شناسایی تروریستهای نانگاپاربات
 با گذشت سه هفته از حمله وحشیانه گروهی تروریست منتصب به طالبان به کمپ اصلی نانگاپاربات و کشته شدن ۱۱ تن از جمله ۱۰ کوهنورد خارجی، روز ۲۸ جون عثمان ذکریا رئیس پلیس منطقه گیلگیت بالتیستان خبر از شناسایی عوامل این حمله را اعلام نمود. 
به گزارش اکسپرس تریبون عزیز اله، محفوظ الحق، مووجد، مالیک نیجاد، حضرت عمان، قاری رفاقت، شافی، شفیق اله، هدایت اله و ثنااله برخی از تروریستهایی هستند که اسامی آنها شناسایی و اعلام گردیده. ۱۰ تن از ایشان اهل دره “دیامیر”، ۳ تن اهل “مانسهارا” و سه تن متعلق به منطقه کوهستان هستند. 
این گروه که خود را به لباس نیروهای نظامی منطقه گیلگیت ملبس نموده بودند با ربودن دو فرد محلی دره دیامیر از ایشان به عنوان راهنما بهره برده و پس از رسیدن به کمپ اصلی نانگاپاربات در ساعت ۱۰.۳۰ روز ۱۵ جون اقدام به گروگان گیری ۱۱ کوهنورد حاضر در کمپ اصلی و کارکنان محلی نمودند. در نهایت ۱۰ کوهنورد خارجی به ضرب گلوله کشته و تنها یک کوهنورد چینی موفق به فرار گردید. ضمن آنکه یکی از کارکنان محلی نیز در این عملیات تروریستی کشته شد. 
پس از این حادثه و با اطلاع نیروهای نظامی و با توجه به دشواری مسیر دسترسی به کمپ اصلی، نیروهای نظامی با استفاده از بالگرد خود را به کمپ اصلی نانگاپاربات رسانده و اقدام به تخلیه کوهنوردان حاضر در منطقه نمودند. 
احسان الله احسان، سخنگوی گروه تحریک طالبان پاکستان در گفتگو با اسوشیتدپرس ضمن قبول مسئولیت این عملیات تروریستی توسط گروهش علت این امر را پاسخگویی به حمله پهبادهای آمریکایی و کشتار نیروهای طالبان و مردم محلی دانست.
منبع: http://alpinist.com
پی نوشت: 
عملیات تروریستی نانگاپاربات موجب خروج گسترده گردشگران و کوهنوردان از منطقه گردیده و به نظر می رسد در سال جاری اغلب تیمها پیش از موعد مقرر منطقه قراقروم را ترک نمایند. این امر در حالی رخ داد که از سال ۲۰۱۰ ورود گردشگران به پاکستان به طور فزاینده ای رو به افزایش بود و روند ورود گردشگران از ۶۲۰۰۰ بازدید در سال ۲۰۱۰ به ۱۵۰ هزار در سال ۲۰۱۲ فزونی یافته بود. بدیهی است گردشگری سهم بسیار مهمی در رونق و توسعه زندگی مردم محلی و بویژه اهالی منطقه کوهستانی و محروم بالتیستان داشته و پیش بینی می شود برای سالیان آینده این روند با نزولی چشمگیر مواجه گردد. بدین شکل صدها خانواده باید به دنبال راههای جایگزین برای امرار معاش خود باشند.
منبع: انجمن پزشکی کوهستان ایران 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *