برودپیک : وضعیت اضطراری برای تیم کوه نوردان آرش
پس از گفتگوهایی که دیروز با کوه‌نوردان سوییسی و آمریکایی و نمایندگان شرکت ATP انجام شد، یک فراخوان برای کمک به تیم ایرانی برودپیک داده شد. (توضیح این که به باربران ارتفاع، در ازای مشارکت در کار جستجو و نجات، قول پاداش مالی خوب داده شده است).
گزارش اقدامات و اطلاعات رسیده به شرح ذیل می باشد:
ساعت ۶ صبح: آیدین تماس گرفت و گفت مانند سابق زمین‌گیر شده و قادر به حرکت نیستند.
ساعت ۸ صبح: دو نفر باربر پاکستانی که نیمه شب از کمپ برای امداد حرکت کرده بودند در منطقه ای بالاتر از کمپ سوم در حال تراورس به طرف گردنه برودپیک (محدوده حضور تیم برودپیک) مشاهده شدند.
ساعت ۹ صبح: یک تیم دو نفره از کوه‌نوردان سوئیسی که نیمه شب از کمپ اصلی کی ۲ برای امداد حرکت کرده بودند نزدیک به کمپ ۱ رسیده و اعلام کردند که قصد ادامه صعود دارند.
ساعت ۹:۳۰: سرپرست تیم سوئیسی اعلام کرد که تیم‌های دیگری نیز تشکیل شده و قصد دارند به دنبال تیم نخست به بالا صعود کنند.
ساعت ۱۰ صبح: آیدین مجددا تماس گرفت و وضعیت شان را بحرانی اعلام کرد.
ساعت ۱ بعد از ظهر: در تماسی که با کمپ اصلی برودپیک برقرار شد مشخص شد که باربرهای ارتفاع پس از تلاشی ناموفق برای رسیدن به گردنه، متاسفانه به کمپ سوم مراجعت کرده اند. همچنین تیم سوئیسی در تلاش برای رسیدن به کمپ دوم است.
ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر: تلاش می شود امروز افراد دیگری که در منطقه هستند برای امدادرسانی به سمت گردنه صعود کنند.
نقل از کوه نیوز
 اطلاعیۀ شمارۀ یک باشگاه کوه‌نوردان آرش در خصوص  عملیات امداد در ارتفاعات برودپیک:
باشگاه کوه‌نوردان آرش ضمن قدردانی از زحمات بی‌دریغ و پی‌گیری عموم جامعۀ کو‌ه‌نوردی، فدراسیون محترم کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران ،کلیۀ باشگاه‌ها و    N.j.o ها در خصوص عملیات امداد و چگونگی انجام آن در منطقه نکاتی را به اطلاع عموم  می‌رساند.  طبق آخرین اطلاعات رسیده در روز گذشته که مشروح آن در تارنمای باشگاه آرش و کوه نیوز منعکس شده از صبح امروز با توجه به بازگشت جبهه هوای خوب به منطقه عملیات امداد زمینی  آغاز شده . همچنین درخواست پرواز هلی کوپتر که طی تماس و پی گیری مداوم کیومرث بابازاده با مقامات پاکستان عنوان شده بود به محض آمادگی پرواز جهت بازگشت ایمن تیم در جریان است.  به همین منظور از روز پنجشنبه ستاد مدیریت بحران در محل باشگاه جهت پی‌گیری امور مختلف عملیات امداد تشکیل و آمادۀ پاسخ‌گویی و همفکری با تمامی همنوردان جامعۀ کوه‌نوردی که در این روزهای سخت با  ارسال  پیشنهادات  ارزندۀ خود در فضای مجازی ما را در بهتر انجام دادن امور یاری می رسانند می‌باشد .
سایت رسمی باشگاه کوه نوردان آرش
 گزارشی از پیگیری‌های فدراسیون
در خصوص عملیات جست‌وجو و نجات در «برودپیک»
«محمدفهیمی» رئیس کارگروه بین‌الملل فدراسیون گزارشی اجمالی از تداوم اقدامات فدراسیون کشورمان در خصوص امدادرسانی به کوه‌نوردان باشگاه «آرش» در ارتفاعات «برودپیک» را به شرح ذیل اعلام داشت:
۱- تماس‌های تلفنی با شرکت پاکستانی طرف قرارداد تیم باشگاه «آرش» و درخواست به منظور جست‌و جو و امداد توسط بالگرد . جهت اطلاع؛ شرکت مذکور حداکثر توان و بهترین سابقه‌ی پروازی بالگرد در آن منطقه را تا ارتفاع ۶۵۰۰ متری عنوان داشته است.
۲- تداوم تلاش برای برقراری تماس با سایر کوه‌نوردان خارجی مستقر در منطقه جهت مساعدت در عملیات جست‌وجو و امداد؛ از جمله فدراسیون و تیم مغولستان و «مایک فون» سرپرست تیم سوئیس.
۳- تماس‌های مستمر با «منظور حسین» رئیس فدراسیون پاکستان و درخواست مکرر نسبت به اقدامات عاجل در زمینه‌ی امدادرسانی. خاطر نشان می‌شود؛ توسط باربر ارتفاع پاکستانی مقادیری غذا، دستگاه تولید آب و کپسول اکسیژن به کمپ ۳ ارسال شده است.
۴ به نقل از «نیکنام» از مسئولان شرکت پاکستانی ATP؛  به جهت بالا نبودن توان تیم‌های امداد و نجات پاکستانی جهت عملیات و اقدامات لازم در ارتفاع مورد نظر،  تماسی نیز توسط سرپرست فدراسیون با «مینگما» شرپای باتجربه‌ی نپالی برقرار گردید تا در صورت حضور کوه‌نوردان خارجی مرتبط با وی و یا شرپاهای نپالی در منطقه از توان و تجربه‌ی آنان بهره گرفته شود.
«فهیمی» تصریح کرد؛ پیگیری‌های فدراسیون در این خصوص با جدیت ادامه دارد.
`نقل از کوه نوشت
باشگاه آرش : کیومرث بابازاده می‌گوید دیروز، چهارشنبه، تصمیم گرفتیم که مختصات جی پی اس مسیر برگشت از گردنه را برای تیم بفرستیم که این کار را انجام دادیم. از سوی دیگر، حدس می‌زدیم که افراد تیم نیاز به آب و خوراک داشته باشند و از این رو، با یک باربر ارتفاع پاکستانی به نام عزیز هماهنگ کردیم که صبح پنج‌شنبه مقداری آب و مواد غذایی و یک بیسیم شارژ شده به کمپ سوم برودپیک ببرد. این باربر ارتفاع در ساعت چهار صبح از کمپ اصلی حرکت کرد و حدود ساعت یک و نیم بعد از ظهر امروز به کمپ سوم رسید و همراه رامین شجاعی به سوی گردنه رفت. توضیح این که امروز، پنج شنبه ۲۷ تیر ماه، در ساعت هفت صبح، آیدین بزرگی که همراه پویا کیوان و مجتبی جراحی در ارتفاع حدود ۷۷۰۰ متر و خارج از مسیر عادی در چادر مستقر بوده، طی تماس تلفنی اعلام کرده بود که حال مناسبی ندارند و نیازمند آب و غذا هستند. بابازاده می گوید که بلافاصله با “عزیز” تماس گرفته و از او خواسته شد که از کمپ سوم به همراه رامین شجاعی خود را به تیم برسانند که متاسفانه به دلیل نامساعد بودن حال رامین، آن دو حدود ساعت چهار بعد از ظهر به سوی پایین برگشتند. بابازاده همچنین می گوید که از تهران با شرکت ATP (خدمات دهنده به تیم برودپیک) صحبت کرده و از آن‌ها خواسته است که بدون نگرانی در مورد هزینه‌ها، نسبت به اعزام دو باربر ارتفاع به بالا اقدام کنند و همچنین هماهنگی‌های لازم را برای پرواز بالگرد انجام دهند که آن شرکت نیز گفته این اقدامات را انجام می‌دهد. در عین حال تلاش شده است که با دیگر کوه‌نوردان حاضر در منطقه، از جمله با تیم سوییسی مستقر در کمپ اصلی K2 و تیم مغولی برودپیک هماهنگی هایی صورت گیرد تا در صورت امکان آنان نیز به تیم ایرانی کمک کنند.
 
سایت رسمی باشگاه کوه نوردان آرش
آخرین اخبار :
به گزارش روابط بین‌الملل فدراسیون؛ پیرو اخبار واصله مبنی بر تأخیر در بازگشت تیم صعود کننده‌ی باشگاه «آرش» از قله‌ی «برودپیک» – که ۲۵تیر در قالب برنامه‌ای مستقل و از مسیری جدید موفق به این صعود شدند – فدراسیون کشورمان بلافاصله پس از گزارش و اطلاعات دریافتی از «پاکستان» و بر اساس ارتباطات و تعاملات موجود، امروز مکاتبه و پیگیری در خصوص اقدامات لازم و مورد نیاز جهت مساعدت و امداد به این تیم را انجام داده و در انتظار پاسخ و گزارش‌های بعدی‌ست.  در این مکاتبات که با فدراسیون «پاکستان»، فدراسیون «مغولستان» و شرکت پاکستانی طرف قرارداد تیم باشگاه «آرش» انجام شده است، آمادگی فدراسیون کشورمان جهت هر گونه اقدام و پشتیبانی به منظور تسریع در خدمات و امور مربوط به این تیم و تأمین سلامتی اعضای آن؛ تأکید و تصریح شده است.
نقل از کوه نوشت
 در ساعت هفت و ۵۵ دقیقه بعد از ظهر امروز، آیدین بزرگی از نزدیکی گردنه برودپیک با کیومرث بابازاده تماس گرفت و گفت که چادرشان پاره شده، حال یکی از اعضای تیم خراب است، و نیاز به آب و غذا و کمک برای پایین آمدن دارند. بابازاده به آیدین گفته که امروز تمام تلاش ها برای رساندن کمک به تیم صورت گرفته و مقداری آب و غذا هم به کمپ سوم رسانده شده است. همچنین به آیدین گفته است که مختصات جی پی اس محل استقرار خود را پیامک کنند و حداکثر مقاومت خود را بکنند تا فردا نیروی کمکی به ایشان برسد.
نقل از کوه نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *