قابل توجه کوهنوردان، دره نوردان، طبیعت گردان و دیگر کاربران کوهستان

انجمن پزشکی کوهستان ایران: پیش بینی جوی مناطق کوهستانی ایران روزهای چهارشنبه تا شنبه( ٣ تا ۶دی ماه )

?از روز چهارشنبه سامانه بارشی سرد و قوی از سمت غرب و شمال غرب وارد کشور می شود.
?طی این مدت برای اکثر نواحی کوهستانی کشور بارش برف و کولاک و مه آلودگی به همراه دارد
?همچنین برای مناطق مستعد شرایط برای وقوع بهمن مهیاست
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
???شرایط جوی مناطق کوهستانی شمال غرب و ارتفاعات البرز

☑️چهارشنبه: بارش برف و وزش باد و کولاک و مه آلودگی برای ارتفاعات شمال غرب و به تدریج البرز غربی (بطور مشخص قله های سهند و سبلان و بلقیس و سماموس و مجموعه علم کوه و تخت سلیمان)
☑️پنجشنبه: تداوم بارش برف و کولاک و مه آلودگی برای ارتفاعات شمال غرب و گستردگی و تقویت بارش در پهنه کوهستانی البرز شامل علم کوه و دماوند و ……
☑️جمعه: تضعیف تدریجی بارش برف در شمال غرب و تقویت بارش برف و کولاک برای ارتفاعات البرز( دامنه های شمالی و جنوبی) همراه با وزش باد شدید (بویژه اوایل صبح تا بعدازظهر)
☑️شنبه: خروج سیستم بارشی از شمالغرب و ارتفاعات البرز غربی و مرکزی، وقوع یخبندان شدید سراسری و احتمال بهمن هوای سرد در دره ها
تداوم بارش برف در البرز شرقی برای ساعات صبح….

???پیش بینی جوی مناطق کوهستانی شمال شرق و شرق ایران

?طی این مدت ورود سامانه بارشی به شمال شرق و شرق ایران پیش بینی می شود. که عمده فعالیت آن طی جمعه شب تا شنبه است.
☑️با عبور سامانه بارشی برای ارتفاعات و مناطق کوهستانی شمال شرق کشور بویژه قله های مرتفع کپه داغ، آلاداغ ،بینالود و هزارمسجد بارش برف و وزش باد و کاهش دید گاهی کولاک برف و مه پیش بینی می شود.
پدیده غالب در ارتفاعات سیستان و بلوچستان وزش باد و بارش پراکنده می باشد.

☑️ چهارشنبه : برای ارتفاعات شمال شرق کشور ابری و مه و گاهی وزش باد پیش بینی می شود.

☑️پنج شنبه :افزایش ابر و وزش باد و بتدریج بارش باران و برف و مه در ارتفاعات خراسان شمالی و رضوی پیش بینی می شود

☑️جمعه : در ارتفاعات کپه داغ و آلاداغ بینالود، هزارمسجد و ارتفاعات خراسان جنوبی ابری و مه با بارش برف و وزش باد لحظه ای شدید و طی ساعات بعدازظهر و شب جمعه کولاک برف و مه پیش بینی می شود.

☑️شنبه : ارتفاعات خراسان شمالی و رضوی و جنوبی وزش باد شدید و کولاک برف و مه و بتدریج کاهش ابر و افت محسوس دما پیش بینی می شود.
♦️♦️????

⛔️توصیه می شود با توجه به بارش برف و وزش باد شدید و کاهش دید از صعود به ارتفاعات قلل مذکور بویژه طی ساعات بعدازظهر جمعه تا شنبه خودداری شود .

???پیش بینی جوی مناطق کوهستانی جنوب و جنوب غرب ایران

☑️چهارشنبه: ارتفاعات زاگرس شمالی و مرکزی از جمله اشترانک وه و زردکوه و دنا و ارتفاعات استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال بختیاری و بخشهایی از کهگیلویه و بویراحمد بارش برف
همراه با کولاک خواهند داشت.

☑️پنجشنبه: تداوم بارش برف در ارتفاعات زاگرس و ارتفاعات کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس همراه با وزش باد شدید را خواهیم داشت.
در مناطق مرتفع بوشهر بارشها به شکل باران همراه با وزش باد خواهد بود.
در ارتفاعات اصفهان، کرمان و یزد بارش پراکنده برف پیش بینی می شود.

☑️جمعه : بارش ها در مناطق یاد شده بصورت ضعیف وجود دارد اما در استان اصفهان (بویژه ارتفاعات، از جمله کرکس)در ارتفاعات یزد (شیرکوه و تزرجان) و ارتفاعات کرمان (لاله زار، هزار، جوپار، خط الراس کوشا) بارش برف و بصورت ضعیف تر در ارتفاعات هرمزگان ابرهای CB, رگبار موقتی باران همراه با رعد و برق و وزش باد انتظار میرود.
نکته قابل ذکر برای روز جمعه وزش باد شدید در همه ارتفاعات نیمه جنوبی کشور است، که خطر بروز حادثه و سرمازدگی را بدنبال دارد.

☑️شنبه: سامانه بارشی در تمام مناطق یاد شده خارج شده و بارش ها منحصر به ارتفاعات سیستان و بلوچستان است. اما کاهش دما و هوای سرد در این روز در همه مناطق نیمه جنوبی کشور وجود دارد.
از کانال هواشناسی کوهستان انجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *