تهدید به پیگیری و تعقیب قانونی- ثمره تلاش برای حفاظت از غارها
خبری که دوساعت پیش برروی سایت ایسنا منتشر شد حاوی پاسخ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز به این خبرگزاری بود. البته نکته قابل تامل آن تهدید  به پیگیری و تعقیب قانونی دهیار و آقای نظام دوست به اتهام حرفهای خلاف واقع! می باشد.  آقای مدیر در صورتی که انتقاد و تلاش برای حفاظت از طبیعتی که حافظ هستی ما انسانهاست گناه محسوب شده و پیگیری و تعقیب قانونی به دنبال دارد پس من را هم روی لیست خود اضافه نمایید. 
تا کی باید به نظاره تصمیمات مدیرانی بنشینیم که با خودخواهی به اسم مردم تیشه بر ریشه آنها می زنند. آقای مدیر برخورد شما در حفظ و حراست از میراث گرانبهایی همچون غار یخ مراد چه تفاوتی با قضای حاجت کارگرانی که به اهمیت غار اشراف ندارند و به ندای طبیعی بدنشان پاسخ داده اند، دارد…..

هنوز مهر بالاترین جایزه محیط زیستی این سرزمین که به دست رئیس جمهور به آقای نظام دوست رئیس سابق انجمن غار و غارشناسی ایرانیان داده شده خشک نشده است. چگونه حرفهای اقای نظام دوست استاد مدعو برای ارایه دوره غارشناسی و مردی که دغدغه هایش برای غارها بی مثال است را ” اظهارات غیرکارشناسی و غیرواقعی ” می خوانید. اگر وصف حال اقای جواد نظام دوست را می خواهید به دکتر عزت الله رئیسی  پدر علم هیدرولوژی آبهای زیرزمینی ایران و چنگیز شیخلی پدر غارنوردی ایران مراجعه کنید.
آقای مدیر ادعا می کنید “این اداره کل هیچ گونه ساخت و ساز در خود مجموعه غار انجام نداده” به گمانم راست می گویید چون هنوز فرصت آن را به دست نیاورده اید. اگر باور ندارید به غار کارده در نزدیکی مشهد سری بزنید تا بفهمید سازمان میراث فرهنگی این دیار با اجازه توریستی کردن چه بلایی بر سر این غارآورده است. در صورت لزوم عکس های حال و روز این غار را منتشر خواهم کرد. در این غار تلی بزرگ از گانو (فضولات خفاش) نشان از حضور تعداد بسیاری خفاش داشت که الان معلوم نیست بر سر این بی نوایان چه آمده است. و بی نواتر از آنها روستاییانی که در ان منطقه کشت و زرع دارند و به زودی آفت فراوان درختان و حشرات موذی را به حساب بخت بد روزگار خواهند گذاشت و شاید هیچگاه نفهمند دست کاری بی مسئولانه در چرخه محیط زیست چه بر سر آنها آورده است.
هنوز اندک زمانی از اظهار نظرات منفعت محور یکی از مسئولین در باره غار جهنم طبس نمی گذرد. غاری که بزودی بدلیل قرار گرفتن در سر راه منافع میلیاردی معدنی از مرمر شاید دیگر تاب نیاورده و سر خم کند. همانگونه که همیشه طبیعت و جانداران بی زبانش در قبال استثمارگیری این اشرف مخلوقات تاب نیاورده است.
هنوز اندک زمانی از خواندن مقاله آلودگی شیمیایی آب غارقوری قلعه توسط دکتر خضری نمی گذرد که در خبرها می خوانم: “بازگشایی ادامه‌ مسیر غار قوری‌قلعه با تونل‌های شیشه‌ای”. آب شرب روستای قوری قلعه به استناد مقاله مربوطه از چشمه ای داخل غار تامین می شود. حد مجاز آرسنیک در آب یک صدم میلی گرم است در حالی که آلودگی آب چشمه فوق ۷.۷۲ میلی گرم است. یعنی آلودگی آرسنیکی این آب بیش از ۷۰۰ برابر حد مجاز است! حال مردم این روستا که در معرض مرگ تدریجی و سرطان و انواع بیماری های خطرناک هستند به تصفیه خانه ای جهت آب نیازمند هستند یا تونل شیشه ای. شاید این تونل شیشه ای در مقام تمثیل واژه جالبی باشد زیرا برخی مسئولین از میان تونل شیشه ای و حاشیه امن خود فقط نظاره گر احوال بد طبیعت هستند و به دور از دغدغه ها فقط با نیش قلمشان و امضای ناآگاهانه تیشه به ریشه طبیعت می زنند.
همه می گویند چرا دریاچه ارومیه خشک شد و مسئولین برای احیای آن کارگروه تشکیل می دهند! آیا همین ۱۰۳ عدد سدی که در راه آن بنا شده علت اصلی خشکی آن نیست؟! این سدها را چه کسی بنا کرده؟ بجز همین مسئولینی که با نظرات کارشناسی منفعت محور که فقط سود کوتاه مدت را مد نظر دارند چه کسی چنین کرده است. به نقل از دکتر اسماعیل کهرم، کارشناس زیست محیطی، چنانچه ۲۰ درصد آب سدهایی که در مسیر دریاچه ارومیه احداث شده به دریاچه سرآزیر شود و سد دیگری نیز در مسیر آب ساخته نشود، دریاچه زنده خواهد ماند.
در انتهای سخنانم اقای مدیر خاطر نشان می کنم طبیعت به ما نیاز ندارد بلکه ما نیازمند سخاوت و بزرگمنشی آن هستیم.  ملیونها سال با وجود بدترین بحران ها طبیعت وجود داشته و وجود خواهد داشت. این ما آدمیان هستیم که به طبیعت و مواهب خدادادی آن نیاز داریم. غار یخ مراد یکی از همان مواهب است. با این تفاوت که در محدوده اختیارات شما قرار گرفته است. فراموش نکنید و نگران باشید که فرزندان و نوادگان شما در آینده در مورد شما چگونه به قضاوت خواهند نشست. تصمیم با شماست.
سید سعید هاشمی نژاد
عضو کارگروه غارشناسی استان خراسان رضوی
عضو هیئت موسس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان
مسئول کارگروه غارنوردی هیئت کوهنوردی استان خراسان رضوی
نماینده ایران در اتحادیه جهانی غارشناسی
منبع: غار نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *