پیمایش جنگل های ابر

مورخه ۲۸ اردیبهشت طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول ۳۱ تن از اعضای باشگاه کوه نوردی، سنگنوردی و غارنوردی قاجر قروه جنگل های ابر را از روستای ابر در استان سمنان تا آبادی شیربن آباد در استان سمنان پیمایش نمودند.

گزارش برنامه در ادامه مطلب…

بانوان تیم

گزارش پیمایش جنگل ابر
چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت
روز چهارشنبه ساعت ۴:۴۵ از میدان اتحاد قروه با یک دستگاه اتوبوس جهت پیمایش جنگل ابر راهی استان سمنان شدیم.
پس از عبور از شهر همدان در نزدیکی ساوه  صبحانه را صرف کرده سپس راهی تهران شدیم.
ناهار را در یکی از پارک های ایوانکی صرف کرده راهی شاهرود شدیم.
در طول مسیر با همنوردان خوبمان آقایان علی شاه محمدی و احمد کولف که ساکن گنبد در استان گلستان هستند، در ارتباط بودیم چون قرار بود آنها به عنوان راهنما با ما همراه باشند.
حدود ساعت ۱۹ به شاهرود رسیدیم آقای شاه محمدی منتظر ما بود با ایشان به روستای خیج منزل یکی از دوستانشان رفتیم.
با توجه به اینکه روستای ابر توریستی می باشد و در این فصل بسیار شلوغ می باشد آقای شاه محمدی ترجیج داده بودند جهت راحتی بیشتر به روستای خیج برویم.
روستای خیج درمسافت ۴۵کیلومتری شهرستان شاهرود ازتوابع بخش بسطام که به عنوان بزرگترین دهستان به لحاظ جمعیت ومساحت دربخش بسطام به حساب می آید، واقع گردیده است که ازشمال به رشته کوههای البرز به نام چهل پق وجنگل اولنگ ،پادگان چهل دختر وازشرق به رشته کوههایی بانام کافرقلعه و ازغرب به شهر کلاته خیج وسیاه کوه وازجنوب به روستای مزج وجیلان وشهرمیامی که تقریباَمسافتی حدود۳۵کیلومتردارد مشرف می شود.
دوستان آقای شاه محمدی نهایت محبت و مهمان نوازی را در حق تک تک اعضا انجام دادند. شام را آنجا صرف کرده یپس به پبشنهاد صاحبخانه از موزه خیج هم دیدن کردیم.
ورودی موزه
داخل موزه
شعر خوانی علی اکبر رنجبر یکی از متقدمین خیج
داخل موزه همراه چند تن از اهالی خونگرم خیج
۲۸ اردیبهشت
صبح ساعت ۷ آقای احمد کولف با دو مینی بوس پیش ما آمد و قرار شد ما با آنها تا پای مسیر که بالاتر از روستای ابر بود، برویم و اتوبوس ساعت ۱۴ بعد از ظهر به آزاد شهر در استان گلستان دنبال ما بیاید.
ساعت ۷:۳۰ با دومینی بوس راهی روستای زیبای ابر شدیم.
سه کیلومتر بعد به تابلویی که در سمت چپ ما بود رسیده در کنار این تابلو ، پاکوبی مشخص وجود داشت .
همه اعضای تیم از مینی بوس پیاده شده و از همانجا گام برداری ما در ساعت ۸:۴۵ شروع شد.
ابتدای مسیر
مینی بوس ها هم به شهر گنبد برگشتند و قرار شد برای ساعت ۱۶ به روستای شیرین آباد دنبالمان بیایند.
از همان ابتدای مسیر ابر غلیظی جنگل را فرا گرفته بود.

با سرقدمی آقایان شاه محمدی و کولف به راه افتادیم. دیدن این همه زیبایی همه را به وجد و تحسین وا داشته بود.

در این مسیر (دالان بهشت) تنها خانه جنگلی بود که دیدیم.

در طول مسیر آقای کولف با بیان نکات آموزشی در استراحت ها سبب آرامش هر چه بیشتر تیم بودند.

این مسیر را دالان بهشت می گفتند حدود ساعت ۱۴ به رودخانه رسیده همانجا ناهار را صرف نمودیم.

پس از یکساعت استراحت از کنار همان رودخانه به راه افتاده ساعت ۱۶:۳۰ به روستای شیرین آباددر استان گلستان رسیدیم.
مسیر روستای شیرین آباد
عکس پایانی
مینی بوس ها انجا حاضر بودند با آنها به آزاد شهر آمده و با اتوبوس از مسیر استان گلستان راهی شدیم و شب را در یکی از پارک های شهر ساری ماندیم.
۲۹ اردیبهشت
صبح بعد از صزف صبحانه راه افتاده ناهار را در فیروز کوه صرف کرده و در نهابت ساعت۳:۱۵ صبح با خاطرات زیبای پیمایش جنگل به قروه رسیدیم.
در پایان جا دارد از همنوردان خوبمان جنابان: علی شاه محمدی و احمد کولف نهایت تشکر را جهت زحماتشان در این برنامه  داشته باشیم همچنین قدردان خانواده خونگرم و مهمان نوازی آقای علی بیگی در روستای خیج هستیم که با محبت خالصانه میزبانی را در نهایت محبت و خلوص نیت عرضه نمودند.
گزارش از: لیلاصالحی
معرفی مختصر جنگل های ابر
جنگل ابر یکى از دست ‌نخورده‌ترین جنگل‌هاى ایران است که در حد فاصل شهر شاهرود و علی آباد کتول قراردارد. جنگل ابر از جنگل‌های زیبا و خوش‌آب و هوایی است که در ۳۵ کیلومتری شمال شرق شاهرود و و ۳۵ کیلومتری جنوب شرق علی اباد کتول در مسیر جاده شاهرود به علی آباد کتول و در  5 کیلومتری روستای ابر قرار دارد. این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابرو باد فراگرفته به این نام مشهور است.
 در این جنگل ابرها آنقدر به درخت‌ها نزدیک اند که گویی جنگل بر روی ابرها سوار است و می‌توان در میان ابر و باد گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.
وجود ۸۵ نوع گونه گیاه مانند راش، بلوط، ممرز افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه‌های کلاه میر حسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر به همراه گونه‌های گیاهی نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار و مانند آنها جنگل ابر را به موزه‌ای طبیعی تبدیل کرده است. آب و هوای خاص این جنگل، درختان متفاوتی را در خود پرورش داده که برخی از این درخت‌ها با شکل خاص خود روی زمین خزیده‌اند و منظره زیبایی پدید آورده‌اند. جنگل ابر یکی از بانک‌های گیاهان دارویی سرشار در کشور شناسایی شده است، که همه ساله مشتاقان و علاقه مندان را از گوشه کنار جهان به سوی خود دعوت می‌کند.
منبع: ویکی پدیا

تاریخ اجرای برنامه: ۲۷ الی ۲۹ اردیبهشت
شرکت کنندگان آقا: طیب صالجی،محمد رحیمی، پرویز صالحی، جلال حنیفی، پرویز نویدی، عطا آزادی، مناف فتاحی، مهدی لقایی، یاسر رحیمی، شایان اقدامیان، حمید یارویسی،میلاد صفا،کامبیز اقدامیان، سهیل بیگلری، میلاد علم خواه، مرآت زارعی، محمد صالحی، نبیل زارعی، وحید مرتضایی
شرکت کنندگان خانم: صدیقه نوربخش، عفت مرادی، الهه زارعی، آذر زارعی، میترا قبادی، منیژه مرادی، ناهید نادری، نگین یارویسی، شهلا صالحی، سمیه فاتحی، خاتون نریمانی، لیلا صالحی(سرپرست)