. طبق گفته یوری کیلیچنکو این تیم مسیر جدید در لوبوچه را برای آمادگی جهت صعود آما دابلام (Ama Dablam) به انجام رسانده اند.
این صعود فنی که بر روی یک دیواره ۷۰۰ متری (باید یادآور شد که اختلاف ارتفاع صعود شده بر روی مسیر ۷۰۰ متر بوده) به ثبت رسیده با درجه روسی ۶A تعیین شده است. تیم مذکور برای این صعود ۳ شب را بر روی دیواره سپری کرده و در شرایط نامساعد جوی و بدون دید کافی و در بارش سنگین برف فرود آمده اند. مسیر جدید “Two arrows flight” نامگذاری شده که دارای شیب متوسط ۷۰ درجه بوده و در صخره نوردی با درجه ۶B, A3 درجه بندی شده است.
منابع: RussianClimb / ExplorersWeb
با تشکر از کلوپ کوهنوردان سولدوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *