غارهای سمی و بدون اکسیژن در «عربستان»
“عبدالعزیز بن لعبون” استاد زمین شناسی در دانشگاه “شاه سعود” درگفتگو با آژانس خبری سعودی گفت:«غارهای بیابانی سراسر کشور سعودی به منظور بهره برداری در صنعت گردشگری، دردست مطالعه و بررسی قرار گرفته است.»
وی افزوده است که این غارها چشم اندازهای طبیعی نادری دارند که به عنوان یک مقصد گردشگری واجد شرایط هستند. طبق همین گزارش غار” ذی الاخضر ” یا غارسبز واقع در منطقه “سومان ” چشم اندازی از استالاکتیت‎های رنگارنگ ایجاد کرده است که درهیچ غار دیگری در کشور یافت نمی‎شود.
به گفته وی انواع جلبک و علف‎هایی که بردیواره های خارجی این غارها روییده، نشان‎گر آن است که آب به شکل بخار در این غار وجود دارد. 
درهمین حال یک گروه از عکاسان که ازاین منطقه و غارهای آن دیدن کرده‎اند، ناچار به توقف در ورودی غار شدند. طبق همین گزارش ورود به این غاربه دلیل فشار گازهای سمی که از آن متصاعد می‎شود و نیز به دلیل نبود هرگونه اکسیژن برای تنفس بسیار خطرناک است. 
این گزارش همچنین یادآور شده است که این متخصص زمین شناس هیچ اشاره‎ای به خطر لغزش و سقوط از صخره‎های لغزنده و خطر بروز تصادفات در صعود ازاین صخره‎های لغزان نکرد درحالی که تیم گزارشگران ناگزیر شد برای صعود از غار از گذرگاه‎های تقریبا صاف و کاملا عمودی با لبه‎هایی بشدت تیز عبور کند.
عربستان سعودی کشوری گرم و خشک و از نظر میراث تاریخی – به جز مکه و مدینه – و از نظر چشم اندازهای طبیعی بشدت فقیر است. با این حال در سال‎های اخیر تلاش گسترده‎ای را برای حداکثر بهره برداری ازهمین میزان اندک سرمایه‎های طبیعی برای توسعه توریسم غیر مذهبی آغاز کرده است.
 منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از عرب نیوز با تشکر از کوه نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *