“ایرج معانی”؛ «افتخار بی‌مدال‌» را معنا کرد!

در بین اسامی اعلام شده از صعود کنندگان امسال “گاشربروم ۲” ؛ شاید در جست و جوی نام کوه‌نوردی نام آشنا؛ ریزنقش اما توانمند که سابقه‌‌ی ۳ صعود به قلل بالای هشت متر را دارد بگردید! … و وقتی نام “ایرج معانی” را نمی بینید؛ بی درنگ برایتان سئوال شود که چرا او صعود نکرده است؟! … توانش را نداشته؟! … هم هوا نبوده؟! … یا دچار حادثه شده است؟!

… اما به واقع نه تنها هیچ اتفاقی برای “ایرج” رخ نداده و  هم اکنون در سلامتی کامل است؛ بلکه به یمن وجدان بیدار و منش ستودنی‌اش؛ یک کوه‌نورد دیگر، یک ایرانی دیگر، یک انسان دیگر نیز اکنون در صحت و سلامت کامل به سر می‌برد!

او در عین توانمندی برای صعود به این قله، کاری ستودنی کرده؛ که کمتر از صعود به قله های مرتفع دنیا نیست!‌ … “ایرج معانی” از نردیکی قله داوطلب می‌شود تا همنوردش را که با شرایط نامساعدی روبرو بوده تنها نگذارد و با او بازگردد!

… او با مغلوب کردن شهوتی که هر انسانی را برای کسب شهرت وسوسه می‌کند؛ با صرفنظر از ادامه‌ صعود و بازگشت از نزدیکی قله؛ کسب «افتخاری بی‌مدال‌» را انتخاب و معنا می‌کند!

شاید نوشتن از اقدامی که “ایرج” کرده و یا روایت کردن آن ساده باشد، اما حقیقتاً از آنها که به قلل هیمالیا رفته اند باید پرسید تصمیم و انتخاب او در آن شرایط تا چه اندازه دشوار بوده است! … دشوار و سخت؛ وقتی که تنها اندکی تا صعود به یک ۸ هزاری دیگر فاصله داری! …  تا افتخاری دیگر!‌ … تا مواهبی دیگر! … و تو آن دیگری را انتخاب کنی، نه خودت را!
“ایرج” عزیز؛ کسب این افتخار ارزشمند؛ مبارکت باد!

منبع: سایت کوه نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *