کوه نوردی و کوه نورد
 مدت هاست کوه نوردی می کنیم ، ورزش کوه نوردی راههای شکوفایی خود را با اعزام تیم هایی هیمالیانوردی و صعود های برون مرزی طی می کند ، گرایش رشته های کوه نوردی در حال توسعه است ، لزوم انسجام بخشیدن و استاندارد سازی تعاریف و فعالیت به منظور ساماندهی ضروری به نظر می رسد . 
نویسندگان و صاحبان فکر و اندیشه کوهنوردی باید از خیل مصرف کنندگان دانش کوه نوردی جدا شده و به تولید دانش در این زمینه مبادرت ورزند ، دیگر همه بخش های کوه نوردی علمی شده است و کسانی در این بستر پله های ترقی را طی خواهند کرد که به دانش روز مجهز شود ، باید نرم افزار های مختلف برای صعودهای مجازی طراحی و شرایط مختلف و مشکلات صعود قبل از وارد شدن به منطقه به وضوح دیده شود .
کوه نوردی ایمن باید شکل گیرد و راه ورود به این شرایط انسجام بخشیدن به دانش های تئوری و تجربی فعلی و بسترسازی مناسب برای این ورزش پر طرف دار است . 
نوشتار زیر بحثی کوتاه در بیان تعریف ورزش کوه نوردی است ، هر چند اساتید فن می توانند در تکمیل آن همت گمارند …..
کوهنوردی فعالیتی است فیزیکی، که به قصد شادابی، نشاط و پرورش روح، صحت جسم و پرورش آن، به چالش کشیدن عقلایی روح و جسم (ورزش آماتوری) و یا کسب درآمد (ورزش حرفه‌ای)، در مناطق کوهستانی، توسط انسان بصورت انفرادی یا گروهی انجام پذیرفته و هدف ظاهری تعریف شده در آن، دستیابی به قله یا قلل کوه‌های منفرد و یا قلل رشته کوه‌ها، از مسیرهای مختلف بوده و یکی از گرایش‌های پر جاذبه‌ی «ورزش‌های کوهستانی » محسوب می‌شود. برای ورود به این ورزش، داشتن علاقه‌ی درونی و ذاتی به طبیعت و کوهستان، وضعیت جسمانی مناسب و نداشتن محدودیت‌های پزشکی از شرایط اولیه می‌باشد.
کوه‌نورد انسانی است ورزشکار، که به قصد شادابی، نشاط و پرورش روح، صحت جسم و پرورش آن، به چالش کشیدن عقلایی روح و جسم خود ( کوه‌نورد آماتور ) و یا کسب درآمد ( کوه‌نورد حرفه‌ای )، در مناطق کوهستانی اقدام به فعالیت فیزیکی نموده و هدف ظاهری او از اینکار، دستیابی به قله یا قلل کوه‌های منفرد و یا قلل رشته کوه‌ها، از مسیرهای مختلف می‌باشد. پایه‌های اساسی لازم برای کوه‌نورد شدن، آمادگی روحی مناسب، آمادگی جسمانی کافی، دانش و اطلاعات کافی، ابزار و تجهیزات کافی و مناسب بوده و برای یک کوه‌نورد خوب و برجسته شدن، داشتن درک صحیح و جامع از این ورزش، هدف کلی و راهبرد منطقی جهت رسیدن به آن، مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و نیز شناخت نقاط ضعف و قوت جسمی و روحی از شروط لازم می‌باشد.
منبع: با تشکر از نشاط کوهستان
مسیر کوه پریشان ( جنوب قروه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *