حوادث اخیر ریزش بهمن درنقاط مختلف
حادثه بهمن در منطقه لاسم و گرفتار شدن ۴ کوهنورد تهرانی:
بنا به گزارش رسیده به انجمن پزشکی کوهستان ایران مقارن ظهر امروز جمعه ۴ تن از کوهنوردان تهرانی که جهت صعود به ارتفاعات لاسم عزیمت کرده بودند در هنگام برگشت دچار حادثه بهمن گردیدند.
دو تن از این کوهنوردان(نام محفوظ) در ابتدا بزیر بهمن رفته و یکی از آنها بعد از طی مسیری ۱۰۰ متری در طول بهمن بزیر توده های برف با فاصله دو متری سطح بهمن رفته و فرد دیگر با شدت کمتر درگیر بهمن می شود. بدنبال مشاهده دو کوهنورد بهمن زده بلافاصله تلاش های جستجو برای یافتن همنوردان خود شروع می شود که پس از نیم ساعت فرد گرفتار شده را بیهوش از زیر بهمن نجات می دهند که پس از اقدامات اولیه ریوی فرد بهوش می آید. ضمنا هردو کوهنورد دچار هیپوترمی نیز گردیده بودند که با کمک دو کوهنورد دیگر به پایین منتقل شده و به درمانگاهی در آبعلی مراجعت می نمایند.
حال عمومی هر چهار کوهنورد در حال حاضر خوب بوده و از مرگ حتمی نجات پیدا می کنند.
حادثه بهمنی دیگر در قله ساکا؛ یک کشته از کوهنوردان تهرانی:
قله ساکا از روستای افجه
 مقارن ساعت ۱۱ صبح امروز جمعه دو تیم کوهنوردی از گروه “شقایق” و “یاران” که بصورت مشترک اقدام به صعود قله ساکا نموده بودند در ارتفاع ۳۳۰۰ متری مواجهه با بهمن گردیده و ۱۲ نفر گرفتار بهمن شدند.
تیمی از کوهنوردان گروه همت شمیران که در نزدیکی حادثه بودند بلافاصله به امداد رسانی به کوهنوردان حادثه دیده پرداختند. نفرات تیم درگیر بهمن با کمک کوهنوردان حاضر در منطقه از بهمن بیرون آورده شده ولی متاسفانه یکی از کوهنوردان که احتمالا پزشک بوده و سنیی حدود ۶۰ سال داشته احتمالا در اثر ضربه مغزی فوت نموده است.
سایر همنوردان وی که دچار صدمات جزئی ازجمله صدمه به کتف و اندامها شده اند از منطقه در حال تخلیه می باشند.
طی هماهنگی کارگروه جستجو و نجات فدراسیون تیمی از امدادگران هلال احمر با پیگیری و انجام مراحل قانونی و اطلاع نیروی انتظامی به منطقه اعزام تا کوهنورد فوت شده را به پایان منتقل نمایند. کوهنورد حادثه دیده در همان دقایق اول فوت نموده است. 
پی نوشت:
بنابر گزارش رسیده از مسئولین گروه کوهنوردی شقایق کرج این گروه هیچ تیمی از اعضاء خود در منطقه ساکا نداشته و نفر بهمن زده در طی مسیر به کوهنوردان از گروه کوهنوردان “یاران” پیوسته است
حادثه بهمن کوهنوردان مازندرانی را گرفتار کرد:
 به گزارش انجمن پزشکی کوهستان ایران صبح دیروز یک تیم سه نفره از کوهنوردان ساری که جهت صعود به قله”خرنرو” (که یکی از کوه های صخره ای استان مازندران است) اعزام شده بودند دچار حادثه بهمن گردیدند.
این تیم سه نفره در هنگام صعود از دهلیزهای این کوه ۳۰۰۰ متری با بهمن نسبتا بزرگی مواجه شدند. یکی از کوهنوردان که شرایط بهتری نسبت به دو تن دیگر داشته ضمن تماس تلفنی با هیئت استان مازندران تقاضای کمک و اعزام نیروهای امداد و نجات می کند. بلافاصله با اعزام تیم های امداد و نجات از طرف هیئت کوهنوردی شهرستان ساری و نیروهای امداد کوهستان هلال احمر به سرپرستی “داود لشکری” به کمک حادثه دیدگان شتافتند.
 به گفته جناب آقای “احمدی” رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان مازندران متاسفانه یکی از کوهنوردان دچار شکستگی فمور و دو تن دیگر از کوهنوردان دچار جراحات و صدماتی در ناحیه سر و اندامها گردیده که با کمک نیروهای امداد و نجات با آمبولانس به بیمارستان “سفیدآب” در جاده فیروزکوه منتقل گردیده اند.
در حال حاضر حال عمومی کوهنوردان مناسب گزارش گردیده است. .
احادثه بهمن در پیست اسکی دربندسر؛ ۲ قربانی:
به گزارش انجمن پزشکی کوهستان ایران بدنبال حادثه بهمن روز گذشته در سه منطقه کوهستانی البرز متاسفانه حدود ساعت ۱۰.۳۰ امروز بهمنی در مسیرهای فرعی پیست اسکی دربندسر واقع شد و سه تن از اسکی بازان را گرفتار نمود.
بلافاصله نیروهای امداد مستقر در پیست به کمک حادثه دیدگان شتافتند که در همان دقایق اول دو تن از آنان را از عمق بهمن نجات دادند. نفر سوم که در ابتدا مشخص نبود که آیا در بهمن گرفتار شده یا نه از طریق موبایل بارها با وی تماس گرفته می شود ولی پاسخی دریافت نمی شود که درنهایت با شک به گرفتاری در بهمن به جستجوها ادامه می دهند که پس از ۴ ساعت از زیر بهمن بیرون آورده می شود.
وی در حال حاضر (ساعت ۱۷.۰۰) در وضعیت کما بسر می برد و بنابر اظهار آقای “ساوه” مدیر عامل پیست بین المللی دربندسر تلاشها برای احیای قلبی – ریوی فرد ادامه دارد.
با امید به موفقیت عملیات احیای قلبی-ریوی و برگشت فرد بهمن زده.
منبع: انجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *