صعود از ۴ یال دماوند به مناسبت گرامیداشت زنده یاد سامان نعمتی
۳۰ نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول به جهت گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد سامان نعمتی عضو گروه قاجر که در نانگاپاربات جاودانه شد، از  4 یال دماوند به قله صعود نمودند
گزارش این برنامه را در ادامه مطلب بخوانید…..
اعضای گروه در قله
بوسه مادر سامان بر عکس فرزندش در قله
قله از مسیر یال داغ
پناهگاه سیمرغ
جانپناه شمالی
زوج های جوان گروه قاجر

گزارش صعود اعضاء هیئت و گروه کوهنوردی قاجر به قله دماوند از ۴ یال بمناسبت پنجمین سالگرد جاودانه شدن زنده یاد سامان نعمتی در نانگاپاربات
طبق برنامه تنظیمی هیئت و گروه مبنی بر پاس داشت یاد و خاطر همنورد عزیزمان زنده یاد سامان نعمتی که در ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۸۷ در منطقه قره قورم پاکستان قله نانگاپاربات جاودانه شد تعداد ۳۰ نفر  از اعضاء به عشق و یاد این عزیز در مورخه 92/4/25  توسط یک دستگاه مینی بوس و سه دستگاه خودرو سبک ساعت ۵:۳۰ دقیقه از قروه را به قصد صعود قله دماوند از ۴ یال بطرف منطقه قله دماوند حرکت کردیم .
در این صعود چند نفر از همنوردان کرمانشاه ، تهران و سمنان که قبلا با یکی از اعضاء هماهنگ کرده بودند به ما ملحق شده و ساعت  14 در محل امام زاده هاشم نهار را صرف نمودیم.
طبق برنامه من (شهرام) و مازیار از بقیه جدا شده و جهت صعود سه یال از همان مکان از بقیه همنوردان جدا شده و بطرف پارکینک یال داغ حرکت کردیم و ساعت ۱۷:۳۰ به محل گوسفند سرای زیر یال رسیده که با استقبال و پذیرای گرم گوسفنددار مهربان مواجه  شدیم و ثابت کردند که مردمان ایران زمین بخصوص آن خطه چقدر مهمان نواز هستند بعد از صرف چای و لبنیات از ایشان خدا حافظی کرده و راس ساعت ۱۷:۵۰ به راه خود ادامه دادیم.
 در مسیر ده فلش نارنجی رنگ را دیدیم  که روی سنگ ها  و نشان دهنده مسیر حرکت می باشند. ساعت ۸:۳۰ جای مناسب چادر در ارتفاع ۴۳۰۰ پیدا کرده و چادر را برپا کرده  سپس سوپی را آماده و همراه  پوره سیب زمینی که آورده  بودیم صرف کرده و در ساعت ۲۲:۳۰  استراحت کردیم.
مورخه ۹۲/۴/۲۶
ساعت ۵ از خواب بیدار شده بعد از جمع کردن چادر و وسایلها تنقلات و پوشاک مورد نیاز، ساعت ۵:۴۰ بطرف قله حرکت نمودیم دقایقی نگذشته بود که ۳ راس قوچ جلب توجه کرده و زیبائی بام ایران را دو چندان کرده و از زیر برفها به طرف یال غربی حرکت نمودند ما هم به مسیر خود ادامه دادیم .
در ساعت ۹:۱۰ دقیقه به قله رسیده بعد از تماس با تیم دوم که در مسیر بارگاه سوم (یال جنوبی) بودند ویاد سامان عزیز و انداختن چند عکس یادگاری بطرف یال شمالی فرود کرده که در مسیری بالای جانپناه ۵۰۰۰ کنار یخچال مسیر دست به سنگ و ثابت گذاری دو سنگ لغ بزرگ و خطرناکی بود که نتوانسیم آنرا از مسیر بندازیم فقط توصیه می شود همنوردان عزیز هنگام عبور از آن مسیر مواظب باشند.
در ساعت ۱۱:۵۰ به جانپناه رسیده و پس از استراحت کوتاهی صعودمان را بطرف قله آغاز کردیم.
 در ساعت ۱۵ به قله رسیده و از مسیر یال ذاغ فرود کرده بعد از رسیدن به محل کمپ کوله را برداشته و به محل پارگینگ خودر رفته در ساعت ۲۰:۲۵ به آنجا رسیده پس از خداحافظی از گوسفنددار مهمانواز بطرف پارگینگ یال غربی رفته ساعت ۲۱ به آنجا رسیدیم با توجه به خستگی فعالیت روز جاری در آنجا چادر زده که یک نفر از آمل بنام آقای صالحی در آنجا بود که او هم قرار بود فردا قله را صعود کند غذای مختصری خورده و مشغول استراحت شدیم .
مورخه ۹۲/۴/۲۷
امروز روزی بود که پنج سال پیش سامان عزیز یکه و تنها جایگاه ابدی خود را در نانگاپاربات انتخاب کرده و در نزدیکی قله ماوی گزیده و ما همنوردان آن عزیز با هم قرار گذاشتیم امروز برفراز بلند ترین نقطه ایران قله دماوند یاد و خاطره آن عزیز را گرامی بداریم .
ساعت ۵:۲۰ از خواب بلند شده و تصمیم گرفتیم یکیمان مسیر را صعود و دیگری خودرو را برداشته به طرف مسجد صاحب الزمان (یال جنوبی) برود.
 ساعت ۵:۵۵ دقیقه از پارکینگ یال غربی حرکت  کرده و در ساعت ۷:۲۵ به پناهگاه سیمرغ رسیده بعد از استراحت کوتاهی بطرف قله حرکت نمودم ،( البته دیشب تعدادی از کوهنوردان تهران و آمل به محل پارکینگ آمدن و در ساعت حدود ۴ بطرف پناهگاه حرکت کردند )
در ارتفاع حدود ۵۰۰۰ متری بودم که توسط بیسیم پیج تیم جنوبی را شنیدم خوشحال شده جویای احوالشان شدم که اعلام کردند همه بچه ها در حال صعودند و در ابتدای گوگردیها هستیم انرژی مضاعفی گرفته بطرف قله حرکت کردم و ساعت ۱۱:۲۰ به قله رسیدم تعدادی از بچه های گروه همت شمیرانات تهران در قله بودند و مشغول عکس گرفتن که دیدم گروه ما در چند قدمی قله هستند با خوشحالی به استقبالشان رفته و همگی با هم به قله آمدیم و پس از گرفتن چند عکس به سمت بارگاه سوم حرکت کردیم.
پس از مختصر استراحتی در بارگاه سوم، ساعت ۱۸:۳۰ وسایل و چادرها را جمع کرده و به سمت  مسجد صاحب الزمان حرکت کردیم.
شب را همانجا سپری کرده و روز جمعه ۲۸ تیر با اجرای یک برنامه موفق راهی قروه شدیم.
گزارش از : شهرام نعمتی
 گزارش صعود از جبهه جنوبی
۹۲/۴/۲۵
گروه که شامل ۲۸ نفر بودند روز ۲۵ تیر پس از جدا شدن از (شهرام و مازیار نعمتی) به سرپرستی طیب صالحی به سمت مسجد صاحب الزمان حرکت کرده و ساعت ۱۸ به آنجا رسیدند. ابتدا به جهت کثرت افراد دو اتاق اجاره نموده و چند چادر هم برپا نمودند.
پس از جابجایی وسایل افراد گشتی در منطقه زده سپس شام را صرف نموده و خوابیدند.
۹۱/۴/۲۶
گروه ساعت ۶ بیدار شده و پس از صرف مختصر صبحانه و جمع کردن وسایل ساعت ۸:۲۰ به سمت بارگاه سوم حرکت کردند.
به توجه به آینکه این برنامه گرامیداشت سامان عزیز یار همیشگی نانگاپاربات بود، بیشتر افراد و چند مهمانی که از شهرهای دیگر آمده بودند، همه برای اولین بار قصد صعود به دماوند را داشتند در نتیجه گروه بسیار نرم حرکت می کردند.
مسیر بارگاه سوم
گروه ساعت ۱۴ به بارگاه سوم رسیدند و آنجا هم چند چادر برپا کرده و تعدادی تخت هم اجاره نمودند.
پس از صرف نهار و استراحتی  کرده و حدود یک ساعتی را بالا رفتند و  جهت هم هوایی بیشتر مدتی آنجا نشسته سپس به بارگاه سوم برگشتند.

بانوان هیئت و گروه قاجر در ارتفاع بالای بارگاه سوم
گروه پس از صرف شام به امید یک صعود موفق همگی خوابیدند.
۹۲/۴/۲۷
گروه ساعت ۲ بیدار شده پس از برداشتن مقداری تنقلات و آب با کوله حمله ساعت ۳:۱۵ راهی قله شدند. در طول مسیر  توسط بیسیم با شهرام تماس می گرفتند.

دورنمای آبشار یخی
یاد و خاطره سامان عزیز و  گرامیداشتش در بلندای بام ایران شوق و دیدار قله را چند برابر نموده بود تا اینکه ساعت ۱۱:۳۰ با استقبال گرم شهرام  که دقایقی قبل به قله رسیده و منتظر آنها بود روبرو شدند.

تپه گوگردی
یکی از ویژگی های این صعود همراهی خانواده سامان ( برادر، عمو، دایی، خاله، دختر دایی) و علی الخصوص مادر گرامیشان بود که جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطره فرزند توانمندش همراه گروه در بلندای بام ایران ایستاد تا بار دیگر بر بوسه ای بر عکس او زند.
مسئله دیگری که در این صعود جلوه خاصی داشت اینکه دو زوج جوان گروه که به تازگی جشن ازدواجشان را جشن گرفته بودند نیت نمودند تا ماه عسل خود را توام با شرکت در گرامیداشت همنورد عزیز خود نمایند.

رامین سنگین آبادی و روناک مفاخری که ۱۲ روز پیش ازدواج نمودند
حمید یارویسی و میترا قبادی که به تازگی پیوندشان را جشن گرفتند
هوای قله بسیار خوب اما توام با باد بود و این مسئله سبب پراکندگی دود گوگرد زیادی در همه جهات قله شده بود.
چند گروه نیز در قله بودند. پس از گرفتن چند عکس یادگاری همگی راهی بارگاه سوم و سپس مسجد صاحب الزمان شدند.
گزارش: لبلا صالحی

تاریخ اجرای برنامه: ۲۵ الی ۲۸ تیر ماه ۱۳۹۲
شرکت کنندگان آقا: طیب صالحی، عبدالله سنگین آبادی، امیر مرادی، مازیار نعمتی، آمانج آجی کانی، کامبیز اقدامیان، مهدی ضیایی، رامین سنگین آبادی، نعمت شادابی، حمید یار ویسی، سپهر سبحانی، مهرداد زارعی، علی مفاخری، سامان ابراهیمی، شاهین خادم،کامیل حسینی، محمد سنگین آبادی، شهرام نعمتی(سرپرست)
شرکت کنندگان خانم: عفت مرادی، شهناز نریمان، منیژه مرادی، روناک مفاخری، مهناز اله کرمی، الهه زارعی، مانا مرادی، الهام الهیاری، صبا شادابی، میترا قبادی، مهشید الماسی، لیلا صالحی