جوان ترین سنگ نوردی که ۸c را صعود کرد
بروک رابوتو در God’s Own Stone در سن ۱۰ سالگی
بروک رابوتو (Brooke Raboutou) جوان ترین سنگ نورد (در بین مردان و زنان) آمریکا و جهان به شمار می رود که به تازه گی در سن ۱۱ سالگی موفق شد دیواره Welcome To Tijuana با درجه سختی ۸c را صعود کند. این سنگ نورد ۱۱ ساله قبلا نیز در سن ۱۰ سالگی (ماه مارچ) موفق شده بود به عنوان جوان ترین سنگ نورد زن که دیواره God’s Own Stone با درجه سختی ۵.۱۴a را صعود کرده، شناخته شود.
بروک در یک خانواده سنگ نورد پرورش یافته، مادر او روبین اربسفیلد رابوتو (Robyn Erbesfield-Raboutou) که کار آموزش بچه ها یش را در بولدرینگ به عهده دارد بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ چهار دور قهرمان overall جهان بوده و سومین زنی بود که دیواره ای با سختی ۵.۱۴ را صعود کرده است. (لین هیل (Lynn Hill) اولین زن صعود کننده ۵.۱۴ بود). پدر بروک، دیدیر روبوتو (Didier Raboutou) اهل تولوز فرانسه، نیز قهرمان اسبق جهان بوده و بیش از ۶ بار قهرمانی جهان را در سابقه خود دارد.
برادر بروک، شان (Shawn) نیز سال گذشته موفق شده بود در سن ۱۳ سالگی این مسیر را صعود کند. به نظر می رسد صعود مسیر Welcome To Tijuana تبدیل به یک سنت خانوادگی شده است. بروک در ۸a.nu می نویسد:
” قطعا این سخترین مسیری ست که تا بحال صعود کرده ام. این مسیر زیبا و پیچیده بود.”
طبق گزارش سایت Desnivel.com بروک در آخرین حرکت خود ۶ بار صقوط کرد. این مسیر برای او بسیار سخت بوده است. بروک این اواخر به طور باور نکردنیی سخت تلاش می کرده و مرزها را برای سنگ نوردان جوان از نو تعریف کرده است.
لازم به ذکر است که دومین سنگ نورد جوانی که موفق شده است چنین دیواره ای را با درجه سختی یاد شده صعود کند، آدام اوندرای معروف (Adam Ondra) است که او هم هنگام صعود ۱۱ سال داشته، فقط با این تفاوت که بروک چند ماه از او جوان تر است. 
منبع: کلوپ کوهنوردان سولدوز
 http://www.rockandice.com/news/2109-amazing-brooke-raboutou-is-youngest-ever-to-climb-8c
   http://www.rockandice.com/news/1873-wow-brooke-raboutou-10-sends-14a-gods-own-stone
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *