لزوم توجه ویژه به «غارشناسی» در برنامه ششم توسعه
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کشور ایران رتبه چهارم را در خصوص شناسایی غارها در بین کشورها داراست، گفت: این موضوع باید در تدوین برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معصومه ابتکار در کارگاه آموزشی غار شناسی و حفاظت از آن با بیان اینکه انگیزه و علاقه برای شناسایی غارهایی که به عنوان گنج هستند بسیار امیدوار کننده است، گفت: کشور ما دارای غارهای بسیار ارزشمند بوده و رتبه چهارم را در این زمینه داریم. هم اکنون ۱۳۰۰ غار شناسایی شده است که این بسیار ارزشمند و امیدبخش است.
وی با بیان اینکه حفاظت از غارها باید مدنظر قرار گیرد، گفت: غارها علاوه بر ارزش زمین شناسی که دارند برای تغییرات آب و هوایی نیز بسیار مهم هستند، چرا که در سنجش آب و هوا و تغییرات آن می‌توان به کار گرفته شود…….

ابتکار با تاکید بر اینکه تغییرات آب و هوا در کشور یک تهدید جدی محیط زیستی است، گفت: غار شناسی می‌تواند به ما برای شناسایی اقلیم و تغییرات اقلیمی کمک کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری این سازمان با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص غارشناسی گفت: محور مهم گردشگری طبیعی غار شناسی است که البته این امر باید با رعایت موازین صورت گیرد و آسیبی به غار نرسد.
ابتکار با اشاره به لزوم همکاری‌های بین المللی و منطقه‌ای در خصوص غارشناسی و برگزاری نشست بین المللی در این زمینه گفت: در حال حاضر که در آستانه تدوین قانون برنامه ششم هستیم باید توجه ویژه‌ای به غار شناسی به عنوان برنامه ملی داشته باشیم و کمیته ملی در این زمینه را باید تقویت کنیم و با برگزاری نشست‌های بین‌المللی آمادگی سازمان آمادگی سازمان محیط زیست را اعلام کنیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در دولت هفتم و هشتم انجمن غارشناسی تشکیل شده است و کمیته ملی نیز در این زمینه شکل گرفته که امیدواریم حرکت رو به رشدی را در این زمینه مشاهده کنیم و آینده بهتری در بحث حفاظت و مدیریت صحیح غارها داشته باشیم.
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *