یک صعود شاخص درمنطقه ای پرت و دور افتاده ، قطب جنوب
آنتارکتیکا  Antarctica  یا قاره قطب جنوب ، همانطور که از اسمش پیداست در قطب جنوب واقع شده ؛ سردترین ، پر باد ترین ، خشک ترین و بیابانی ترین اقلیم جهان است . سرد ترین دمای ثبت شده در جهان مربوط به این منطقه است: منفی ۸۹ درجه سانتیگراد . محاسبات نشان می دهد که ۹۸ درصد این قاره بالایه ای از یخ پوشیده شده و ۲ درصد بقیه سنگ و لم یزرع است . قطر یخ به ۵ کیلومتر می رسد و ۸۷ درصد یخ جهان در این منطقه فرار دارد . میزان بارش برف بسیار کم است : کمتر از ۲ اینچ در سال ! و میزان رطوبت ۵ تا ۱۰ در صد . مساحت این قاره یک و نیم برابر امریکا ست .
قله  Ulvetanna  ( به نروژی : دندان گرگ )  در منطقه نروژی این قاره به نام   Queen Maud Land واقع شده و ارتفاع آن۲۹۳۱ متر می باشد . این قله اولین بار از رخ شمال غربی در سال ۱۹۹۴ توسط کوهنوردان نروژی صعود شد . در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ نیز توسط کوهنوردانی از کشورهای مختلف  و از مسیر های رخ شمالی و یال غربی صعود شده است 
در روز های اخیر یک تیم بین المللی ۵ نفره به سرپرستی لئو هولدینگ و به اسامی :
Leo Houlding, Sean Leary, Alastair Lee, Jason Pickles, and Chris Rabone
موفق شدند این قله را از مسیر بسیار سخت و طولانی ، و البته بسیار جذاب(!) یال شمال شرقی صعود کنند . بخشهای پایینی و میانی این یال ، مسیری تیغه ای است با ستون ها و شکاف ها و زاویه های تنگ و باریک ، و خط الراسی که همچون پشت ساکنین اولیه و منقرض شده آن یعنی مثل پشت دایناسورها سهمگین و ترسناک است . بخشهای بالایی ، مسیری است با شیب های بسیار تند و دیواره ای .
طول مسیر :  1750 متر – دیواره ۱۱۰۰ متر ، ۳۵ طول طناب – درجه سختی :  E6 6b (5.12) A2 – دمای قله : منفی ۳۵ درجه سانتیگراد – میزان بار در پای یال : ۱۵۰۰ کیلوگرم – طول روز : ۲۰ ساعت و البته بسیار خسته کننده . 
پ ن: به لحاظ اهمیت این صعود اکثر سایت های خبری کوهنوردی جهان آنرا منعکس کرده اند، از جمله :
http://www.thebmc.co.uk/major-new-route-in-antarctica-by-houlding-and-team
   http://www.planetmountain.com/english/News/shownews1.lasso?l=2&keyid=40569
منبع فارسی: بیواک
تصاویر بیشتر را در وبلاگ بیواک ببینید ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *