سه کوه نورد اسپانیایی در گاشربروم یک ناپدید شدند
گاشربروم یک که به قله پنهان نیز معروف است، یازدهمین قله مرتفع جهان می باشد
طبق تماس خویشاوندان سه کوه نورد اسپانیایی که عازم قله گاشربروم یک به ارتفاع ۸،۰۶۸ متر شده بودند، این کوه نوردان از روز یکشنبه که به قله رسیده بودند مسیر خود را گم کرده و هنوز موفق به بازگشت به کمپ های پایین تر نشده اند. شرایط جوی تا دیروز برای از سرگیری جستجوها مساعد نبود اما از دیروز دریچه هوایی مساعدتری انتظار میره در منطقه حاکم باشه تا جستجوها دوباره از سر گرفته شوند. 
در این حادثه چهار کوه نورد اسپانیایی بر اثر وقوع طوفان در مسیر بازگشت از قله مسیر خود را گم کرده اند که یکی از آنها به نام آلفردو گارسیا (در پست قبلی توضیح داده شده) قبل از صعود قله تصمیم به بازگشت گرفته و موفق شد با به دست آوردن مختصات کمپ سه به سلامت خود را به این کمپ برساند اما سه کوه نورد دیگر هنوز نتوانسته اند به کمپ سه برسند و از روز دوشنبه نتوانسته اند هیچ تماسی برقرار کنند که احتمالا به خاطر خالی شدن باطری هایشان بوده است. این تیم در آخرین تماس خود در روز دوشنبه گفته بودند که با هم هستند و در نزدیکی های کمپ پناه گرفته اند. آلفردو نیز در حال حاضر خود را به بیس کمپ رسانده است.
موقعیت فعلی این کوه نوردان بالای ارتفاع هفت هزار متری ست و هلی کوپتر های ارتش پاکستان تنها می توانند تا سقف ۶،۵۰۰ متری اوج بگیرند. این در حالی ست که معمولا فرود آمدن هلی کوپتر بر روی شیب های سخت کوهستان نیز تقریبا غیر ممکن است.
طبق گفته های کلنل منظور حسین، رهبر آلپاین کلاب پاکستان، در اکسپدیشن اسپانیایی ها تعداد ده کوه نورد شرکت داشتند که شش کوه نورد باقی ماانده در حال صعود برای امداد رسانی به تیم گمشده هستند. این مسئول پاکستانی در گفتگو با سایت Dawn گفته بود که بقا در این ارتفاع از نظر فیزیولوژی بدن انسان غیر ممکنه چون بادها به شدت طوفان هستند و دمای زیر صفر درجه به پیچیدگی مسئله کمک کرده و شخص آگاهی خود را از گذر زمان از دست می دهد. او خود نیز یک بار در سال ۱۹۷۶ در ارتفاع ۶،۶۱۰ متری پایو پیک در منطقه قره قروم گیر افتاده بود.
منبع: http://www.dawn.com/news/1031614/storm-delays-search-for-missing-spanish-climbers
با تشکر از کلوپ کوهنوردان سولدوز
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *