شناور شدن یک کوه یخی عظیم در اقیانوس منجمد جنوبی
دانشمندان انگلیسی هشدار دادند کوهی یخی با وسعتی هشت برابر جزیره منهتن آمریکا در اقیانوس منجمد جنوبی شناور شده و به تهدیدی جدی برای کشتی رانی در این منطقه جهان تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از برست، کارشناسان انگلیسی مسئول نظارت و پیش بینی مسیر این قطعه یخی بزرگ پیش از این در روز پنجشنبه بزرگی این کوه یخی را هم اندازه با منهتن برآورد کرده بودند. پرفسور گرانت بیگ از دانشگاه شفیلد می گوید: متاسفانه اشتباهی صورت گرفته بود. این کوه یخی هشت برابر بزرگتر از منهتن است. مساحت این قطعه یخ بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر مربع است و در ماه ژوئیه از توده یخی پاین آیلند در غرب اقیانوس منجمد جنوبی جدا شده  اما با فرا رسیدن بهار در نیم کره جنوبی این کوه یخی یک یا دو هفته پیش شناور شده است.
رابرت مارش محقق دانشگاه ساوتمتون می گوید:  quotation mark  در فصل زمستان این کوه یخی به آب های یخ زده متصل شده بود و حرکت نداشت. quotation mark  
دانشمندان انگلیسی شناور شدن این کوه یخی را برای آمد و شد کشتی ها و محیط زیست خطرناک می دانند و می کوشند مسیر حرکت آن را حدس بزنند. یک محقق می گوید: مهمترین دلیلی که ما این کوه یخ را زیر نظر گرفته ایم بزرگی آن است چون کوه یخی به این بزرگی می تواند ظرف یک سال یا بیشتر خود را به شمال و به جریان های دریایی واقع در اقیانوس منجمد جنوبی برساند.
دانشمندان به علاوه معتقدند این کوه یخی برای محیط زیست و جریان آب اقیانوس ها  مضر است. چنانچه این کوه یخ در پیرامون سواحل اقیانوس منجمد جنوبی باقی بماند به آرامی آب خواهد شد و آب شیرین زیادی به جریان ساحلی خواهد افزود که جایگزین تراکم و سرعت جریان ساحلی فعلی می شود. یک محقق انگلیسی می گوید: اگر این کوه یخ به سمت شمال هم حرکت کند سریع تر آب  می شود و می تواند  با ایجاد قشری از آب شیرین بر روی آب متراکم تر دریا جریان های اقیانوسی را تحت تاثیر قرار بدهد.  عموماً هر دو سال یک بار کوه های یخی به این وسعت از بدنه اصلی توده های یخی جدا می شوند اما برای نخستین بار است که دانشمندان می کوشند مسیر حرکت یک کوه یخی را زیر نظر بگیرند.
 واحد مرکزی خبر با تشکر از کلاغها

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *