حادثه ای دیگر در K2
مارتی اشمیت ۵۳ ساله (Marty Schmidt) به همراه پسرش دنالی ۲۵ ساله (Denali) بعد از صعود موفق دو هفته پیش خود در ۲۵ تیر به قله ۸،۰۵۱ متری برودپیک (شرح در این پست) راهی قله K2 به ارتفاع ۸،۶۱۱ متر شده بودند تا نام خود را به عنوان اولین پدر و پسر فاتح این قله به ثبت برسانند اما امروز خبر های رسیده از K2 حاکی از گم شدن این دو کوه نورد نیوزلندی در حوالی کمپ سه می باشد.
پنج روز پیش یعنی در ۲۴ جولای (چهار شنبه ۲ مرداد) حدود ۲۱ کوه نورد و شرپا که در کمپ دو در ارتفاع ۶،۶۰۰ متری مستقر بوده و منتظر بهبود شرایط جوی برای صعود بودند به دلیل بارش سنگین برف و افزایش خطر وقوع بهمن در ارتفاعات K2، تصمیم سخت اما منطقی برای ترک این کوه گرفته و صعودشان را نیمه تمام به پایان رساندند اما در همین شرایط مارتی و پسرش دنالی تصمیم به ماندن گرفتند و کمپ دو را به مقصد کمپ سه در ارتفاع ۷،۴۰۰ متری ترک کردند. از این تاریخ به بعد هیچ خبری از این دو کوه نورد به دست نیامده و به نظر می رسد مفقود شده اند. لازم به ذکر است که مارتی فعالیت کوه نوردی خود را از سال ۱۹۷۲ شروع کرده بود و یک کوه نورد بسیار با تجربه به حساب می آمد.
طبق گزارش هرالد تریبیون ارتباط با این دو کوه نورد از سه روز پیش یعنی از بعد از ظهر ۲۶ جولای قطع شده بود. روز بعد یک شرپای نپالی برای تعیین موقعیت این کوه نوردان به کمپ سه اعزام شد که موفق به شناسایی موقعیت آنها نشده بود. طبق گزارش بعدی این شرپا و با توجه به علایم به دست آمده به نظر میرسد بهمن به چادر این کوه نوردان برخورد کرده است. این درحالی ست که کرامپون ها و تبر یخی آنها دست نخورده همانجا باقی مانده است.
امروز ۲۹ جولای طبق آخرین گزارش های ارسالی سایت اکسپلوررز وب و به نقل از آدریان هایس کوه نورد بریتانیایی (Adrian Hayes)، مارتی و پسرش که کوه نوردان با تجربه و نیرومندی بودند بر اثر حادثه بهمن جان باخته اند. طبق گفته های او در صفحه فیس بوک خود، موقعیت این کوه نوردان در کمپ ۳ بر اثر برخورد بهمن کاملا از بین رفته است. این خبر از سوی وزارت امور خارجه نیوزلند که پیگیر ماجرا بود نیز تایید شده است.
به این ترتیب K2  همانند سال های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ از جبهه جنوبی هیچ صعودی به خود ندید. تنها صعود موفق به این قله در بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ مربوط به صعود چهار کوه نورد قدرتمند یک تیم بین المللی به نام های گرلیند کالتنبرونر، دارک زالوسکی، واسیلی پویتسوف و مقصود ژومایف می باشد که از جبهه شمالی به ثبت رسید (شرح در این پست). اما سال گذشته یعنی در فصل ۲۰۱۲ بر خلاف امسال بیش از ۲۰ کوه نورد که عظیم قیچی ساز نیز در بین آنها بود، موفق شدند بر قله این کوه سرسخت بایستند.
با تشکر از کلوپ کوهنوردان سولدوز
منابع:
http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?url=spanish-climbers-announced-dead-teams-ab_137494756
http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?url=marty-and-denali-schmidt-reported-missin_137506126
http://www.3news.co.nz/Kiwi-climbers-die-on-K2/tabid/423/articleID/306804/Default.aspx
http://tribune.com.pk/story/583304/two-kiwi-mountaineers-go-missing-while-attempting-to-scale-k-2/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *