پرواز تاندم (دونفره) از قله اورست

خلبان تاندم (دونفره) پاراگلایدر بابو سان ور و کوهنورد با تجربه اورست شرپا لاپخا تشرینگ از قله اورست با پاراگلایدر تاندم پرواز کردند.
این اولین بار پرواز موفقیت آمیز با پاراگلایدرتاندم از قله اورست بود. آنها برای لند (فرود) به جای کمپ اصلی اورست به دهکده نامچه بازار شهر شرپاها و پایتخت منطقه اورست نامیده میشود به مسافت ۲۰ کیلومتر پرواز کردند.آنها در باند فرودگاه خاکی سیانگ بوچه که در بالای تپه نامچه بازار در ۳۷۵۰ متر واقع شده است لند کردند.
بابو و لاکپا از مسیر کلاسیک جبهه جنوبی کشور نپال اورست را صعود کردند. و سپس کمی بسوی جبهه شمالی سرازیر و از آنجا به طرف جبهه غربی بستر اورست پرواز کردند. آنها از دامنه عظیم قله نوپتسه ۷۸۶۱ متر از ارتفاع بالای ۷۰۰۰ متر عبور کرده و بدنبال آن از روی قله معروف پوکالده ۵۸۰۶ متر عبور و از آنجا بسوی قله آمادابلام و سپس درفرودگاه مورد نظر فرود آمدند. بابو خلبان ۲۹ ساله و شرپا لاپخا که مسافر او بود ۳۵ سال داشت.
هر دو در ۲۰ می روز جمعه در یک نور مهتاب قله را صعود کرده ساعت ۱۱ شب بسوی قله حرکت کرده و بعد از ۹ ساعت صعود در ساعت ۲۳/۸ دقیقه صبح بر فراز قله رسیدند و در ساعت ۵۵/۹ صبح تیک آف کردند.
آنها بیش از یک ساعت دنبال محل مناسب تیک آف و پهن کردن بال و آماده شدن صرف کردند. و پس از ۴۲ دقیقه پرواز در باند فرودگاه فرود آمدند.
با ادم هیل شرکت پاراگلایدر در نپال با تلفن صحبت کرده و بابو گفت که باد در قله نه خیلی خوب و نه بد بوده است.
نام کامل بابو، سان بابو سان ور یکی از خلبانان تاندم پاراگلایدر بلو اسکای در شهر پخارا است در مصاحبه مجله شماره ۱۳۳ پرواز کراس کانتری ۸۵۰ کیلومتر ۳۰ روز کراس کانتری پاراگلایدر ماجراجویی در مارس ۲۰۱۰ از غرب به شرق کشور خودش را شرح داده است.
او برای تلاش عبور از دره به ترمالهای ۱۸ متر بر ثانیه در ابرهای منجمد بمدت ۲۵ دقیقه کاملاً فرو رفته را توضیح داد.
پرواز و صعود قله در ارتفاعات اورست معمولا هر سال بطور سنتی در روزهای ۲۰-۲۱ می که همیشه در حال حاضر جریان لیفت کوچک جت استریم است و اجازه پرواز را به خلبانان و پنجره آب و هوای مناسبی را برای صعود کنندگان میدهد برگزار میگردد.
دو کوهنورد خلبان دیگر در ۱۰ می بهار امسال اورست را صعود کردند که یکی از آنها اسکواش بازبان زن بریتانیایی بود و قصد داشت از قله انفرادی پرواز کند که به علت وزش باد شدید موفق نشد و رودریگو راینر برزیلی نیز در ۲۰ می بر روی قله بود و او نیز نتوانست پرواز کند.
فقط سه نفر دیگر از قله پرواز کرده اند، که یکی کوهنورد فرانسوی ژان مارک در سال ۱۹۸۸ با یک پاراگلایدر ابتدایی و تاندم (دو نفره) را نیز کلیر روش و روش برتراند در سال ۲۰۰۱ از قله پرواز پرواز کرده بودند.

منبع: انجمن کوهنوردان خرم آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *