مرگ چهار کوه نورد در کوه های آلپ
طبق گزارش سایت BMC اخیرا چهار کوه نورد شناخته شده و با تجربه در قلل مون بلان، برنیس اوبرلند و برنینا دچار حادثه شده و جان باخته اند. این کوه نوردان شامل نفرات زیر هستند:
دس روبنز (Des Rubens) کوه نورد بسیار با تجربه اسکاتلندی روز سه شنبه تاریخ ۲۸ ژوئن در حال صعود گرده جنوب شرقی برنیس اوبرلند بود که دچار حادثه شد و بعد از ۴۰۰ متر سقوط جان باخت. روبنز ۶۴ ساله و رئیس سابق فدراسیون کوه نوردی اسکاتلند بود که به تازگی از تدریس فعالیت ها و صعودهای ورزشی بازنشسته شده بود. 
او در کارنامه خود حضور در اکسپدیشن ها و صعود مسیرهای نو در هیمالیا و کانادا را دارد و در صعود اخیر که منجر به حادثه شد با همنورد قدیمی خود جف کوهن (Geoff Cohen) در حال صعود بود. ……
Rochefort Arête

یکی از شاخص ترین تلاش های او مربوط به سال ۱۹۸۵ می شود که در این اکسپدیشن او به همراه کوهن و پول نان (Paul Nunn) و کلیو رولند (Clive Rowland) بر روی گرده صعود نشده، طولانی و سنگی جنوب غربی گاشربروم ۳ به ارتفاع ۷،۹۵۲ متر تلاش سختی داشت. این تیم از ارتفاع ۷،۴۰۰ متر بیواک داشته ولی از ارتفاع ۷،۷۰۰ متری به خاطر هوای نامساعد و کمبود زمان مجبور به بازگشت شدند. این مسیر هنوز تکمیل نشده باقی مانده و قله یاد شده تا به حال فقط دو صعود به خود دیده است. 
 جان فرانسیس هگنمولر (Jean-Francois Hagenmuller) یکی از ساکنین قدیمی شامونی و یکی از راهنمایان کوهستان و از مربیان مدرسه معتبر اسکی و کوه نوردی (ENSA) در ماه ژوئن در یکی از قلل مون بلان به نام راکفورت آریت (Rochefort Arête) از گرده کلاسیک راکفورت سقوط کرده و جان باخت. 
به نظر میرسه هگنمولر که در اواخر ۵۰سالگی خود بود در یک قرنیس دچار حادثه شده و ۶۰۰ متر سقوط کرده که منجر به مرگ او شده است. او مسیرهای نو زیادی رو در مون بلان صعود کرده بود و فعالیت های سنگ نوردی و یخ نوردی زیادی در کارنامه خود دارد. او در طول ۲۰ سال اخیر یک عکاس کوهستان بود که جایزه نیز برده بود.
راسل برداک (Russell Braddock) کوه نورد و راهنمای ۶۰ ساله نیوزلندی در یک روز عادی برای اسکی در یکی از مسیرهای مون بلان راهی شده بود که در مسیر صعود خود و در همان اول مسیر با برخورد یک بهمن بزرگ کشته شد. گفته میشه که بهمن به وجود آمده توسط دو کوه نورد فرانسوی که بعد از تکمیل یک مسیر متفاوت در حال فرود از مسیر راسل بودند ایجاد شده است.
راسل مسیرهای نو زیادی رو در نیوزلاند صعود کرده بود و راهنمای کوهستان بود و مسیرهای معروف سرو توره، فیتسروی رو صعود کرده و اولین صعود گرده جنوب غربی چوبوتسه (۶،۶۸۶ متر) در نپال را در کارنامه خود داشت. او قبلا برای شرکت تور کوه نوردی ادونچرز کنسالتنتس (Adventure Consultants) کار می کرد.
 نوربرت جووس (Norbert Joos) راهنما و کوه نورد معروف سوئیسی که در ۱۰ جولای به همراه دو مشتری خود تازه به قله پیتز برنینا (شرقی ترین قله ۴۰۰۰ هزار متری آلپ)  رسیده بود و در مسیر برگشت بود که یکی از اعضای تیم در ارتفاع ۳،۹۰۰ متری سر خورد و سقوط کرد و همه تیم را با خود ۱۶۰ متر در طول گرده پایین کشید. جووس در دم جان باخت و دو کوه نورد دیگر در وضع وخیمی به بیمارستان اعزام شدند. 
جووس ۵۵ ساله بود و مترهورن را در ۱۲ سالگی صعود کرده بود. او قبل از اینکه ۲۰ ساله بشه جبهه های شمالی آیگر، مترهورن و گراندس جوراسیس رو صعود کرده بود. 
در سال ۱۹۸۲ او تلاش بر روی قلل هشت هزار متری را آغاز کرد و بلاخره توانست ۱۳ قله از ۱۴ قله بالای هشت هزار متری را بدون استفاده از کپسول اکسیژن صعود کند.
با اینکه پنج بار تلاش کرد ولی اورست رو از دست داد که آخرین تلاش او بر روی اورست دو سال بعد از یک حمله مغزی بود که در بازگشت از کانچنجونگا به او دست داده بود. 
اما شاخص ترین صعود او در هیمالیا و قلل مرتفع مربوط میشه به یکی از بزرگترین ماجراجویی ها در تاریخ صعودهای هیمالیا . نوربرت در سال ۱۹۸۴ به همراه ارهارد لورتان (Erhard Loretan) اولین تراورس آناپورنا رو تکمیل کرد. در این پیمایش او اولین صعود گرده طولانی شرقی، عبور از قلل شرقی، میانی و اصلی آناپورنا و فرود آنسایت (رویت نشده) تیغه آلمانی در جبهه شمالی را به ثبت رساند. 
منبع: گروه کوهنوردی آلپ سولدوز (شهرستان نقده)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *