ورود به غار «دوسر» مهریز ممنوع شد
خسارت‌های ناشی از ورود افراد غیرمتخصص به غار دو سر  سبب شد که ورود به این غار بدون مجوز اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان یزد ممنوع شود.
غارها از جمله جاذبه‌های طبیعت کویری استان یزد محسوب می‌شوند که برخی از آنها همچنان ناشناخته باقی مانده‌اند و گاهی برخی از غارنوردان با اکتشاف آنها، زیبایی‌هایشان را نمایان می‌کنند. هرچند بسیاری از این غارها در گذشته مامن و محل سکونت انسان‎‎ها بوده است اما حالا ورود به همین غارها و سالم بیرون آمدن از آنها کار هر کسی نیست. به عنوان مثال مدتی قبل، گروهی ۳ نفره برای ورود به غار دو سر شهرستان مهریز، به استان سفر کردند امابرای خروج از غار با مشکل مواجه شده‌اند و سرانجام با همکاری نیروهای هلال احمر موفق به خروج از غار شدند.
اکتشاف غار «دو سر» در شهرستان مهریز در سال ۹۱ بزرگ‌ترین اکتشاف کارگروه غارنوردی استان بود که این غار را به عنوان چهارمین تالار غار بزرگ دنیا به جهان معرفی کرد.

غارنوردی به دانش خاصی نیاز دارد و افراد علاقه‌مند باید آموزش‌های لازم را از کمیته غارنوردی فراگیرند؛ چرا که ورود به غار با خطراتی همراه است و اولین اشتباه غارنوردان می‎‎تواند آخرین اشتباه زندگی آنها محسوب ‌شود. همچنین غارها گاهی ثبت نمی‌شوند چون غارنوردان حرفه‌ای عقیده دارند که ثبت غارها به معنای تخریب و نابودی آنهاست چرا که پای افراد عادی به آنها باز می‌شود و ممکن است غار را تخریب کنند. با این حال افرادی با بهانه‌های مختلف از جمله یافتن گنج، تفریح، استعمال مواد مخدر و غیره وارد غارها می‌شوند از این رو غارها نیز به عنوان بخش‌هایی از طبیعت از تعرض انسان‌ها دور نمانده‌اند.
رئیس کارگروه غارنوردی استان یزد با اعلام این‌که ورود به غار دو سر مهریز بدون دریافت مجوز از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان ممکن نیست، این اقدام را برای حفظ این غار جهانی مورد تایید قرار داد.
«حسن انتظاری» ادامه داد: خارج شدن برخی از اجزای غار و ورود تیم‌های غیرمتخصص و وارد شدن فشار بیش از حد به سنگ‌های غار، استقامت سنگ‌های غار را کاهش و احتمال بروز حوادث را افزایش داده است.
وی گفت: با توجه به این‌که این غار در منطقه حفاظت شده محیط‌ زیست قرار دارد، نظارت محیط‌ بانان برای جلوگیری از ورود افراد فاقد مجوز امکان‌پذیر است، به طوری که در حال حاضر نیز افرادی که وارد غار می‌شوند، مورد سوال قرار می‌گیرند.
انتظاری با اشاره به خرسندی غارنوردان ایران از این حرکت اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان برای حفاظت از این جاذبه طبیعی جهانی، ادامه داد: با توجه به این‌که غار دو سر به عنوان چهارمین تالار غاری جهان به ثبت رسیده است، باید برای حفاظت از آن اقدام شود. وی با بیان این‌که نام این غار برگرفته از نام کوهی است که در آن واقع شده است، اظهار کرد: این تالار غاری یکی از شگفتی‌هاست و تالار این غار آهکی ۸۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع وسعت دارد.
غار دو سر، تفریحی نیست!
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان با اشاره به خاص بودن اثر طبیعی غار دوسر در شهرستان مهریز بر ضرورت دریافت مجوز برای ورود به این غار را تاکید کرد. «حسن اکبری» افزود: ورود به این غار نیاز به تخصص و مهارت و همچنین تجهیزات خاصی دارد و موارد متعددی از ورود افراد غیرماهر به این غار رخ داده است.
وی ادامه داد: بروز حوادث در این غار به دلیل ورود افراد ناوارد به غار و حتی تخریب غار و خارج کردن اجزای آن و تخریب عرصه‌های طبیعی اطراف غار به دلیل تردد خودروها این اثر طبیعی را در معرض تخریب قرار داده است. به گفته این مسئول، اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان برای ساماندهی این وضعیت با همکاری کارگروه غارنوردی استان ضوابطی برای ورود و پیمایش این غار تعیین کرده است.
وی با تاکید بر این‌که غار دو سر یک غار تفریحی نیست، ادامه داد: گروه‌های متخصص غارنوردی و آموزش دیده که توانایی پیمایش این غار را دارند، می‌توانند با اعلام درخواست به اداره کل ورزش و جوانان استان و پیگیری آن از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست، مجوز لازم را دریافت کنند.
اکبری اظهار کرد: متقاضیان پیمایش این غار ابتدا آموزش‌های تخصصی از جمله آموزش‌های زیست‌محیطی را فرا می‌گیرند و زمانی که توانایی فنی آنها ثابت شود، مجوز پیمایش را دریافت خواهند کرد. وی افزود: ضرورت دریافت مجوز برای پیمایش این غار اطلاع‌رسانی شده است و به طور قطع، غارنوردان استان این موضوع را رعایت خواهند کرد اما برای رعایت این ضوابط با توجه به قرار گرفتن این غار در منطقه حفاظت‌ شده کالمند، محیط بانان نیز ورود و خروج از غار را کنترل خواهند کرد.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان یزد با تاکید بر این‌که هدف از صدور مجوز برای ورود به این غار، ایجاد محدودیت نیست، ادامه داد: زمانی که ورود و خروج از غار کنترل شود، بسیاری از مشکلات ناشی از ورودهای غیرایمن و همچنین احتمال آسیب رساندن به غار کاهش خواهد یافت. وی گفت: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد همچنین برای ساماندهی پیمایش این غار در نظر دارد که راهنمایان گردشگری را برای غارنوردی در غار دو سر، آموزش دهد.
اکبری از متقاضیان غارنوردی در غار دو سر خواست که یک هفته قبل از زمان پیمایش برای دریافت مجوز اقدام و درخواست خود را به اداره کل ورزش و جوانان استان اعلام کنند. این مسئول با بیان این‌که برای صدور مجوز هیچ هزینه‌ای از متقاضیان دریافت نخواهد شد، گفت: هدف از صدور مجوز برای بازدید از این غار، جلوگیری از تخریب و حفاظت بیشتر آن است.
 منبع: همشهری یزد با تشکر از کوه نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *