چو آیو هدف دوازدهم قیچی ساز می باشد
عظیم قیچی ساز در وب سایت شخصی خود از تصمیمش درباره صعود به ششمین قله مرتفع جهان، چو آیو، در تبت خبر می دهد. این قله دوازدهمین قله ای خواهد بود که عظیم در مسیر تکمیل پروژه ۱۴ قله بالای هشت هزار متری خود بر روی آن تلاش خواهد کرد و در صورت موفقیت تنها دو قله دیگر یعنی شیشا پانگما و لوتسه را در پیش روی خود خواهد داشت.
چو آیو یا “خدای فیروزه” با ۸،۲۰۱ متر ارتفاع در مرز تبت و نپال واقع شده و این کوه نورد خوب و توانمند کشورمان باید برای صعود این قله ویزای تبت را تهیه کند. در طی سال های گذشته دولت چین سخت گیری های زیادی را در مرز تبت اعمال کرده و این مرز کوهستانی در کنترل نظامیان چینی ست که مانع از ورود و خروج مسافرین تبت می شود و همین موضوع باعث شده تهیه ویزا برای تبت با سختی های زیای همراه باشد که در نتیجه در طی سال های گذشته تلاش های بسیار معدودی بر روی این قله به ثبت رسیده است.
عظیم در وبسایت خود اعلام کرده به خاطر همین مشکلات برای تهیه ویزای خود از طریق چند شرکت نپالی اقدام کرده است و در صورت دریافت ویزای تبت در اواسط شهریور راهی این قله شده و تلاش یک ماهه خود را بر روی این قله آغاز خواهد کرد.
چو آیو برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ توسط یک تیم اتریشی به نام های جوزف و هربرت (Herbert Tichy, Joseph Jöchler) و شرپایشان پاسانگ داوا لاما شرپا (Pasang Dawa Lama Sherpa) صعود شده است.
منبع: کلوپ کوهنوردان سولدوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *