تلاش کوهنورد کردستانی برای صعود قله «پدر کوه یخ جهان»
دبیر هیئت کوهنوردی کردستان: 
تلاش کوهنورد کردستانی برای صعود قله «پدر کوه یخ جهان» با صعود هیچ فرقی ندارد 
سنندج-دبیر هیئت کوهنوردی استان کردستانی گفت: کوهنورد کردستانی اهل شهر دیواندره که به همراه تعدادی از کوهنوردان کشورمان که در تلاش بودند تا به قله ۷۵۴۶ متری موستاق آتا معروف به قله «پدر کوه یخ جهان» در کشور چین صعود کنند در مسیر صعود به علت نامساعد شدن شرایط جوی موفق به فتح قله نشدند اما تلاششان با صعود هیچ تفاوتی ندارد……
تلاش همنورد گرامی آقای سعید مجیدی جهت صعود قله «پدر کوه یخ جهان» زا به ایشان و جامعه ورزشی استان کردستان تبریک می گوییم.

روابط عمومی گروه کوه نوردی قاجر قروه

به گزارش خبرگزاری کردپرس سعید مجیدی کوهنورد کردستانی اهل شهر دیواندره ای که به همراه تیمی از کوهنوردان با تجربه و همچنین جوان کشورمان به سرپرستی حسن نجاریان از کوهنوردان با تجربه و با سابقه کشور برای صعود به قله ۷۵۴۶ متری موستاق آتا چین معروف به «پدر کوه یخ جهان» به این منطقه رفته بودند با وجود پیمودن بخش زیادی از این قله به دلیل نامساعد شدن شرایط جوی و همچنین برای جلوگیری از هرگونه حادثه ای از حرکت برای پیمودن مابقی مسیر قله خودداری کردند.
محمد مهدی پناه دبیر هیئت کوهنوردی استان کردستان در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در قانون و اخلاق کوهنوردی تلاش برای صعود با صعود فرقی ندارد چون کوهنورد مصصم بوده برای صعود و استارت اولیه را زده و اقدامات زیادی برای تحقق هدفش انجام داده و چون به دلیل وضعیت نامساعد جوی در طول مسیر و یا به دلیل حفظ سلامت ورزشکار تلاشش به سرانجام نمی رسد تلاش و کوشش با صعود هیچ فرقی ندارد و نگاه کوهنوردان کشور به ویژه کوهنوردان کردستانی اقدام این گروه که طبق اصل اولیه در این رشته حفظ سلامت ورزشکار و نجات جان کوهنورد مد نظر است به آن توجه کرده و تصمیمی عاقلانه بوده را پسندیده و نگاه ما به این حرکت شعار «تلاش برای صعود با صعود فرقی ندارد» می باشد بوده و از اینکه حادثه و مشکلی برای گروه پیش نیامده خوشحال هستیم چون چنین حرکت ها و اقداماتی در این رشته طبیعی و قابل درک است.
مهدی پناه افزود: سعید مجیدی نیز از کوهنوردان موفق کردستانی است که برای رسیدن به هدفش و صعود به این قله وقت و هزینه صرف کرد و با نیت فتح قله به منطقه رفت و با وجود پیمودن بخش زیادی از مسیر صعود این مهم میسر نشد اما امیدواریم در اولین فرصتی که دوباره در آینده نزدیک پیش می آید بتواند با همت و پشتکار مجدد که در وجودش نهادینه شده به فتح این قلل و دیگر قلل دست پیدا بکند و به همراه دیگر همنوردانش برای ایران و کردستان افتخار کسب بکند.
این کوهنورد کردستانی و دبیر هیئت کوهنوردی استان کردستانی در پایان گفت: در خبری که توسط برخی دوستان پیامک شده بود و بنرهایی تبریکی هم نصب شده بود تلاش برای صعود را با صعود اشتباه بیان کرده بودند هر چند واقعاً چون وضعیت مسیر اجازه نداده و خود کوهنوردان مصصم به صعود بوده اند با فتح قله تفاوتی ندارد اما صعود به قله به صورت کامل و نهایی محقق نشده و امیدواریم همه کوهنوردان تلاشگر در صعودهای بعدی با حفظ سلامتی و بدور از هرگونه حادثه ای به این قله و دیگر قلل بزرگ جهان صعود بکنند و مانند همیشه نام ایران و کردستان را سرافراز کنند.
گفتنی است قله موستاق آتا که به معنای پدرکوه یخ(MUSTAGH ATA) است با ۷۵۴۶ متر ارتفاع در رشته کوه کونلون در صحرای تاکلا ماکان چین قرار دارد. این رشته کوه در استان سینجان جمهوری خلق چین است.
قله موستاق آتا یک کوه منفرد است و یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های قابل اسکی در جهان است.
نخستین تلاش برای رسیدن به قله موستاق آتا از سوی کاشف و جغرافیدان سوئدی در سال ۱۸۹۴ صورت گرفت. بعد از آن تلاش‌های دیگری برای صعود به این قله توسط کوهنوردان دیگر کشورها صورت گرفت و اولین صعود به این قله در سال ۱۹۵۶ توسط یک گروه بزرگ از کوهنوردان چینی و روسی بود، از طریق خط‌الراس غرب که در حال حاضر مسیر استاندارد صعود به این قله است و صعودهای بسیاری از همین مسیر استاندارد انجام شد. 
در سال‌های بعد تیم‌های مختلفی از دنیا برای صعود به این قله به منطقه رفته و آن را صعود کرده‌اند که از ایران نیز در سال‌های گذشته تیم‌ها و کوهنوردان مختلفی به این قله صعود کرده‌اند.
منبع: کرد پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *