گزارش صعود بانوان تیم کردستان به قله سنبران در اشترانکوه

مورخه ۱۵ و ۱۶ مرداد طبق فراخوان صعود سراسری بانوان کشور به قله سنبران،  5 تن از اعضای هیئت و گروه قاجر قروه به همراه یکی از کوه نوردان سنندج (در مجموع ۶ تن) به قله ۴۱۵۰ متری سنبران صعود نمودند.

گزارش برنامه در ادامه مطلب……

تیم کردستان بر فراز قله

گزارش برنامه صعود به قله سنبران
۱۴ مرداد ۱۳۹۴
روز چهارشنبه ساعت ۱۷ بانوان گروه قاجر از قروه با آژانس به سمت شهرستان درود حرکت کردند پس از عبور از شهرهای همدان، ملایر، بروجرد ساعت ۲۰:۳۰ به شهرستان درود رسیدند و با تماسی که با آقای گلپایگانی داشتند،  آدرس محل استقرار کوه نوردان را گرفته و جهت اسکان به مدرسه حدیث رفته آنجا مورد استقبال همنوردان مستقر در آنجا قرار گرفته شب را در خوابگاه مدرسه ماندند.
۱۵ مرداد۱۳۹۴
صبح پس از جمع آوری وسایل ساعت ۹ با اتوبوس به تالار ایران زمین جهت همایش رفتند(وسایل اضافی را در خوابگاه گذاشتند) و پس از یک ربع آنجا رسیده و مورد استقبال مسئولین قرار گرفته وجهت پذیرش به طبقه دوم تالار (محل همایش) رفته و پس از پر کردن فرم ها، پذیرش شدند.
تالار ایران زمین
تیم کردستان
ساعت ۱۱:۳۰ همایش با سخنرانی جمعی از مسئولین شروع شد و به چند تن از پیشکسوتان و هیمالیانوردان استان لرستان جوایزی اهدا و همایش با موسیقی زیبای لرستانی به پایان رسید. خانم گرجی نایب رییس فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی نیز در این همایش شرکت داشتند.
پس از اتمام همایش یکی دیگر از همنوردان سنندج که صبح زود حرکت کرده بود به جمع بانوان اضافه شد و مجموعا تیم کردستان ۶ نفر شدند.
پس از صزف ناهار در تالار ساعت ۱۴:۴۰ کوه نوردان با اتوبوس به سمت روستای تیون حرکت کرده و ساعت ۱۵:۲۵ به آنجا رسیدند.
این روستا از سمت دورود حدود ۳۰ کیلومتر و از سمت ازنا حدود ۱۵ کیلومتر می باشد که جاده آن از مسیر جاده اصلی مشخص می باشد در واقع این روستا بین دو شهرستان دورود و ازنا قرار دارد. بعد از رسیدن به روستای تیون جهت آماده شدن به سمت قرار گاه کوهنوردی مستقر در روستا رفته و پس از برداشتن آب و گذاشتن وسایل اضافی در حسینیه روستا، ساعت ۱۶ بسمت چشمه گل گل در صفی منظم حرکت کردند. 
مسیر به صورت پاکوب می باشد و باید از تپه ماهورهای پشت سر هم گذشت در مسیر نیز جوی های آبی وجود دارد بعد از گذشت حدود ۴ ساعت (۸:۱۰) به پناهگاه سنگی  چشمه گل گل رسیدند. (ارتفاع ۲۷۵۰) آنجا چشمه بسیار سردی در نزدیکی این پناهگاه وجود دارد. پناهگاه فوق ظرفیت حدود ۳۰ نفر را دارا می باشد. همچنین پناهگاه کوچکتری در کنار این پناهگاه وجود دارد که قدیمی می باشد و قابل استفاده نیز می باشد. 
چادرها را در اطراف پناهگاه برپا نمودند و تعدادی هم که چادر نداشتند به  داخل پناهگاه رفتند. پس از صرف شام هماهنگی های لازم با سرپرست های شهرها جهت صعود فردا انجام گرفت. تیم ها به سه گروه تقسیم شده و قرار شده به فاصله ۱۰ دقیقه از هم حرکت کنند. ضمنا تا جانپناه چال کبود و مسیر آن تا قله آب وجود ندارد.
پناهگاه چشمه گل گل 
16 مرداد ۱۳۹۴
تیم اول ساعت ۳ بامداد به سمت پناهگاه چال کبود حرکت نمود و پس از ۱۵ دقیقه  تیم دوم که گروه کردستان هم شامل آن بود، با کوله های حمله از مسیر پاکوب شده مشخص به سمت چال کبود براه افتادند بعد از حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه  به شیب تندی رسیده که به آن گرده ماهی می گفتند که انتهای آن به ابتدای چال کبود می رسد حدود ۲ ساعت حرکت بر روی  این گرده به طول می کشد و بعد از آن وارد دره قوسی شکل چال کبود شده که ابهت و عظمت  کوه و یخچال های آن بیشتر خودنمایی می کند(ارتفاع ۳۶۰۰)  گروه ساعت ۶:۵۲ به جانپناه چال کبود رسیده که ظرفیت ۱۰ الی ۱۵ نفر را دارا می باشد .
تیم کردستان در جانپناه چال کبود
بعد از کمی استراحت و برداشتن وسایل ضروری ساعت ۷:۳۰  آماده حرکت شدند در اینجا مسیر به دو قسمت تقسیم میشود از سمت راست جانپناه مسیر قله گل گل و از سمت چپ آن مسیر قله سن بران می باشد. هر دو قله دارای مسیر های سنگلاخی می باشد که برای رفتن به قله سن بران از طریق مسیری که از سمت چپ پناهگاه شروع شده و تا زیر یخچال فصلی ( شن اسکی) می رسد از این مسیر که شیب نسبتا تندی دارد تا خط الراس حدود ۴۰ دقیقه می باشد واز اینجا به بعد تا نزدیکی مسیر تیغه ای و سنگلاخی و دست بسنگ می باشد.(البته احتیاجی به ابزار فنی ندارد) 
ابتدای مسیر دست بسنگها
ساعت ۱۰:۲۳ تیم دوم به قله زیبای سنبران رسیده و از آنجا شاهد نگین فیروزه ای اشترانکوه یعنی دریاچه گهر بودند که بسیار زیبا و درخشان می باشد.
دریاچه گهر از فراز قله
پس از رسیدن تیم سوم و گرفتن عکس های یادگاری ساعت ۱۱:۲۰ راهی چال کبود شده و ساعت ۱۳:۳۵ به جانپناه رسیدند.
بعد از استراحت  و رسیدن تیم سوم ساعت ۱۴:۲۰ به سمت چشمه گل گل حرکت کرده و ساعت ۱۶:۳۰ به آنجا رسیدند.
پس از صرف ناهار و جمع آوردی چادرها  ساعت ۱۷:۳۰ به طرف روستای تیون حرکت کردند با توجه به اینکه در مسیر برگشت تیم ها پراکنده شده و انسجام لازم را نداشتند آخرین نفرات تیم کردستان ساعت ۲۲ به روستا رسیده و با اتوبوس  به شهر درود و خوابگاه آمده و بعد از برداشتن وسایل با ماشین شخصی یکی از همنوردان که دنبال آنها آمده بود، ساعت ۲۴ به سمت قروه حرکت کرده و همگی در نهایت سلامت ساعت ۴ صبح شبه ۱۷ مرداد به قروه رسیدند.
پی نوشت: ساعات این گزارش مربوط به تیم دوم می باشد.
گزارش از: لیلا صالحی
معرفی مختصر اشترانکوه
 اشترانکوه به عنوان یکی از رشته کوههای زاگرس در شرق استان لرستان و در محدوده شهرستان ازنا واقع شده و دارای قلل متعددی است که بلندترین آن سن بران با ارتفاع ۴۱۵۰ متر به عنوان بلندترین کوه استان لرستان نیز محسوب می شود.
 مبداء صعود به قلل سن بران ، گل گل و گل گهر دو روستای تیان و بیدستانه می باشد که مسیر دسترسی به این دو روستا روستای دربند درکنار جاده اصلی ازنا به درود است.چال کبود که دارای یک جانپناه فلزی با گنجایش حداکثر ۱۰ نفر است محوطه وسیعی است که قله های سنبران ، گل گهر و گل گل آن را به صورت یه نیم دایره احاطه کرده اند و در اکثر ماههای سال برف زیادی در آن به صورت برفچال انباشته می باشد و مسیر صعود قله های مذکور به صورت مستقیم به علت شیب زیاد و وجود یخچالهای وسیع بدون تجهیزات مناسب امکانپذیر نمی باشد.
 بهترین و ایمنترین مسیر صعود به قله سنبران یال سمت چپ جانپناه می باشد و برای صعود به قله گل گل نیز می توان از مسیر سمت راست جانپناه اقدام نمود.
در جنوب اشترانکوه دو دریاچه بزرگ و کوچک گهر و دره بسیار زیبا و بکر نیگاه واقع شده است

تاریخ اجرای برنامه: ۱۴ الی ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
شرکت کنندگان خانم: طاهره عابری (از سنندج) الهه زارعی، مهشید الماسی، نریمانی، یاسمن نعمتی، لیلا صالحی (از قروه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *